Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 405
Antal recensioner: 325

Det finns inga skridskor i öknen

Engagerande kulturmöte

30 mars 2015

Min tolvåring var skeptisk till boken på grund av att varken omslag eller titel är anpassade för att attrahera unga läsare. Hon blev dock mycket positivt överraskad över att boken var så bra och hade ett så ungdomligt tilltal. Genom att vi växelvis får möta en svensk och en invandrad flickas upplevelser så skapas förståelse för de kulturella skillnader som beskrivs. Riktar sig främst till flickor i åldern 12-15 år. Rekommenderas varmt!

Flyga högt

Tonårsrelationer

30 mars 2015

Mycket engagerande relationsroman som främst riktar sig till flickor i högstadieåldern. Visar på ett tydligt sätt de olika roller skolbarnen faller in i och att det går att ta sig ur dem. Förhoppningsvis kan böcker som den här bidra till att synliggöra vikten av att bryta upp osunda grupperingar i klasserna genom nya klasskonstellationer inför varje stadium. Det hör nämligen inte till vanligheten att det kommer en stark "Pippi Långstrump"-karaktär och ställer allt på ända...

Teckna vilda djur

Uppskattat tema i uppskattad serie!

4 december 2014

Min tolvåriga dotter, som är mycket duktig att teckna, uppskattar Esbjörn Jorsäters tecknarböcker och samlar därför böckerna i denna serie för såväl kunskap som inspiration. "Teckna vilda djur" har ett mycket uppskattat tema!

Att se och möta begåvade barn : en vägledning för l...

Lovar mer än den håller

10 september 2014

Boken ägnar onödigt mycket tid åt att definiera vad som är ett högt begåvat (särbegåvat) barn, men behandlar över huvud taget inte uppfostran (vilket boken ger sken av att göra). Man konstaterar att skolan i Europeiska länder vanligtvis inte självmant sätter in adekvata åtgärder för att hjälpa högt begåvade barn genom acceleration och fördjupning, utan att det är upp till oss föräldrar att ta tag i detta. Vi som väljer att läsa denna bok har förmodligen redan gjort en hel del och får förvisso bekräftat att detta är riktigt. Man visar lite löst på olika sätt man kan hjälpa högt begåvade barn att få en meningsfull skolgång. Möjligt att översättningen bidrar negativt till helhetsintrycket. Jag tyckte dock det svenska efterordet gav mer än själva boken.

Maj-Britt, Mars-Britt och husvagnen

Läslustframkallande

11 maj 2014

En rolig, välskriven, engagerande kapitelbok med fina illustrationer i färg. Det står att boken riktar sig till barn i åldern 6-9 år och det gör den, men den uppskattas faktiskt lika mycket av lite äldre barn (10-12), trots att huvudpersonerna är i åttaårsåldern. Passar lika bra som högläsningsbok som självläsningsbok. Mina döttrar har båda läst den flera gånger, tycker den är jättebra, mycket annorlunda och väldigt rolig. Andra delen: "Maj-Britt, Mars-Britt och mopsen Muntermor", är lika bra den.

Petters och Lottas jul

En äkta glädjespridare!

10 maj 2014

En fantastiskt vackert illustrerad bilderbok som visar julfirande i gamla tiders Sverige. Här får vi julbockens historia framförd, samtidigt som författarinnan visar på givandets sanna glädje.

Boken vänder sig främst till barn i åldern 3-6 år, men det här är en bok som tål att plockas fram inför många, många jular och uppskattas säkerligen lika mycket av läsare i alla åldrar och ur alla generationer.

En äkta glädjespridare och den perfekta julklappsboken!

Egenmäktigt förfarande : en roman om kärlek

Språket bär boken

2 april 2014

Att "Egenmäktigt förfarande" skulle vara en roman om kärlek, tycker jag är missvisande, då det snarare är en roman om besatthet.

Den milda och genomarbetade språkdräkten håller samma höga nivå boken igenom. Författarinnan skapar dock en distans mellan läsare och text genom att bara släppa igenom den centrala historien mellan huvudpersonen och föremålet för hennes besatthet. Denna skildras å andra sidan mycket närgånget och intensivt. Övriga relationer nämns i övergripande termer, såsom "väninnekören", som får symbolisera väninnornas åsikter.

Jag ångrar inte att jag läste boken. Den var annorlunda och berikade på så sätt min läsning. Den smakade dock inte mer. Författarinnan förmår förvisso förmedla en känsla till mig under tiden jag läser hennes verk. Hon saktar ner mitt lästempo och får mig att reflektera över ordval och formuleringar, men hon förmår inte att skapa intresse för sina huvudpersoner, deras agerande och ställningstagande. Det ser jag som en brist.

Slow : lev livet långsamt

Generellt sett kan även en svensk läsare få ut något...

13 januari 2014

Generellt sett kan även en svensk läsare få ut något av denna bok. Vissa kapitel var mer allmänt hållna än andra. Det märks dock mycket tydligt att det här är en bok, översatt från engelska, skriven för engelskspråkiga läsare som lever i helt andra samhällskulturer än den svenska. Kontrasterna mellan de samhällsmönster författaren beskriver, från främst Storbritannien och USA, skiljer sig så markant från de svenska att innehållet inte får avsedd relevans. Som exempel framhålls Finlands skolsystem som föredömligt "slow", medan vi här i Sverige tvärtom ser Finlands skolsystem som föredömligt effektivt, jämfört med vårt eget. Även inom andra områden skiljer sig de svenska förutsättningarna radikalt från bokens; exempelvis är bilberoendet inte alls är lika utbrett hos oss som det som utförligt behandlas av författaren. Jag tilltalas av vissa delar i boken, medan andra inte alls känns relevanta för mig som lever i Sverige, eftersom vårt land och våra förutsättningar är så annorlunda och inte omnämns alls.

La Nouvelle Chouette B Textbok

Perfekt textbok för nybörjare i franska, vilken är...

30 december 2013

Perfekt textbok för nybörjare i franska, vilken är framtagen för att användas som skolmaterial i åk 7, men med fördel även kan användas till yngre barn. Min nioåriga dotter har läst franska i en termin, men tycker studietakten är lite långsam och vill gärna ha extramaterial. Här hittade jag en perfekt bok för detta ändamål. Intressanta ämnesområden, blandade texter, tydliga ordlistor, bra struktur, trevliga sånger. Bör kompletteras med La Nouvelle Chouette B, elev-CD. Min dotter tycker det är mycket roligt att jobba med boken på egen hand och vi är överens om att ge den fem stjärnor.