Användarprofil Linn (Linnjbookis) / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Linn (Linnjbookis)

Antal betyg: 92
Antal recensioner: 16

Afrosvenskar : 15 berättelser ur historien

Insiktsfull och givande faktabok

14 oktober 2023

Det är en fin faktabok, där man utfört ett urval på afrosvenskar i svensk historia. Fin historisk skildring på en variation av levandsöden där afrosvenskar har varit exotiska, vackra och innovativa entreprenörer.

Bed & Breakfast för lata brudpar

Härlig feelgood

15 juni 2023

En härlig romantisk, feelgood och chick-lit bok med lite dramatiska inslag. Jordnära och underhållande. Många teman och referenser finns det, gillar man lite Astrid Lindgren eller etnologi så finns det lite smågott här. Älskar man även flora, kärlek och drama då älskar man även Beatrice och denna serie.

Äntligen Tet

Lärorik och kulturell bilderbok

15 juni 2023

Denna härliga bilderbok ger en fantastisk insyn på det vietnamesiska nyåret, och jag hoppas att den lockar till sig många svenska läsare. Boken ät lättläst, har många underbara illustrationer och man känner med barnen när Tét närmar sig!

Flytande stock flyter förbi

Högläsningsbok som drar en tillbaka i tiden

15 juni 2023

Boken kom lätt till hjärtat med de härliga och fina illustrationerna. Rinji och de andra karaktärerna är roliga, jordnära och realistiska. Man känner med deras lekglädje och nyfikenhet under utflykten. Rinji glädjer sig även att hitta nya kompisar och lära känna dem, kanske även bli lite betuttad i en. Det är småfakta om natur och djur. Det drog mig tillbaka till när man själv gick i 1-4an och gick ner för att kolla tjärn. Påvägen till tjärn finns det detaljerade beskrivningar som påminner mig starkt om min barndomssjö, lycksjön som jag gick till som liten med skolan. Kan det vara samma sjö?! Nej såklart inte, på baksidan hänvisar Jacques till Dalarna.

Träsvärdet

Spännande och normbrytande piratserie

15 juni 2023

Älskade Dolkbäraren, det var en fin serie att följa med och avslutet, ja man kan väl säga att den liknar lite Hunger Games eller Draktränarna. Det slutade med en viss seger, men till vilket pris!? Många förbannelser, mindre människohänder och flera trävapen kan man nog inte hitta. Det är så härligt att Dolkbäraren var en äventyrlig, normbrytande och hbtq vänlig serie. Tror såklart inte att det är slut på denna värld... Epilogerna hänvisar till något mer!!!

Falla fritt

Fin och underhållande

15 juni 2023

Det är en välskriven debutbok med drama, kärlek, mat, juridik och försoning mot det förflutna. Verklighetstrogna och jordnära karaktärer som påminner mig om nykära tonåringar, hoppig och kåta. Starka kvinnokaraktärer som blir tonårsflickor så fort kåtheten och alkoholen tar över. Och pojkiga män som kommer undan med det mesta. Det är en bra debutbok med växlande karaktärsperspektiv och sköna miljöbeskrivningar men kärleken föll kort vid mållinjen. Jag hade nog velat ha en mer utvecklad romantik även om jag förstår Helénes syfte med dess hoppiga och dramatiska anda.

Den blå gardinen

Tung bladvändare med historiska inslag

14 juni 2023

Året är 1860-talet och två fruntimmen, Olga och Helga, bor på fattighuset och har sina gedigna förmågor och kunskaper. Dock blir de illa behandlade som Kulla-Gulla eller Cosette, och likt de berättelserna så hamnar även Olga och Helga hos något äldre herrskap som verkar god och är en stadig hand i det hårda livet.

Det är en historisk roman med bred efterforskning. Med ett äldre svensk språkform, tappade jag tyvärr bort mig. Dessutom var det ett brett persongalleri med få ordiga introduktioner (utöver huvudkaraktärena Olga och Helga då). Utöver är det ett skiftande berättande mellan nutid och dåtid samt karaktärsperspektiv, så ibland undrade man var man var och vem.
Berättelsen hade en begränsad allvetande berättare och då visste man aldrig vad som skulle hända och det har ju sin charm.

Jag gillade de kvinnliga skildringarna som uppstod och kunde se flera drag av andra kända litterära historiska verk som utspelar sig på 1860-1970-talet. Fattigdomen är påtaglig och kvinnornas plats i hierarkin likaså. Man får en gedigen historisk miljö, atmosfär och tillvaro. Det är som en tidsresa som fängslar en som läsare. Den blå gardinen är väldigt scenisk, med välformulerade miljöbeskrivningar. Skådespeleriet hos karaktärerna är uppvisande. Mycket konsthistoria och kvinnohistoria inryms i boken. Även mysteriet och gärningsmannen avseende mordet var bra utfört.
Jag hade nog gärna velat att boken tog upp mer om kvinnoföreningen och kampen om kvinnornas rättigheter. Hade även gärna läst mer om Helgas historia.

Dessutom hade nog hellre sett boken uppdelad som en bokserie som Kulla-Gulla för att få en bättre struktur.

Trots textens brister är innehållet stark med fantastiska teman och historiska efterforskningar. Det var inslag av kärlek, gemenskap, familjekonstellationer, svek, girighet, mord, tjuveri, släktband och kvinnorättigheter. Det är en tung bladvändare men riklig på historia. Det kändes som jag var på teater för jag visste aldrig vad som skulle komma eller vem som stod på scen.

Kråkan Max : man får minsann vara den man är

Underbar

27 maj 2023

Underbar bilderbok med rimtext. Man flög bland sidorna, det var så enkel och underhållande rim som gjorde det roligt att läsa. De fina illustrationerna kompletteradd texten helt magiskt. Otroligt fina budskap om att få vara sig själv, även om det är annorlunda. Man behöver inte passa in i någon mall. Men det finns olika förutsättningar och det inkluderas. Max får tillslut vara sig själv, han är mer av en hund snarare än en kråka och det är ju underbart!

Blixtbarn

Stark debut

22 maj 2023

Fantastisk världsbyggnad och härliga starka karaktärer. Mörk med inspiration från Game of Thrones. Stark flickkaraktär. När Eli blivit träffad av blixten och är nu elva år, så hamnar hon snart i ett livsäventyr med många faror på vägen. Spännande som tusan!