Användarprofil Donald Granqvist / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Donald Granqvist

När Finland var Sverige

Den "finlandssvenske" Herman ger sej in i debatten om...

11 december 2013

Den "finlandssvenske" Herman ger sej in i debatten om det vulgära svenskhatet i Finland. Han redovisar fakta som är välkända i Finland men förvanskats för finsknationalistiska syften. Här i Sverige däremot verkar Finlands och Sveriges gemensamma historia vara allmänt glömd. Många yngre i Sverige tycker att Finland är ett exotiskt land. Landet ignoreras i TV, radio och press, utom när något negativt finns att rapportera. Populärhistorikern Lindqvist skriver en lättsam, lättflytande svenska trots att boken är otroligt faktaspäckad. Boken borde vara undervisningsmaterial för utrikespolitiker i Sverige för att förstå Finland som är en grundbult i svensk östpolitik.

Medeltiden i ord och bild : folkligt och groteskt i ...

En rolig bok med med mycket kunniga skribenter. Tyvärr...

11 december 2013

En rolig bok med med mycket kunniga skribenter. Tyvärr är den lite tråkig i långa stycken. Men ger en levande bild av hur konstnärerna uppfattade världen. Skillingtrycken ger en bild hur vanligt folk drömde och hoppades att samhället skulle vara. Boken rikt illustrerad som "bevis" för teorierna som förfäktas i boken.

Jag är Zlatan Ibrahimovic : min historia

Ganska medioker skildring av Zlatan. Liknar i mångt...

11 december 2013

Ganska medioker skildring av Zlatan. Liknar i mångt och mycket politikers förklaring av sina beslut. Det var inte jag det omständigheterna. Vara hundrig några dagar är väl inte något unikt som skulle ursäkta Zlatans uppträdande. Men boken ger en tydlig bild av en självupptagen och självsvåldig person. Att Zlatan är en gudabenådad folkbollsspelare ursäktar inte hans uppträdande som mänska. Boken är skriven i en lättsam och lättläst prosa som förklarar entydigt det smutsiga spelet bakom kulisserna i idrottens värld, som är långt från idrottens ideal.