Användarprofil Bengt Carlsson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Bengt Carlsson

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 8

Från bakterier till Bach och tillbaka: Medvetandets ...

Arvet från Dennett

26 mars 2018

Dennett har varit en tongivande forskare inom kognitionsvetenskap och evolutions ekologi i många årtionden. Här ger han en ambitiös summering av sitt livsverk där han också ställer angelägna frågor om AI och medvetande. Hans bärande tanke är att den genetiska evolutionen har ersatts av en memetisk evolution i samband med människans samhällsutveckling, där denna evolution inte nödvändigtvis behöver vara begränsad till biologiska system utan även omfatta AI. Dennett är i och för sig rätt försiktig när han tar upp detta, men jag har svårt att greppa allt detta (det känns som det finns kvarstående luckor). Ändå, jag köper mycket av hans argument som att medvetandet inte kan vara en mystisk del av vår hjärna utan har utvecklats evolutionärt och rimligtvis i framtiden går att förklara och implementera av människan. Tyckte också han förklarade paradigmskiftet inom AI på ett lysande sätt från "top down" algoritmer (alltså 80-talets skapande av stora databaser som tillräckligt stora skulle bli intelligenta) till "bottom up" algoritmer där man tar existerande data typ Google och Facebook och kör intelligenta algoritmer, machine learning, på dessa. Detta är mycket mera likt evolutionen genom att bara hantera de data/slutsatser som klarar sig bra och bortse från resten. Hur långt kan vi komma i denna utveckling? Dennett ger inget slutgiltigt svar på detta men ger sin syn och sitt ställningstagande i kontroverser med andra forskare. Boken är ett måste för den som vill hålla sig uppdaterad om detta och samtidigt bli inspirerad att söka sig vidare inom detta högaktuella och fascinerande område.

6 av 9 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Vi är inte här för att ha roligt

Lykke lyckas

14 juli 2023

Kulturmannen skildras på ett lite annorlunda sätt. Det här är inte meetoo utan en mer sammansatt skildring som säkert retar en del. Men Lykke är rolig, ja dråplig ibland. Det är många inom kultursvängen som får sig en känga, det uppblåsta självberömmet inte minst. Här placeras kulturmannen i något som utvecklas till en ömsint feel good historia. Den stereotypa beskrivningen som kulturmannen brukar fastna i blir här något man måste fundera på från många olika vinklar. Det är långt ifrån perfekta människor som skildras men man blir lite klokare efter att ha läst boken.

Det tredje riket

Knausgård övertygar igen

22 mars 2023

Knausgård fortsätter sitt eget universum om Morgonstjärnan. Här knyts tidigare karaktärer och händelser ihop och nya introduceras. I vardagslunken finns hela tiden en undergångsstämning närvarande; det är olidligt varmt, folk har slutat att dö, en ny slags drömmar osv. Man vet inte vad händelserna ska ta vägen, den här bokserien kan bli hur lång som helst.

Det mest intressanta med boken är de olika utvikningarna; om medvetandet och hur människan skiljer sig från andra levande varelser. Knausgård är påläst och det mesta är intressant och med egna infallsvinklar. I sina bästa stunder närmar han sig Proust, det här är en författare som inte underskattar läsaren.

Redan nu längtar jag efter nästa del, lär komma i slutet av året/början av nästa. Det är egentligen inte en upplösning jag ser fram emot; hur går det med den starkt lysande Morgonstjärnan och allt det för med sig, utan mera vad som händer med de olika karaktärerna. Fast snart får man ha en ett eget kartotek för att hålla reda på alla som är med, samtidigt som de går in i varandras liv. Har Knausgård en större tanke med detta, kommer allt att utmynna i ett stort crescendo, i typ del 10 av Morgonstjärnan?

3 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Jan Lööf sagosamling

Underbar

26 mars 2018

Det bästa av Jan Lööf till ett väldigt lågt pris. Dessutom väl så stort format som de enskilda böckerna. Bara "Det röda äpplet" är värt bokens pris och här får man massor av andra högklassiga böcker samlade.

Homo Deus : en kort historik över morgondagen

Spretigt men med en hel del insikter

16 april 2018

Tänkvärt och mycket synpunkter om det mesta. Känns mest gediget när historiska företeelser tas upp (hans huvudområde yrkesmässigt). Annars lite väl mycket tyckande utan att alltid ha tillräckligt på fötterna. En lättviktare i sammanhanget jämfört med storheter som Dennett.

Begynnelse

Dan Browns bästa

26 mars 2018

Har förstått att denna bok fått blandade recensioner och jag är normalt inte så begeistrad i hans böcker. Här vill jag ändå säga att jag blev positivt överraskad av boken. Den är inte samma hisnande bladvändare som många av hans andra böcker utan istället har den en överraskande insiktsfull behandling av AI och evolutionen. En av huvudkaraktärerna är en lätt maskerad Elon Musk, ett tekniskt geni som i boken håller på att revidera vår syn på vår härkomst och vart vi är på väg (alltså frågor kring AI och vart det leder). Så istället för någon krystad konspirationsteori eller "jakt på den heliga graalen" lyckas Brown få till ett hyfsat trovärdigt slut. Så en ovanligt lyckad spänningsroman.

Arne Anka. Mentala selfies

Besvikelse

26 mars 2018