Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 481
Antal recensioner: 372

Titta Emil

Ostrukturerad

23 april 2016

Det här är är en pekbok utan text med bilder utan sammanhang från böckerna om Emil i Lönneberga. Sidorna är i tjock kartong vilket indikerar att boken riktar sig till riktigt små barn, i åldern 0-1 år, därför blir frånvaron av struktur väldigt påtaglig. Avsaknaden av text gör att innehållet ter sig än mer rörigt och risken är påfallande stor att barnet får höra olika historier varje gång boken läses. Speciellt om det är olika personer som läser den.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Lyfter särskild begåvning

4 juni 2017

I denna utvecklingsroman får vi möta den högpresterande huvudpersonen Elena och hennes särskilt begåvade bästa väninna, Lila, under deras barndom och ungdomsår. Jag tycker det är oerhört intressant att följa de olika karaktärernas förutsättningar för inlärning och utveckling och hur det påverkar deras relationer och vardagsliv. Romanen utspelas i fattigkvarteren i femtiotalets Italien, men problematiken vad gäller särskilt begåvade elevers villkor och bemötande från omgivningen är minst lika aktuell i dagens Sverige. Det är ett oerhört viktigt och engagerande ämne som verkligen förtjänar att få ta plats i nutidslitteraturen. Översättningen känns trovärdig med en italiensk puls. Språket är följsamt och drivet och lockar till sträckläsning.

5 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Livet går så fort. Och så långsamt

Jaha?

15 juli 2018

Att föregående bok jag läste var en essäsamling av Sara Danius påverkar säkerligen mitt omdöme av Martina Haags bok, som jag tycker faller platt på marken utan substans i vare sig språk eller innehåll. Eftersom jag bara är ett par år yngre än bokens huvudperson så fanns viss igenkänning vad gäller mat, mode och musik, men lyckligtvis inte i livsstil och skolmiljö. Min bild är tvärtom att vuxenvärlden var påtagligt närvarande och delaktig i ungdomars vardag, liksom att umgänget mellan tjejer och killar var avspänt och naturligt på 1980-talet, vilket är den tid då händelserna i boken utspelas. Jag kände mig lurad av titeln då jag under hela bokens läsning, som i och för sig inte tog speciellt lång tid, väntade på att Martina skulle komma till saken och länka ihop då med nu, men det var tydligen inte hennes avsikt. Ärligt talat förstår jag inte vad hennes avsikt med boken var över huvud taget och jag betvivlar att den blivit publicerad om författarinnan inte varit känd.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Skärmhjärnan : hur en hjärna i osynk med sin tid kan...

Lättillgänglig och läsvärd

17 juli 2019

En lättläst bok, som jag med stor behållning sträckläste på en kväll, då den var omöjlig att lägga ifrån sig. Det enda jag saknar är att få läsa om andra, som likt mig, inte alls frestas av sociala medier och inte använder mobilen mer än samhället kräver. Vad är det som gör att inte vi "åker dit"? Det tar han inte upp och det är lite synd, eftersom även vi "IT-motståndare" är intresserade av detta ämne. Hansen förklarar dock, på ett mycket underhållande och lättillgängligt sätt, många olika mänskliga beteenden, som han sätter i ett historiskt sammanhang. En mycket läsvärd bok.

Laddade ord : en bok om tankens makt över språket

Blottlägger en skrockfull syn på ord

16 september 2016

Jag blev lite besviken över den torra och utslätade framtoningen, då jag förväntat mig en mer engagerande ton. Eftersom boken ändå är lättläst blir också de många upprepningarna onödigt påtagliga. Om man bortser från detta så är kontentan av boken att det finns många människor som, helt utan anledning, fått för sig att man kan ändra attityder och tankar genom att byta ut olika ord som man tycks tro besitter en inneboende negativ laddning. Att människor år 2016 alltså på fullt allvar tror att språket besitter någon slags magisk kraft. Jag hoppas innerligt att denna bok kan hjälpa till att bryta denna vanföreställning som faktiskt retar gallfeber på många av oss som har en annan insikt om språk och språkanvändning och vill få en hejd på detta meningslösa utbytande av termer som enbart gör språket mer svårbegripligt och svåranvändbart.

Handbok för språkpoliser

En besvikelse

17 januari 2021

Eftersom Sara Lövestam är min favoritförfattarinna och jag med mycket stor behållning läst de flesta av hennes tidigare utgivna böcker, så var mina förväntningar höga på denna bok. Jag vet att Lövestam har en djup och omfattande kunskap i svenska språket, men "Handbok för språkpoliser" tillför knappast något nytt. Här sammanställer hon välkända språkfel, vilka jag tror att hon försöker ironisera kring genom konceptet "Good Cop"/"Bad Cop", vilket är ett grepp jag inte alls förstår mig på eller uppskattar.

4 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Feministpastorns tro och tvivel

Så varm, så inkluderande, så hoppfull - Tack!

22 maj 2021

Detta är en mycket tankeväckande, intressant, lustfylld, varm och hbtq-bejakande bok, som utgår från en kristen livssyn och ett bibliskt perspektiv. Rekommenderas varmt! Speciellt till alla som själva är troende eller kommer i nära kontakt med troende personer, men även alla andra, oavsett hur och vad vi tror på. En mycket inkluderande bok, med ett starkt kärleksbudskap, skriven på ett lättillgängligt språk.

100 svenska dialekter

Lättsam och underhållande

5 januari 2020

Mycket underhållande! Lindström skriver populärvetenskapligt och har man ingående kunskaper i ämnet så har man kanske vissa invändningar, men med realistiska förväntningar så tycker jag nog ändå att den håller måttet.
Det tycks ha varit problem med ljudinställningen och ljudkvaliteten i vissa exemplar. Jag råkade ut för detta, men fick då utan problem byta till ett felfritt exemplar, så nu kan jag lyssna utan att få ont i öronen.

Döstädning : ingen sorglig historia

Motsatt effekt

30 december 2018

Tyvärr motsvarade boken inte alls mina högt ställda förväntningar på den och till min förvåning fick den helt motsatt effekt än den jag förväntat mig. Jag kom att tänka på sådant jag velat ha kvar och ångrat att jag gjort mig av med och vilket högt värde jag sätter i att spara och samla. Jag hade trott att jag skulle bli inspirerad att tänka i andra banor, men istället värdesätter jag än mer min egen inställning. Den ålderstigna författarinnan klargör tydligt att hon, till skillnad från mig (en medelålders läsarinna) alltid varit intresserad av att rensa och sortera. Hon ser det också, precis tvärtemot mina erfarenheter, som en kvinnlig egenskap och syssla. Eftersom vi har så olika utgångsläge och erfarenheter finns ingen igenkänning och ingen lockelse. Innehållet ligger för långt ifrån min verklighet. Nej, döstädning är ingenting för mig. Det känner jag väldigt starkt efter att ha läst denna bok. Min mamma tyckte ännu sämre om den. Hon iddes inte ens läsa ut den.