Användarprofil Kristina Sjögren / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Kristina Sjögren

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Sparven

En riktig bladvändare om om 1700-talet

27 november 2020

Sparven handlar om en ung stockholmsflicka i mitten av 1700-talet som uppfostras av sin pappa dödgrävaren. När män i grå kappor synas i området nattetid och lämna fattiga människor mördade med värjstick efter sig börjar Sparvens pappa undersöka saken, och försvinner. Samtidigt dyker plötsligt Sparvens mor, som har varit försvunnen i åratal, upp och vill ta med sig Sparven till sekten hon tillhör¿
Detta är en bladvändare om en politiskt instabil tid i Sveriges historia som öppnade luckor för kuppförsök och religiösa avarter. Östnäs har gjort gedigen research och bjuder på en levande och trovärdig miljö som visar upp det dagliga livet, kläderna, människorna och livsbetingelserna på den tiden. Språket är nyanserat, klart, modernt men strösslat med ett och annat sjuttonhundratalsord.
Jag tycker att boken påminner lite om "1792", men håller högre litterär kvalitet och är mer trovärdig. Sen gillar jag att man får se världen genom den unga Sparvens kvinnoperspektiv - det ger ytterligare en dimension till denna spännande berättelse.

Sagan om Turid. Krigstid

Oerhört spännande om vikingatiden

8 augusti 2016

Detta är andra boken i trilogin om vikingaprinsessan Turid. Turid och hennes träl Unna är nu på flykt från kriget, deras by har utplånats. Nu ska de försöka ta sig till Hedeby, där Turids trolovade bor. Om han nu vill ha henne längre, nu när hon inte längre har något rike... Boken handlar om de båda unga kvinnornas farliga och utsatta resa genom krigshärjat land där en ung kvinnas kropp och liv inte är något värt och där man ständigt måste vara på sin vakt.

Elisabeth Östnäs skriver om vikingatiden på ett nytt sätt. Borta är all heroisk glorifiering av manliga krigare. Istället får man möta vikingavärlden genom en ung kvinnas ögon, med betoning på vänskap, kärlek och såväl inre som yttre resor. Det är en trovärdig, osentimental och samtidigt andlöst spännande berättelse. Boken är egentligen skriven för ungdomar, men själv har jag som vuxen slukat böckerna om Turid, och tycker de passar vuxna utmärkt.

Skägget

Rolig bok i Paasilinna-stil

16 maj 2015

Har just läst nyutkomna Skägget, vilken fick mig att skratta högt. En lite galen berättelse i rak och kärv Paasilinna-stil (eller om man så vill, Hundraåringen-stil) om en ung man som tas i besittning av en envis skäggväxt och sedan råkar ut för ett äventyr. En maskulin feel-good-historia som faktiskt även innehåller en droppe allvar: folkliga konflikter och hur de kan lösas på ett skäggigt sätt.

Vinge äger hela havet

En verkligt spännande berättelse där man också lär

18 juni 2017

Vinge önskar sig en båt, och till slut köper hans föräldrar en liten segelbåt. Problemet är bara att ingen av dem kan segla... Och Jompas pappa skrattar åt deras båt och påstår att den inte ens duger att segla till Åland med. Men så dyker Hendrix upp och säger att han har seglat jorden runt i en sådan båt...
Förutom att Grethe Rottbölls bok är en verkligt spännande berättelse lär man sig massor om hur det går till på havet. Hennes språk är som vanligt exakt och fint. Sara Teleman har gjort både fina och roliga illustrationer, och en del av dem är rent pedagogiska och visar namnet på olika saker. Boken är perfekt att läsa högt med barnen, det finns massor att prata om. Jag tycker att man även kan läsa den ihop med äldre barn än 3-6 år som förlaget rekommenderar. En riktig välgjord kvalitetsbok som handlar om något viktigt.

I mitt namn : en bok om att vara trans

Äntligen! Unga transpersoner röster

8 september 2016

En skickligt sammanställd intervjubok där unga transpersoner berättar om sina identitetsbyggen och sina liv. Gripande och angelägen, men framför allt intressant bok som fyller i konturerna på en vit fläck inom svensk facklitteratur. Dessa ungdomars kamp för jämlik framtid fick mig att gråta ibland. En bok om smärta och hopp - borde skickas ut till alla svenska hushåll!

Vulkanen och kalven som Po räddade

Underbar bilderbok om kärlek människa - djur

8 augusti 2016

Bilderboken "Vulkanen och kalven som Po räddade" har inspirerats av den sanna historien om en japansk herde som vägrade lämna djuren åt sitt öde när kärnkraftsolyckan i Fukushima inträffade.

I bilderboken ansvarar kovaktaren Po för trehundra kor när den närbelägna vulkanen får ett utbrott och alla flyr. Utom Po. Han stannar kvar och tar hand om sina kor. Grethe Rottböll skriver målande men rakt om ensamhet, död och den stora kärleken mellan människa och djur. Viveka Sjögrens illustrationer påminner om medeltida träsnitt. De är starkt dramatiska och passar perfekt till den bitvis ödesdigra och drabbande texten.

Boken blandar andlöst spännande dramatik med ljus lek och trist längtan på ett precis lagom sätt. Jag har fått läsa den igen och igen för min brorson den här sommaren. En underbar bok!

IQ 70

Fängslande och välskriven.

11 maj 2007

Mycket välskriven roman som trollband mig från första till sista sidan. Romanen åskådliggör hur vi delar upp oss i "vi" och "de andra" och stigmatiserar andra människor för att kunna definiera oss själva. Den visar att det finns många sätt att vara människa, men att vi väljer att begränsa vårt synsätt på ett synnerligen ogeneröst sätt bara för att själva må bra. Den innehåller också en svidande kritik mot ett samhälle där vita medelålders män regerar obarmhärtigt. Bra språk. Bra intrig. Läs den!