Användarprofil Anni / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Anni

Antal betyg: 405
Antal recensioner: 325

Vilda djurungar

Passande för barn 0-3 år

5 april 2019

Boken är uppbyggd så att man på vänstersidan får se en gullig djurbild av antingen tigrar, giraffer, elefanter, krokodiler, isbjörnar eller gorillor. Alltid en djurmamma med unge eller ungar. Djurets namn står skrivet med VERSALER på denna sida. På motsvarande högersida finns en bild på ett barn, vilket på något sätt har anknytning till texten. Till tigerbilden finns en flicka som är utklädd till tiger i tigerdräkt, till elefantbilden en mörkhyad pojke som badar i en leksakspool, till isbjörnsbilden finns en vinterklädd flicka som tittar ut ur en snögrotta. På denna sida finns också en kort text som beskriver djurbilden; t.ex. "Elefanterna badar i floden." samt ett par ljudhärmande ord i versaler, som t.ex. "PLASK!", "TUUUT!". Detta innebär att barnet inte växer ur boken så snabbt. Medan det för ettåringen är roligt att lära sig att säga namnen på djuren och härma de onomatopoetiska orden så kan tvååringen också berätta vad barnen gör, medan treåringen förmodligen även kan läsa orden i versaler själv. Tyvärr blandas versaler och gemener i titeln: ViLDa DJURUNGAR. Det är en onödig miss, men som förälder kan man ju sätta ett klistermärke över det opedagogiskt skrivna "ViLDa".

Häxan

Häxjakt

29 december 2018

Precis som titeln anger så bygger författarinnan sin berättelse på gammal häxtro. Denna kvinnosyn skär sig skarpt mot den i övrigt subjektivt politiskt korrekta propaganda som genomsyrar boken. Det är uppenbart att Läckberg försöker efterlikna de nordiska deckarförfattare som väver in aktuell samhällskritik i sina alster, men till skillnad från exempelvis H Mankell och Anne Holt, så framstår hennes agenda som alltför privat och inskränkt för en vidare läsekrets och uppfattas nog snarare som plump. Språkligt håller hon sig på samma nivå i bok efter bok och hon verkar också ha en förkärlek till att ha ihjäl onödigt många av sina gestaltade karaktärer. Har man läst en av böckerna i Fjällbackaserien så vet man vad man har att vänta och uppenbarligen har Läckberg en tillräckligt stor läsekrets som uppskattar detta.

Häxan

Häxjakt

29 december 2018

Swedish Fairy Tales

Förtrollande bilder

19 oktober 2018

Boken motsvarade inte mina förväntningar då det var helt okända, till synes nyskrivna, sagor till John Bauers underbara illustrationer. Jag ögnade bara igenom boken innan jag skickade den som julklapp till en släkting i USA, men jag hade aldrig köpt den om jag vetat att den inte innehöll sagor från vår klassiska sagoskatt. Jag blev dock förtrollad av bilderna.

Vi mot er

Dryper av politisk korrekthet

9 augusti 2018

"Vi mot er" är så sprängfylld av svensk så kallad politisk korrekthet att jag har svårt att förstå om Fredrik Backman verkligen menar allvar eller om berättelsen egentligen är en drift med hela den jämställdhetsbesatta samhällsstrukturen. Språket växlar mellan att vara enkelt tillgängligt och omständligt upprepande. Den allvetande författaren vänder sig då och då direkt till läsaren med antydningar om vad som kommer hända i den därför ganska förutsägbara historien. Tyvärr tycker jag att den stora mängden floskler gör den väl patetisk och saknar den enkelhet med vilken den geniala "En man som heter Ove" berättades.

Vi mot er

Dryper av politisk korrekthet

9 augusti 2018

"Vi mot er" är så sprängfylld av svensk så kallad politisk korrekthet att jag har svårt att förstå om Fredrik Backman verkligen menar allvar eller om berättelsen egentligen är en drift med hela den jämställdhetsbesatta samhällsstrukturen. Språket växlar mellan att vara enkelt tillgängligt och omständligt upprepande. Den allvetande författaren vänder sig då och då direkt till läsaren med antydningar om vad som kommer hända i den därför ganska förutsägbara historien. Tyvärr tycker jag att den stora mängden floskler gör den väl patetisk och saknar den enkelhet och närhet med vilken den geniala "En man som heter Ove" berättades.

För våra barns bästa : en nordisk antologi om tidig ...

Angelägen

6 augusti 2018

I denna angelägna antologi visar författare från fyra nordiska länder hur viktigt det är att barnen får sin omsorg av sina mammor och vilka riskerna är om de istället lämnas till institutionsomsorg för tidigt och för länge. Boken visar att vi i Sverige inte är ensamma om denna problematik utan att det ser ut på liknande sätt även i Danmark, Finland och Norge. Då de olika författarna belyser ämnet från olika infallsvinklar och lämnar gedigna litteraturhänvisningar ger den en god grund för föräldrars egna ställningstaganden i frågan.

Blodlokan

Hittar inte rätt

3 augusti 2018

Till skillnad från i författarinnans vardagsrealistiska romaner så kommer hon inte alls till sin rätt när hon försöker sig på deckargenren. Språkligt ligger hon så långt under sin nivå att jag förmodar att det är ett avsiktligt drag att skriva enkelt och lättillgängligt som spårat ur. Handlingen är förvisso spännande, men så orealistisk att man ändå inte fångas av den. Jag tilltalas inte heller av de insprängda utdragen ur tidningsartiklar, då hon inte lyckas få till en trovärdig balans mellan dessa och den historia hon vill förmedla. Jag betvivlar inte att det finns en tanke bakom trilogin och hoppas att hon når ut med den bättre i de följande delarna.

Livet går så fort. Och så långsamt

Jaha?

15 juli 2018

Jag tycker boken faller platt på marken utan substans i vare sig språk eller innehåll. Eftersom jag bara är ett par år yngre än bokens huvudperson så fanns viss igenkänning vad gäller mat, mode och musik, men lyckligtvis inte i livsstil och skolmiljö. Min bild är tvärtom att vuxenvärlden var påtagligt närvarande och delaktig i ungdomars vardag, liksom att umgänget mellan tjejer och killar var avspänt och naturligt på 1980-talet, vilket är den tid då händelserna i boken utspelas. Jag kände mig lurad av titeln då jag under hela bokens läsning, som i och för sig inte tog speciellt lång tid, väntade på att Martina skulle komma till saken och länka ihop då med nu, men det var tydligen inte hennes avsikt. Ärligt talat förstår jag inte vad hennes avsikt med boken var över huvud taget och jag betvivlar att den blivit publicerad om författarinnan inte varit känd.