Användarprofil Carina Ivarsdotter Lindahl / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Carina Ivarsdotter Lindahl

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Skånes historia. D. 1, 11500 f. Kr.-1375 e. Kr.

Spännande om vår tidiga historia!

27 december 2016

Mycket välskriven och fängslande beskrivning av tiden då Skåne befolkades. Man får följa hur olika grupper har kommit vandrande och slagit läger. Ibland har de lämnat landet igen för att efter en tid återkomma. Deras efterlämnade verktyg, matrester och gravar berättar en del av deras historia. Gunnar Wetterberg har förmåga att ge förfluten tids människor blod och liv på ett sätt som gör att även den tid som ändå ligger så långt från oss blir spännande och rik på upplevelser. Läsupplevelsen kan rekommenderas!

Stoner

Om en man och hans liv...

9 december 2015

Fängslande berättelse i all sin enkelhet. William Stoner reser från föräldragården för att studera jordbruk vid universitetet men förälskar sig i litteraturen. Han återvänder aldrig hem, utom på korta besök, han stannar kvar bland medeltidens litterära storheter som lärare. Det är en gripande historia som borde vara sorglig, men jag kände ingen sorg. Kanske var det Stoner själv som smittade av sig med sitt stoiska jämnmod? En läsvärd, givande, stor liten roman.

Svenskarna och deras fäder de senaste 11 000 åren

Var kommer svenskarna ifrån?

27 december 2016

De senaste årens forskning och kartläggning av vår arvsmassa har fått avgörande betydelse i vissa arkeologiska tvister. Det är också spännande för diskussionen om vem som är "svensk". Världen i dag har formats genom vandringar i olika tider, av olika folkgrupper som fört med sig nya levnadssätt, matvanor, religioner och boendeformer. Boken "Svenskarna och deras fäder de senaste 11000 åren" gör att läsaren ser världen och Sverige på ett nytt och spännande sätt.

Eat Clean : mer näring och mindre skräp i maten

Tänka på mat?

9 december 2015

Mycket informativ läsning. Kanske inte i första hand för recepten - utan för synen på mat som en oerhört viktig faktor för hur man mår. Man pratar ofta mat i personalrum och så, men då gäller det nästan alltid i förhållande till vikt och att man känner sig tjock eller är rädd för att bli. Här är en nyare och, mycket mer, spännande läsning hur mat direkt påverkar måendet. Och hur man själv kan styra hur man mår genom maten. Inte bara mättnad genom mat utan även hur man undviker infektioner och inflammationer och mycket annat som kan drabba oss.

Dödssynden

En klassiker alla borde läsa!

3 augusti 2015

Huvudpersonen berättar om en sommar då hon är nio år. Hon bor med sin bror och sin far som är advokat. Romanen utspelas på 1930-talet. I den lilla sömniga sydstatshålan är det hudfärgen som ger människor deras värde - vitt eller svart. Berättelsen borde kännas ålderdomlig men tyvärr gör den inte det, tvärtom. Alla borde läsa den.

Den hemliga historien

Toppen!

3 augusti 2015

Fängslande, man lever sig in i händelserna som huvudpersonen upplever. Mycket rikt och bra språk medverkar till att personerna och miljöerna framstår så klart för läsaren. Spännande och fascinerande.

The Drop

The Drop recension

18 november 2014

Inte en av Lehanes bästa. Lättläst, men spretig i handlingen, nästan som ett filmmanus. Saknar helt den intensiva spänningen och stämningen som finns i t.ex. "Mörker ta min hand", "Patient 67" och "Rött regn". Det var genom de böckerna som Lehane blev en av mina stora favoriter. Men med den här romanen vet jag inte vad som hänt. Kan ju vara översättningen men jag tror inte det, historien är väldigt annorlunda mot tidigare titlar författaren gett ut.
Hoppas han hittar tillbaka till de skumma kvarteren i Boston och fortsätter sin utforskning av människans mörka, dolda, sidor. Romanen "Gone Baby Gone" har filmats med Ben Affleck som regissör. Den är bra men romanen är ännu bättre och mer intensiv.