Användarprofil MiaMaria / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av MiaMaria

Antal betyg: 12
Antal recensioner: 12

Aldrig släppa taget

Hjärtevärmande, svart saga

2 april 2015

Emily är en flicka som har allt, en trygg familj, vänner, bra betyg. En dag möter hon av en slump Sam, och känner sig direkt dragen till honom. Men Sam är Emily's motsats: en tonåring som blev kidnappad av sin psykopat till far för många år sedan och som tillsammans med sin lillebror forslats runt USA och levt i kvartar, hållits isolerad från omvärlden, inte gått i skolan och kämpat för att få ihop mat för dagen. Han vet att det sorts liv Emily lever är obegripligt för honom och är rädd vad som ska hända om hans far får veta att han tagit kontakt med en främling.

Aldrig släppa taget är en saga på det sättet att det verkar otroligt att någon som Sam skulle kunna vara så vacker, god och oskuldsfull efter att ha levt med en elak psykopat till förälder sedan barndomen. Men i sagans logik är det självklart: Sam är en fångad prins, och Emily är den som måste rädda honom och hans lillebror från draken.

Holly Goldberg Sloan har skrivit en bok som man inte kan lägga ifrån sig - min sjuttonårige son stal den och läste ut den på en natt när han hört oss läsa högt ur den och inte kunde vänta för att få veta hur det skulle gå - och hon lyckas skriva humoristiskt och sakligt också om livsförhållanden som får håret att resa sig på huvudet. Den är rolig, spännande, romantisk - och efter ett antal "oh nej!" ögonblick leder den oss till slut i mål.

Jag skulle beteckna den som den mest effektivt komponerade feel-good YA jag hittills läst - den har allt, innehåller inga löst skramlande delar, och är den perfekta boken när du vill bli underhållen och ändå känna att du tagits ut ur dig själv och på allvar engagerats av karaktärerna. Som att äta den perfekta franska chokladkakan med vispgrädde, snarare än att tvångsmässigt trycka i sig en påse lösgodis, om ni ursäktar metaforen. Jag rekommenderar den varmt!

The Attenbury Emeralds

Först tyckte jag att själva konstruktionen av...

27 maj 2013

Först tyckte jag att själva konstruktionen av historien inte fungerade; Lord Peter återberättar för sin fru Harriet Vane händelser som påbörjades för cirka tjugofem år sedan när han först kom i kontakt med familjen Attenbury. Nuet, London efter andra världskriget, är den horisont från vilken de utgår i sina återblickar och perspektivet skiftar fram och tillbaka. Men efter ett tag kände jag mig ändå indragen och invaggad i en bekant värld, där Walsh på ett trovärdigt sätt återskapar Dorothy Sayers karaktärer. Det är inte stor dramatik, men för någon som liksom jag älskar Sayers berättelser är det fascinerande att få nya inblickar i figurernas liv och vidare historia, som att kika i Sayers skrivbordslåda i ett obevakat ögonblick.

Scorpio Races

Om du inte har läst Maggie Stiefvater förut - gör det...

27 maj 2013

Om du inte har läst Maggie Stiefvater förut - gör det nu! Scorpio Races handlar om Puck, en flicka som lever på en skotsk ö som verkar högst verklig, med ett undantag - i havet lever köttätande hästar som kommer i land för att en dag om året springa i ett lopp på liv och död där ryttarna riskerar livet för höga prissummor. Puck, desperat att rädda sin utblottade familjs hus, blir den första flickan som anmäler sig med sin högst vanliga häst, och får kämpa hårt för sin rätt att tävla. En historia om att finna sig själv, övervinna fruktan och fördomar. En återhållen kärlekshistoria fylld av tystnader där man känner det som inte sägs lika tydligt som man känner sältan i vinden från havet på läpparna.

Jag var här

Skuld, ilska och en resa mot självkännedom

4 maj 2018

Om två tjejer som var bästa vänner men gled isär. Om en tjej som långt hemifrån planerar sitt självmord så noggrant att hon tidsinställer mejl till släkt och vänner och lägger dricks till städpersonalen som ska hitta henne. Om en tjej som lämnas ensam kvar och rasande och förtvivlad försöker förstå varför det otänkbara hände. Gayle Forman har skrivit en slags road movie om att bli lämnad och att kämpa för att gå vidare som är läsvärd, även om intrigen där självmordet ska förklaras blir en lätt antiklimaktisk detektivjakt på en syndabock och kärlekshistorien mellan de två tonåringar som förs samman av sina skuldkänslor känns litet påklistrad. Kan fungera bra om man vill diskutera självmord, skuldkänslor och depression som en vanlig sjukdom som man faktiskt måste få hjälp för, tillsammans med unga människor.

En annan

Att gå i en annans skor

4 maj 2018

Föreställ dig att du vaknar varje dag i en ny människas kropp. Du måste snabbt orientera dig: vem är jag, var är jag, vad händer idag, vad förväntar sig andra människor av mig? Just som du börjat hitta balansen är det dags att somna, och så vaknar du på nytt, som någon annan, någon annanstans. En mardröm? Ja, för En annan är det definitivt det - en tröstlös parad av andra människors liv utan att veta varför detta händer just mig, var jag kommer ifrån eller om det någonsin kommer att sluta. Men samtidigt är det en genial konstruktion för att visa hur lika vi är varandra i botten, och en övning i att se igenom utseende, kön, klass, hudfärg och ålder. Spelar det någon roll, egentligen? Innerst inne är vi alla bara just det: en annan människa. David Levithan skriver hudnära, med humanistisk tolerans och stor inlevelse och får mig som läsare att gå i En annans skor och andlöst vända blad i hoppet att hen ska hitta ett sätt att hålla sig kvar, att återvända till den tjej hen träffat och känt sig förbunden med, även om det måste bli i en helt annorlunda kropp nästa gång. Missa inte den här boken, och ge den till varje tonåring du känner!

Drömtjuvarna

Spännande gränsland mellan dröm och verklighet

4 maj 2018

Del 2 av serien på 4 böcker om den omaka vänkretsen - Blue, Gansey, Adam, Ronan och Noah - fokuserar på Ronan och hans hemliga förmåga att överskrida gränsen mellan dröm och verklighet: det han skapar i drömmen kan han ta med sig in i verkligheten. Alla som haft en mardröm förstår att denna gåva är lika mycket en förbannelse. Parallellt till hans självdestruktiva brottning (snabba bilar! droger! destruktiva vänskaper med unga män som gillar snabba bilar och droger!) med att bemästra sin gåva och sitt komplicerade familjeliv pågår fortfarande den gemensamma jakten på Glendower - den walesiske mytiske kung från 400-talet som Gansey vigt sitt liv till att hitta. Maggie Stiefvater skriver magiskt, humoristiskt, drastiskt och målande och man blir indragen på ett nagelbitande sätt i relationerna mellan karaktärerna och deras kamp mitt i Virginias sommarheta landsbygd mot och med krafter som ingen kontrollerar helt.

The Magicians

Första delen i Lev Grossmans serie om en...

27 maj 2013

Första delen i Lev Grossmans serie om en trollkarlsskola dit ungdomar i hemlighet rekryteras och får lära sig magi som ett exklusivt och svårbemästrat hantverk för ett fåtal. Men miljön är varken ädelt, högtravande eller finstämt, snarare fylld av behärskad brutalitet, tristess, självtvivel och fåfänga. Att växa upp som tonåring blir inte lättare för att man tävlar med andra om att kontrollera en kraft man inte riktigt förstår: vänskap, kärlek, svek och identitetsexperiment riskerar att få katastrofala konsekvenser. Det här är roligt, inkännande, ironiskt och otroligt bra skrivet och man sitter med andan i halsen och undrar hur det ska gå för Quentin när magi som fantasi och verklighet frontalkrockar med varandra.

Magician King

Lev Grossman skriver poetiskt med smuts under...

27 maj 2013

Lev Grossman skriver poetiskt med smuts under naglarna: han beskriver karaktärer med verkliga fel och brister i en magisk miljö fylld av utmaningar, surrealism, besvikelser och överraskningar. Det är intelligent, humoristiskt och sorgligt, en värld man endast motvilligt lämnar.

Eleanor &; Park

Den här boken är en stor framgång i USA och jag hoppas...

23 april 2013

Den här boken är en stor framgång i USA och jag hoppas att den blir det här också! Eleanor är femton år och har allt emot sig: storväxt, rödhårig, dåligt klädd, fattig (så fattig att hon inte har en egen tandborste) flyttar hon in på ett nytt ställe med mamma, småsyskon och en skitstövel till styvfar. På skolbussen hamnar hon bredvid Park, en småväxt, smart och självständig kille med koreanskt ursprung som lärt sig att flyga under radarn för mobbarna och de populära typerna. Av en händelse börjar de - i smyg - läsa serier tillsammans på bussen, och sedan är bollen i rullning. Rowell skildrar den elektriska, världsomvälvande första förälskelsen när man kan bli helt förstelnad och muntorr av anblicken av den älskades nacke i bänken framför på lektionen, eller när två händer som i smyg fattar varandra på bussen sänder en lysande chockvåg genom hela kroppen.
Detta är en rörande, rolig och viktig bok om hur två helt olika individer finner varandra trots alla odds, och vad de måste genomgå för att våga erkänna det. Läs den! Genast!