Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 405
Antal recensioner: 325

Kort kjol

Utsatthet för redan utsatta

28 februari 2017

Jag uppmärksammades på denna bok då den, på föräldrainitiativ, togs bort som gemensam litteratur från mina barns högstadieskola, då den bedömdes olämplig. Efter att ha läst den har jag föga förståelse för dessa argument. Istället tror jag att boken fyller en funktion, speciellt om man kompletterar läsningen med diskussioner i klassen. Huvudpersonerna är i 17-årsåldern, vilket förefaller rimligt och också tilltalar den tänkta målgruppen som väl lär vara tonåringar i åk 8-9. Ett minus är dock huvudpersonens sociala förhållanden, som gör det svårt för läsarna att kunna identifiera sig med henne, då hon lever med en dysfunktionell ensamstående mamma i en förort till Stockholm. Om författarinnan istället låtit en alldeles vanlig tjej ur medel- eller arbetarklass i ett vanligt villaområde någonstans i Sverige utsättas för en våldtäkt i bekantskapskretsen så hade hon kommit närmare läsarna och fler hade kunnat identifiera sig med bokens karaktärer. Nu känner nog ändå de flesta att detta inte skulle kunna hända dem och jag tror inte att det var författarinnans intention att spä på dessa förutfattade meningar.

De förklädda flickorna i Kabul

Intressant och tankeväckande på många plan

25 februari 2017

Författarinnan inleder med att förklara att boken, som i övrigt är skriven i reportageform, är subjektivt skriven. Det stämmer. Författarinnan väljer, som titeln också klargör, att skildra afghanska flickor och kvinnor som lever utklädda till pojkar och män och hur deras livsvillkor ter sig. Det är intressant, Nordberg bjuder på många infallsvinklar som tycks väl underbyggda och hon håller sig strikt till ämnet. Jag skulle dock gärna även vilja läsa om hur modersrollen i Afghanistan ter sig. Hur mödrarna ser på amning, sovvanor, potträning, barnuppfostran, vad de tycker är viktigt att lära barnen under deras uppväxt och vilken roll de har som skolbarnsföräldrar. Om detta får vi nästan inget veta. Däremot får vi inblick i deras önskan och strävan att få söner. Till skillnad från hos oss där det är tabu att önska barn av ett visst kön, är detta kutym där. Igenkänning får man dock i de olika knepen som praktiseras för att få ett visst kön, även om det hos dem enbart handlar om att få pojkar, medan vi nog är minst lika angelägna om att få flickor. Författarinnan blir av sina informanter uppmärksammad på att hon själv också är uppfostrad som en pojke och för sig som en man, vilket leder läsarens tankar till hur motsvarande fenomen, att uppfostra flickor som pojkar och pressa in kvinnor i en mansroll, påverkar våra levnadsvillkor i Sverige. Det är således en bok som väcker många tankar, även om den primärt är skriven för att uppmärksamma livsvillkoren för flickor och kvinnor i Afghanistan.

Hej och hå kläder på

Ohälsosam uppmaning drar ner betyget

23 februari 2017

Boken vänder sig till barn i åldern 0-3 år. Boken är rolig eftersom den är skriven på rim. Igenkänningen är stor för barn i dessa åldrar, med ett undantag: Den oerhört olyckliga meningen som lyder "Om du är liten glöm ej blöja", vilket knappast är aktuellt för barn som kan klä på sig själva. Denna ohälsosamma uppmaning drar ner betyget rejält och gör boken otidsenlig. Men som förälder kan man givetvis ändra på rimmet till något mer passande. De tilltalande illustrationerna samspelar fint med texten.

Britta rider Hubertusjakt

Glatt återseende!

8 januari 2017

LIsbeth Pahnke är både hästmänniska och författarinna och jag är glad över att upptäcka att hennes trevliga vardagsrealistiska hästboksserie om Britta återigen finns på marknaden så att en ny generation hästälskare får möjlighet att läsa om Britta och Silver. Mycket rolig och välkommen satsning! Jag hoppas att denna ljudbok av första delen i serien ska väcka mina hästälskande döttrars intresse för mina gamla Britta-böcker och att dessa också kommer ut i pappersform så att jag kan komplettera de böcker jag har från min barndom.

Tio över ett

Lite enformig om aktuellt ämne ur barnperspektiv

16 december 2016

Jag hade höga förväntningar och blev lite besviken då jag inte tycker att "Tio över ett" håller samma höga klass som Laestadius serie om Anges som börjar med "Sms från Soppero". Där författarinnan i den serien skriver nyanserat och mångfacetterat, upplever jag att handlingen här är lite för snäv. Hon håller sig till samma kärna hela tiden - det vill säga huvudpersonens rädsla för att Kiruna ska sprängas i luften - på ett sätt som jag finner enformigt. Miljön känns påtagligt närvarande för oss som besökt Kiruna, men andra inslag gör att igenkänningsfaktorn begränsas. Som när författarinnan beskriver hur de fiktiva flickorna får mens redan i mellanstadiet, på ett sätt som om det vore konstigt att inte få det förrän en bra bit upp i högstadiet, vilket ju är verklighet för många tonåriga läsarinnor. Ett plus är dock att handlingen utspelas i en verklig miljö och behandlar ett aktuellt ämne ur ett barnperspektiv. Även om jag inte tycker att den håller samma höga klass som övriga böcker författarinnan skrivit, så är den ändå klart läsvärd.

Mera monster, Alfons!

Inte lika bra som de andra

15 december 2016

Anledningen till att jag inte tycker att Mera monster, Alfons är lika bra som övriga Alfonsböcker jag läst är att den innehållsmässigt riktar sig till barn i lågstadieåldern medan den i omfång och utformning är anpassad för yngre läsare i åldern 3-6 år. Resultatet blir inget vidare, men lyckligtvis finns det många andra, betydligt bättre, Alfonsböcker att välja bland.

Skarven

Rekommenderas varmt!

14 december 2016

En deckare med transtema eller en relationsroman med deckarinslag. Så skulle man kunna beskriva Skarven. Här har Sara Lövestam vänt sig till en målgrupp i åldern 9-12 år, men som vuxen läser jag den med samma stora behållning som övriga verk av denna enastående författarinna. Språket är ypperligt. Handlingen relevant. Känslorna äkta. Spänningen anpassad för målgruppen. Absolut högsta betyg. Jag är glad att kunna introducera Lövestam även för min yngsta, nu 12-åriga, dotter. Lövestam visar att hon har förmåga att fängsla läsare i skilda åldrar med sina engagerande och tankeväckande böcker.

Kanske är det allt du behöver veta

Otäck illusion

21 juni 2016

Det här är en av de allra otäckaste böcker jag läst, men det visste jag inte förrän jag läst ut den. Författarinnan bjuder nämligen sina läsare på en illusion som presenteras i en lågmäld ton. Så när man läst ut boken kan man inte annat än att läsa den en gång till... Det är omöjligt att låta bli. Ett extra plus är att man vet geografiskt var man befinner sig. Har man dessutom besökt någon av grannöarna Martha's Vineyard eller Nantucket så bidrar det givetvis också till läsupplevelsen.

The Namesake

Läsvärd

19 april 2016

En vardagsrealistisk relationsroman som löper från mitten av sextiotalet till år tvåtusen, där vi läsare får en inkluderande inblick i hur de olika huvudpersonerna, som är såväl första som andra generationens invandrare, påverkas av integrationsproblematiken och hur de på olika sätt hanterar skillnaderna mellan sin ursprungliga kultur och den nya. Vi får god inblick i såväl amerikanskt som indiskt vardagsliv med olika förväntningar och förvecklingar. Berättelsen vi presenteras känns genuin och verklighetsförankrad. Språket är behagligt och lättillgängligt. Ämnet är aktuellt och engagerande. Boken är mycket läsvärd och jag kan varmt rekommendera den.