Användarprofil Malin H / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Malin H

Antal betyg: 73
Antal recensioner: 73

Svart stig

Långt ifrån perfekt!

3 juni 2012

Åsa Larssons karaktärer och miljöbeskrivningar är i det närmaste perfekta men det räcker inte för att en bok ska bli perfekt. I de två första av Larssons böcker är det mycket fokus på kristendomen men här har det försvunnit, vilket jag är oerhört glad över. Dock är det fortfarande ingenting som griper tag i mig. Jag tycker inte att boken är spännande, jag tycker att det är ett lite märkligt språk och jag tycker definitivt att boken är alldeles för seg. Många säger att Åsa Larsson är den bästa svenska deckarförfattaren men jag kan inte förstå det, kan någon förklara?

Huset vid havets slut

Bra bok!

3 juni 2012

Precis som jag har sagt innan är det superkul att återgå till Ruth Galloways värld och särskilt nu när hon ska bolla livet som ensamstående mamma med livet som arkeolog, något som inte visar sig helt enkelt. Tyvärr stör jag mig ganska omgående på ältandet om hur Ruth är som mamma, men jag antar att det hör till.

Den här boken var inte lika spännande som den senaste, Janusstenen, utan det kändes mer som om det aldrig riktigt satte igång. Den kändes inte särskilt förutsägbar och istället för spänningen fick man ett större grepp om karaktärerna. Det känns som om det inte bara är Ruth och Nelson som syns och märks i den här utan även Nelsons kollegor Clough och Judy, samt Ruths bästa vän Shona och en gammal vän, Tatjana. Även Nelsons fru Michelle får man en större uppfattning om och det gillar jag så trots bristen på spänning kan jag knappt vänta på att få läsa fyran.

Alltid du

Riktigt bra!

3 juni 2012

Jag hade inga särskilda förväntningar alls på den här boken men jag gillade den verkligen! Ett ämne som jag tror att många känner igen sig i, om inte annat i krisen som uppstår. Det är inte ofta det händer men jag längtade verkligen tills jag skulle gå och lägga mig så att jag kunde läsa lite till. Pernilla skriver bra och boken är lättläst och jag tycker också att hon har lyckats bra med karaktärerna och deras egenskaper.

Det som gjorde mig lite besviken var dels att Caroline var aningen irriterande mot slutet där hon ältade, ältade och ältade. Men också att slutet inte blev riktigt som jag hade hoppats (vilket på sätt och vis kan ses som bra eftersom den då inte var förutsägbar). Det är dock ganska små saker så 4/5 blir mitt betyg och jag rekommenderar boken vidare!

Eld

Riktigt bra!

3 juni 2012

Nu när man har lärt sig hur Sara och Mats skriver blir det mycket bättre och definitivt enklare att läsa. I min recension av "Cirkeln" skrev jag att det var förvirrande när de hoppade mellan alla dessa huvudkaraktärer men det tyckte jag inte nu.

Karaktärerna är något av det bästa med dessa böcker. De som är kvar är verkligen så olika och med olika personligheter och det är inte särskilt svårt att förstå dem. Den enda jag kanske inte riktigt har någon koppling till är Anna-Karin.

Boken är tjock, precis som den första, men det märks knappt. Det känns som om läsningen går på autopilot och helt plötsligt kunde jag tänka "shit, nu har jag läst 150 sidor av bara farten". Boken är snäppet bättre än den första men de hamnar ändå på samma betyg och det enda som känns jobbigt just nu är att det är drygt 1,5 år kvar innan vi får läsa sista delen i trilogin, "Nyckeln".

Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ...

Enkel och lättläst!

2 juni 2012

En mysig kärlekshistoria som utspelar sig på en flygplats kan väl inte bli dåligt eller? Omslaget ger ju en ett visst hopp och dessutom hade jag hört om liknelser med Anna and the French Kiss, men de vill jag snabbt blåsa av till er andra. Det gjorde att mina förväntningar steg alldeles för mycket och det blev istället negativt för boken. Visst är det en mysig historia men det är många delar som känns väldigt osannolika!

Dessutom irriterade jag mig på huvudpersonen Hadley som alldeles för ofta betedde sig som en riktig skitunge och att hennes båda föräldrar kallar henne "tjejen". Gör man verkligen det? Självklart var den också ganska förutsägbar men så brukar det ju vara vid den här typen av historier. Enkel och lättläst i vilket fall och det gick väldigt snabbt att läsa ut den eftersom den var drygt 200 sidor tunn!

Det blod som spillts

Vilken besvikelse!

29 maj 2012

Om Solstorm var seg så var den här ännu värre, tyvärr. Det känns som ett himla malande från sida till sida och dessutom blandat med det här kristna som jag inte riktigt uppskattar. Att den här boken vann pris för bästa deckare är för mig en gåta, likaså femmorna den har fått på t.ex Adlibris. Nej, det som räddar den här boken är att den handlar om Rebecka och att man får fortsätta följa henne och Anna-Maria Mella.

Jellicoe road

Riktigt bra!

28 maj 2012

Första halvan av boken känns för mig lite småseg men jag har också förståelse för det för annars hade nog ingen riktigt hängt med. Det är många namn och karaktärer att hålla reda på och precis som flera har skrivit är man till en början smått förvirrad. I den andra halvan får allt sin förklaring och då får man en helt annan känsla, man måste bara ta sig över "tröskeln".

Marchetta skriver på ett sätt som jag verkligen gillar och historien är minnesvärd. Det jag kände när jag var klar var att om jag hade varit Taylor hade jag vart riktigt förbannad på Hannah. Annars är nog Jonah den karaktär som växte mest hos mig.

En riktigt bra bok som jag självklart rekommenderar men var tålmodiga första halvan - det får ni betalt för senare i boken.

Den felande länken

Okej!

24 maj 2012

De två tidigare delarna har jag gett betyg 2 och 3, alltså mediokra, och även denna boken håller sig inom den ramen. Visst är det spännande och språket flyter på ganska bra men jag fastnar inte heller i den här och trots att flera knutar verkar lösas upp känns det inte alls som en slutbok i en trilogi. Det kanske kommer fler trots allt?

Mor, mamma, morsan

Grymt tips till Mors Dag!

23 maj 2012

Jag hade egentligen inga förväntningar när jag började med den här boken utan var mest nyfiken på vad var och en hade skrivit. Många kan nog tro att det är en hyllning, rätt och slätt, och utan några hård ord men det är det verkligen inte. Dessa författare har berättat sanningen om sina mammor, oavsett om den är rosaskimrande eller problemkantad. De har berättat om sina mammors historia, hur de växte upp och vad de har haft för relation till varandra och det tycker jag är starkt. Det gör boken intressant och spännande och även om jag inte vet vilka mammorna är eller har träffat dem, känns det lite som om man känner dem eller åtminstone känner med dem. Vissa delar kan jag till och med känna igen från mig själv och min mamma.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är en härlig (och sorglig..) och intressant bok och idén är fullkomligt strålande. Ett riktigt bra tips till mammorna på Mors Dag!