Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 405
Antal recensioner: 325

Könet sitter i hjärnan

Intressant och läsvärd

15 juli 2012

Könet sitter i hjärnan är en intressant och mycket lättillgänglig bok, om än lite märklig i sitt resonemang i vissa stycken. Den är inte så kontroversiell som jag väntat mig, däremot slogs jag av den subjektiva tonen och avsaknaden av den i forskarsammanhang så vanliga vagheten. En hel del verkar mycket trovärdigt, medan annat inte alls stämmer med den bild av kvinnor och män som jag har. Boken är dock mycket läsvärd, speciellt kapitlen som handlar om det lilla barnets behov av sin mamma och mammans behov av att få vara just mamma.

Det stora könsexperimentet : så uppnår vi riktig jäm...

Tungläst

15 oktober 2018

Det är ett viktigt budskap Eberhard har att förmedla. Synd bara att han gör det på ett så tungläst sätt. Trots att jag är intresserad av ämnet och en van läsarinna så somnar jag ifrån gång på gång och får kämpa för att ta mig igenom boken. Det finns guldkorn att finna, men också många upprepningar och onödigt omständligt politiskt korrekt språkbruk. Vad jag skulle önska att författaren vågade ta bladet från munnen och tala klartext istället. Det är för få konkreta exempel och för mycket resonerande argumentation för min smak.

3 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Döstädning : ingen sorglig historia

Motsatt effekt

30 december 2018

Tyvärr motsvarade boken inte alls mina högt ställda förväntningar på den och till min förvåning fick den helt motsatt effekt än den jag förväntat mig. Jag kom att tänka på sådant jag velat ha kvar och ångrat att jag gjort mig av med och vilket högt värde jag sätter i att spara och samla. Jag hade trott att jag skulle bli inspirerad att tänka i andra banor, men istället värdesätter jag än mer min egen inställning. Den ålderstigna författarinnan klargör tydligt att hon, till skillnad från mig (en medelålders läsarinna) alltid varit intresserad av att rensa och sortera. Hon ser det också, precis tvärtemot mina erfarenheter, som en kvinnlig egenskap och syssla. Eftersom vi har så olika utgångsläge och erfarenheter finns ingen igenkänning och ingen lockelse. Innehållet ligger för långt ifrån min verklighet. Nej, döstädning är ingenting för mig. Det känner jag väldigt starkt efter att ha läst denna bok.

Lär dig färg med Dalahästen

Bra idé, men uselt utförd

21 december 2018

Idén är jättebra, men den är uselt utförd. Eftersom det finns dalahästar i alla möjliga färger så borde ju en sådan här bok vara jättelätt att göra. Det borde bara vara att visa en röd, en blå, en gul, en grön, en vit, en svart, en lila, en rosa dalahäst och så vidare. Men det gör man inte. Den är varken tydlig eller enhetlig och därför inte det minsta pedagogisk.

Marias lilla åsna

Tidlös klassiker för lågstadiebarn

15 oktober 2018

När jag gick i lågstadiet på 1970-talet läste min lärarinna ur Marias lilla åsna på morgonsamlingen och jag blev så förtjust i boken att min mamma köpte mig ett eget exemplar så att jag kunde läsa den om och om igen. Sedan har mina egna döttrar fått läsa den. Jag har även köpt boken i engelsk översättning och skickat till släkt och vänner utomlands. Vad som gör den så speciell är att det är den lilla åsnan som är huvudperson och berättare. En mycket söt, varm berättelse med kristet budskap. Jag tror jag ska ta och läsa om den igen.

Vi mot er

Dryper av politisk korrekthet

9 augusti 2018

"Vi mot er" är så sprängfylld av svensk så kallad politisk korrekthet att jag har svårt att förstå om Fredrik Backman verkligen menar allvar eller om berättelsen egentligen är en drift med hela den jämställdhetsbesatta samhällsstrukturen. Språket växlar mellan att vara enkelt tillgängligt och omständligt upprepande. Den allvetande författaren vänder sig då och då direkt till läsaren med antydningar om vad som kommer hända i den därför ganska förutsägbara historien. Tyvärr tycker jag att den stora mängden floskler gör den väl patetisk och saknar den enkelhet med vilken den geniala "En man som heter Ove" berättades.

Fidget spinner! : innehåller beroendeframkallande trick

För yngre barn

4 januari 2018

Min 13-åriga dotter, som precis köpt sin första fidget spinner, såg fram emot boken för att lära sig fler trick än de hon själv kommit på. För henne var inte detta rätt bok. Den här boken tycks snarare rikta sig till barn i femårsåldern, då den på ett övertydligt sätt med storstilad, utförlig text och tydliga illustrationer visar de mest elementära användningsområdena för en fidget spinner.

Född på en söndag

En fullträff!

3 augusti 2017

Det var bokens titel som väckte mitt intresse, då även jag är född på en söndag. Tack vare det fick jag en läsupplevelse av högsta klass. Författaren bjuder på en resa som omväxlande utspelar sig från 1960-tal till nutid. Den är mångbottnad, oförutsägbar, engagerande, läslustframkallande - och jag vill aldrig att den ska ta slut. Även om jag inte tror att det kommer en fortsättning, då romanen som sådan redan är fulländad, så lämnar författaren i alla fall slutet öppet för en sådan.

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Lyfter särskild begåvning

4 juni 2017

I denna utvecklingsroman får vi möta den högpresterande huvudpersonen Elena och hennes särskilt begåvade bästa väninna, Lila, under deras barndom och ungdomsår. Jag tycker det är oerhört intressant att följa de olika karaktärernas förutsättningar för inlärning och utveckling och hur det påverkar deras relationer och vardagsliv. Romanen utspelas i fattigkvarteren i femtiotalets Italien, men problematiken vad gäller särskilt begåvade elevers villkor och bemötande från omgivningen är minst lika aktuell i dagens Sverige. Det är ett oerhört viktigt och engagerande ämne som verkligen förtjänar att få ta plats i nutidslitteraturen. Översättningen känns trovärdig med en italiensk puls. Språket är följsamt och drivet och lockar till sträckläsning.