Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 405
Antal recensioner: 325

Mamma Mu gungar

Mamma Mu gungar är nog den allra bästa Mamma Mu-boken,...

10 december 2013

Mamma Mu gungar är nog den allra bästa Mamma Mu-boken, tätt följd av Mamma Mu får ett sår. Mamma Mu gungar passar utmärkt som högläsningsbok eftersom den tilltalar och roar även den vuxne läsaren. Annars vänder sig boken främst till barn mellan tre och sex år. Mamma Mu-böckerna tillhör dock de böcker som inte låter sig läggas undan i första taget, utan får vara kvar i bokhyllan och plockas fram då och då som självläsningsböcker även när barnen kommit upp i lågstadieåldern.

Majas Alfabet

Jag rekommenderar varmt Majas alfabet till alla barn i...

15 augusti 2013

Jag rekommenderar varmt Majas alfabet till alla barn i åldern 0-7 år. Min äldsta dotter hade den som sin absoluta favoritbok redan vid sex månaders ålder. Vid ett och ett halvt års ålder kunde hon hela alfabetet; inspirerad av denna bok. Boken tar upp en bokstav på varje uppslag med en härlig rimmande dikt som handlar om någon växt. Dikterna har underbara illustrationer och är därtill tonsatta av Kerstin Andeby på CD-skivan Majas alfabetssånger. Tillsammans blir de en enhet som passar utmärkt för alla barn från spädbarnstiden och upp i förskoleklass, där jag vet att sångerna sjungs ofta och gärna.

Tigerkvinnan

Förvånansvärt bra

8 april 2013

Jag hade inte förväntat mig att jag skulle bli så förtjust i denna bok som jag blev. Jag har mycket svårt för den form av feminism som Katerina Janouch företräder. Främsta anledningen till att jag ville läsa en bok av henne var att jag hoppades få en inblick i hur man tänker när man kan uttrycka sig som hon gör. Det fick jag, och mer därtill. Som förväntat ventileras författarinnans egna värderingar och tankebanor genom romanfigurerna; kanske främst då genom huvudpersonen, barnmorskan och flerbarnsmamman Cecilia. Även om synsättet skrämmer, så skämmer det inte berättelsen. Boken har bra språk, en driven handling och kan ses som en samtidsskildring av en vardag, som förmodligen har viss verklighetsanknytning, med tanke på att det svenska samhället ser ut som det gör. Jag har definitivt lust att läsa fler böcker i serien, men någon förståelse för den feministiska företeelse den representerar kommer jag aldrig att få. Snarare skänker det mig lättnad att jag inte delar denna. Gott nog.

EQ på svenska : Emotionell intelligens i föräldrarol...

Motsvarar inte mina förväntningar

19 mars 2013

Det är uppenbart att målgruppen Bodil Wennberg vänder sig till är personer med mycket låg eller skadad emotionell intelligens, medan många läsare som attraheras av denna typ av litteratur sannolikt har relativt hög EQ. Författarinnan tycks medvetet exemplifiera bristande EQ så att läsaren skall uppleva att den själv har oerhört hög EQ. När jag började läsa boken fann jag den därför trivsam, men efter hand kändes den snarare infantiliserande. Jag tyckte att kapitlet om EQ i föräldrarollen var det mest relevanta. Här fanns i alla fall vissa delar man kunde relatera till. Kapitlet om EQ i kärleksrelationen tycks däremot förbehållet ärenden för psykiatrin, då det nog lyckligtvis är få personer som kan känna igen sig i så orealistiskt destruktiva förhållanden med så bristande kommunikativ förmåga som de Wennberg presenterar. Att boken har dålig verklighetsförankring upplever jag som störande och saknar en diskussion om hur vi som redan har relativt god EQ, på bästa sätt kan förvalta denna.

Svenska siffror

Oemotståndlig

3 januari 2013

En helt oemotståndlig bok för små barn mellan 0-3 år. Främst passar den givetvis tvåspråkiga barn med engelska och svenska som modersmål, liksom för engelskspråkiga barn med svensk släkt och svenskspråkiga barn med engelskpråkig släkt eller bara engelskspråkigt intresserade föräldrar.

Här får de yngsta barnen lära sig räkna till tolv på både svenska och engelska till typiskt svenska företeelser som Kalles kaviartuber och dalahästar.

Super-Charlie

Bilderna lyfter texten

15 juli 2012

Jag blev faktiskt positivt överraskad av Camilla Läckbergs barnboksdebut. En klar trea. Läckberg spelar dock en hel del på "kiss-och-bajs-humor" ur blöjperspektiv på ett ganska otidsenligt sätt. Vissa bitar kan te sig lite märkliga och man kan exempelvis diskutera det pedagogiska i tillvägagångssättet med att ge ett retande barn en läxa med hjälp av exkrementer...
Temat att föräldrar inte begriper hur mycket barn kan, brukar dock vara uppskattat. Små "språkpoliser" uppskattar till exempel skämt där de vuxna använder felaktiga former och detta pekas ut av ett barn.
Illustrationerna av Millis Sarri ger boken det där extra lyftet. De är fina, tydliga, färgglada och samspelar fint med texten. Bokens huvudperson är gullig och det har stor betydelse för många små läsare.

Tid för barn? : en analys av samhällets omsorg om d...

Rekommenderas varmt!

11 juli 2012

Tid för barn? borde vara obligatorisk läsning för alla småbarnsföräldrar, blivande föräldrar, politiker, MVC- och BVC-personal och alla andra som är berörda av barns omsorg, hälsa, utveckling och välbefinnande. För förskollärare är den en bekräftelse på det de redan vet.

Sakligt och objektivt sammanställs och presenteras olika rön som behandlar olika aspekter på barns uppväxtvillkor och behov av anknytning och omsorg. Det är tänkvärt, viktigt och oerhört angeläget.

Själv började jag att markera de viktigaste delarna med gul överstrykningspenna för att lätt kunna återfinna dem, men efter en stund fick jag ge upp, eftersom jag satt och målade nästan hela boken gul...

Tyst: de introvertas betydelse i ett samhälle där al...

Amerikansk syn på introvert kontra extrovert

4 juli 2014

Jag har rekommenderat boken, i den engelska originalversionen "Quiet", till mina amerikanska släktingar medan jag rekommenderar Jonkmans bok "Introvert" till mina svenska släktingar, vänner och bekanta. Skillnaden är nämligen enorm mellan attityden till ämnet i våra länder och medan Jonkman främst skriver ur svensk synvinkel så skriver Cain helt ur Nordamerikanskt perspektiv, vilket till stora delar är mycket främmande för en svensk läsare. Kulturellt sett brukar man ju placera Sverige mitt emellan extremerna USA, på ena sidan och Japan på den andra. Efter att ha läst Susan Cains bok vill jag nog placera Sverige lite närmare Japan, vad gäller synen på introverta drag. Jag blev helt förfärad av att läsa hur negativt man i USA tycks uppfatta våra introverta sidor och inte minst synen på blyga barn. Boken är definitivt läsvärd, mycket seriös med gedigen källförteckning. Bra översättning.

2 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Jag lämnar ekorrhjulet : ett liv utan lönearbete

Ett gott val

16 februari 2019

Jag rekommenderar alla som fastnat i ekorrhjulet att läsa denna bok för att få perspektiv på tillvaron och insikt om såväl det destruktiva i detta livsstilsval, som att det finns alternativ. Den är läsvärd även för oss som valt att prioritera tid med barn och familj framför yrkesarbete, även om vi redan känner till fördelarna som tas upp. Författarinnan väljer att, med mycket konkreta exempel, visa att vi, tvärtemot vad många tycks tro, även rent ekonomiskt vinner på att leva på en lön. Böcker av det här slaget behövs och jag hoppas att det kommer flera. Åsa Axelsson väljer att skriva på ett enkelt och lättillgängligt sätt om ett angeläget ämne som berör många.