Användarprofil Steven Thinker / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Steven Thinker

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 7

The Blank Slate

Tro eller vetenskap?

20 april 2007

I motsats till vår engelskspråklige vän så uppskattade jag Pinkers bok oerhört. Kritiken mot boken tar ofta form av den radikale ideologens moraliserande och känslomässiga kritik snarare än kritik mot den sammanställning av vetenskapens läge vad gäller den mänskliga naturen som boken utgör. Boken slår hårt åt både höger och vänster. Har du en dogmatisk ideologisk och/eller religiös tro bör du alltså inte läsa boken, den kan allvarligt hota dina illusioner. Är du däremot öppet nyfiken på människan som företeelse och på hennes (biologiska/evolutionära) villkor ger boken en suverän översikt med gott om referenser om fördjupning önskas. Boken är dessutom skriven på ett underhållande och ibland utmanande sätt vilket är ett måste för all god litteratur.

7 av 8 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Weber's New Real Grilling

Lite tråkig

23 november 2014

Innehåller en del trevliga recept och tips. Men för verklig passion, fantastiska recept och gedigen kunskap vad gäller olika varianter av "live fire cooking": kolla in Steven Raichlen ("How to Grill" med flera böcker), Jonas Borssén ("G.R.I.L.L.A. som proffsen" med flera böcker), och Jonas Cramby ("Texas BBQ").

Till grillat : såser, marinader, sallader och lite sött

Inspirerande och vackert! Det är lätt hänt att all...

16 september 2013

Inspirerande och vackert! Det är lätt hänt att all koncentration läggs på köttet vid grillning. Och ärligt talat: hur kul är det att alltid äta de där potatisklyftorna/pommes eller potatissalladen till det goda grillade?

How to Grill

Fantastiskt pedagogiskt och intressant om grillning i...

16 september 2013

Fantastiskt pedagogiskt och intressant om grillning i olika former. Bortom korv, flintastekar och grillspjut finns en hel värld av fantastisk gastronomi i grill-världen. Köp denna och Jonas Borsséns "G.R.I.L.L.A. -som proffsen".

Bitterfittan

Besatt av sig själv

24 mars 2008

Att en sådan extrem egocentrering är möjlig ens i vår löjligt individualistiska kultur är verkligen nedslående. Läs inte denna, läs något av en människa som har förmåga att bry sig om andra och sin omgivning förutom sig själv. Varför inte Owe Wikströms "Sonjas godhet".

Ett oskrivet blad : och andra myter om människans natur

Tro eller vetenskap?

20 april 2007

Boken ger en mycket bra överblick över det vetenskapliga läget på den mänskliga naturens område. Kritiken mot boken tar ofta form av den radikale ideologens moraliserande och känslomässiga kritik snarare än kritik mot den sammanställning av vetenskapens läge vad gäller den mänskliga naturen som boken utgör. Boken slår hårt åt både höger och vänster. Har du en dogmatisk ideologisk och/eller religiös tro bör du alltså inte läsa boken, den kan allvarligt hota dina illusioner. Är du däremot öppet nyfiken på människan som företeelse och på hennes (biologiska/evolutionära) villkor ger boken en suverän översikt med gott om referenser om fördjupning önskas. Boken är dessutom skriven på ett underhållande och ibland utmanande sätt vilket är ett måste för all god litteratur.

Tro eller vetenskap?

20 april 2007

Pinkers bok är väldigt bra som översikt över det vetenskapliga läget på den mänskliga naturens område. Kritiken mot boken tar ofta form av den radikale ideologens moraliserande och känslomässiga kritik snarare än kritik mot den sammanställning av vetenskapens läge vad gäller den mänskliga naturen som boken utgör. Boken slår hårt åt både höger och vänster. Har du en dogmatisk ideologisk och/eller religiös tro bör du alltså inte läsa boken, den kan allvarligt hota dina illusioner. Är du däremot öppet nyfiken på människan som företeelse och på hennes (biologiska/evolutionära) villkor ger boken en suverän översikt med gott om referenser om fördjupning önskas. Boken är dessutom skriven på ett underhållande och ibland utmanande sätt vilket är ett måste för all god litteratur.

Den ryska revolutionen

23 november 2014

Killen vid grillen : Borssén brassar på igen