Betyg & recensioner av Pappersläsaren

Antal betyg: 27
Antal recensioner: 14

Det lilla landet som kunde

Mycket bra

3 juni 2018

Denna bok är mycket bra.

Den är originell i formen. Två författare, men stora delar är i jag-form. Ganman är en av Sveriges främsta satiriker, och det visar han på några ställen i denna bok, men mest är han självironisk. Panshiri skriver i slutet på jagform, men mest är han den lugne och "balanserade" som omnämns av Ganman. Allt i boken. såsom resor, intervjuer och studiebesök gör de tillsammans.

Om nu det inte är så mycket satir som man kanske kunde fövänta sig när Ganman är inblandad, så är en hel del av de fakta och uttalanden av andra som redovisas närmast parodiska i sig själva.
Detta är dock inte bara en rolig bok, det är först och främst en redogörelse av det konstiga och i många avseenden gravt misskötta landet Sverige utifrån två författares perspektiv. Det finns många referenser i fotnötter, så dokumentationen är god.

Bokens innehåller också exemplevis citat från Facebook annan media som är väldigt nya, t.o.m. från innevarande år, så känslan är lite som att läsa en väluppdaterad blogg. Live news. Nästan.

Det lilla landet som kunde är en viktig dokumentation av en (utsnitt av) period i svensk historia. Ur personligt perspektiv, det är ingen avhandling. Men också en originell skapelse rent stilmässig. Liknar inte riktigt något jag läst förut. Oklar genre, vilket är menat som ett högt betyg.

Plus för omslag och produktionskvalitet.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Konsten att överleva Svenska kyrkan

Mycket bra bok.

5 juni 2018

Även om man (som jag) inte är medlem i Svenska Kyrkan, så ska man läsa denna bok. Det är en personlig historia, men den belyser också en mycket långt gången politisering av SvK. Trots att den skildes från staten 2000. SvK (och den katolska kykan i Sverige före Gustav Vasa) är en del av Sveriges kultur historia och tradition, vilket SvKs ledande styresmän verkar inte bry sig om. De verkar också inte se kyrkan som i första hand en trossamfällighet. Värdegrundsdeklarerande. Fullständigt absurt. Edlunds bok innehåller ganska häpnadväckande exempel på hur det kan gå till, och är bitvis deprimerande läsning, även för undertecknad som haft mycket lite att göra med kyrkan överhuvud taget. SvK vara ännu ett exempel på när politiker lägger vantarna på något redan existerande (med stora ekonomiska tillgångar) i stället för att skapa något eget. Edlunds bok angår alla som bor i Sverige, och särskilt de som har förfäder som en gång byggde kyrkan, oavsett om man själv är religiös eller ateist.

Katolska kyrkan och den västerländska civilisationen

Förbisedd historia

23 oktober 2017

Denna bok är som kanske förväntat, lite partisk. Men vilken bok är inte det? Den är relativt lättläst, med ganska korta avsnitt om olika ämnen där den katolska kyrkan spelat en stor roll för hur vårt västerländska samhälle ser ut. Den innehåller väldigt lite om östkristendomen (som ju också utgjorde en del av samma kyrka fram till 1000-talet), vilket är en brist. Men jag antar med "Västerlandet" så är det i första hand Europa som avses. Även om många européer är ortodoxa. Det finns däremot en hel del jämförelser både med det antika Rom och Grekland, och med protestantismen.

Vad som jag gillar med denna bok är att efter hundratals år med lutheranism och, i senare tid, sekularism (i vårt fall ofta en sorts stats-kult), så är den katolska delen av historien ganska osynlig i Sverige för många. Sverige har ju varit katolskt minst lika länge som protestantiskt. Det har varit lite som att Luther och Gustav Vasa befriade oss, vilket är som vilken frälsningsberättelse som helst. När man läser ändå om många av de stora tänkarna inom kyrkan under medeltiden (som nödvändigtvis inte förnekas av protestanter), så känns den centralstyrda statsprotestantismen som något av ett steg tillbaka i vissa avseenden.

Några få tryckfel, men översättningen är helt ok. Detta är inte den enda boken om västerlandets intellektuella etc historia man ska läsa, men den kan kanske ge några nya insikter. Den gav mig det iaf.

Stickobrinn : Stickobrinn

Om marginalisering

21 oktober 2018

Detta är en välskriven och intensiv bok om mobbing, ensamhet och utanförskap. Som läsare kliver man in i en mörk värld. Den är förvånansvärt lättläst om ett mycket svårt ämne.

Boken utspelar sig under två årtal i huvudpersonen Liams liv, barn respektive sena tonår, med några korta återblickar till tidigare upplevelser. Kapitlen hoppar fram och tillbaka mellan åren, och författaren utför detta grepp mycket bra. Det blir aldrig förvirrande eller konstlat. Läsaren får en stark känsla för hur det är att vara Liam, samma person i två olika delar av livet.

En viktig del av berättelsen är Liam's mor som lever med en mycket begränsande kronisk sjukdom, ett ämne som inte så ofta får skönlitterär uppmärksamhet. Det är dock inget sidospår, det är Liam som är berättelsens centrum, men det ger en extra dimension av hur Liams liv gestaltar sig.

Det är inte bara mörker i berättelsen, det finns också hopp. Stickobrinn rekommenderas varmt.

Kommer de, så skjuter jag oss : Om svenska judars li...

Mycket viktig historia

21 juli 2018

Hermele har gjort en gärning med denna bok. Den är inte så tjock, men den innehåller mycket. Utförlig förteckning av publicerat såväl som opublicerat material. Boken bygger vad jag kan se på ett mycket utförligt källarbete.

"Kommer de så skjuter jag oss" beskriver politik och offentlig debatt, men också privata minnen i en helgjuten helhet. Jag förväntade mig mer (tidigare opublicerade) personliga minnen, även om de som har personliga erfarenheter och minnen från kriget med beröring till ämnet numera är ganska få. Om förf. har mer material till mer av en intervjubok, inkl. utskrift av tidigare inspelade minnen, så vore jag den förste att köpa en sådan bok. Särskilt från de från medelklass och arbetarklass. De saknas i stort i denna bok.

Referenser till specikt material finns inte inne i texten. Det går nog ändå att kolla eftersom en del av materialet är ordnat kapitelvis i slutet av boken. Jag menar inte att Hermele inte har belägg för vad han påstår, men det följer inte akademisk standard om man säger så. För den som inte grottar ned sig i fotnoter och litteraturhänvisningar så spelar detta mindre roll, naturligtvis. Vill man läsa mer så är bokens lista på källmaterial en guldgruva.

Kan inte annat än rekommendera boken.

Way of the Warrior Kid

Inspirerande

3 juni 2018

Inget extremt nyskapande, men en bra berättelse. Har hört några intervjuer med Willink, men inte läst någon av hans vuxenböcker. Denna är dock inspirerande för alla åldrar. Inbunden, men lite enkel tryck-och papperskvalitet.

The Diet Myth

Bra översikt

13 maj 2018

(Recension av engelska upplagan)
Väldigt bra översikt av kostens betydelse, och även hur vetenskapen ändrat sig under åren. Inklusive författarens självkritiska, t.o.m. ironiska utpekande av sina egna misstag.
Vetenskapligt grundad, detaljerad, men ändå lättläst. Rekommenderas särskilt till den som inte har så mycket insikt i tramflorans betydelse för vår hälsa, och faktiskt, existens.

Orthodoxy

Klassiker

22 mars 2018

En över hundra år gammal bok som är en frisk fläkt. Chesterton har en ganska vild stil med skarpa kontraster ibland något vilda jämförelser. Men på det hela taget fullt av insikter och understundom med en drastisk humor. Bokens titel är betydligt torrare än innehållet. Originalen är i public domain, men jag tycker denna pappersutgåva är väl värd sitt pris. Bra tryck och papper för det låga priset. Chesterton var en viktig inspirationskälla för C.S. Lewis och kanske också till viss del för Tolkien.

Begravningsplatsen i Prag

Eco alltid läsvärd

20 november 2017

Inte Ecos bästa bok, men den är mycket bra. Den är svår att komma in i (i början tyckte jag den var närmast obegriplig). Boken är bl.a. en sorts kommentar på övervakning, konspirationsteorier och false flag operations.