Användarprofil ElinsBokhylla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av ElinsBokhylla

Antal betyg: 90
Antal recensioner: 82

Slutet

Extremt bra!

28 december 2019

Bokens handling är för mig inte speciellt trovärdig, även om författaren drar vissa paralleller till den klimatkris som vi har i världen just nu. Men som sagt så är det ju en fantasy bok och de har en tendens att rinna iväg från verkligheten och det var riktigt uppfriskande att läsa en för mig annorlunda bok.
Det var väldigt intressant att se hur världen skulle kunna se ut om det nu var så att vi endast hade 4 veckor kvar att leva. Att se vad de olika personerna värdesatte högst och vad de valde att göra de sista veckorna gjorde att man faktiskt fick lite perspektiv på sitt egna liv och hur man själv väljer att värdesätta en de saker och människor i ens liv. Det var väldigt intressant att se hur de olika personerna reagerade, betedde sig och hur de uttryckte sig under deras sista tid på jorden.
Något som jag inte hade förväntat mig var den story som Mats Strandberg lyckades klämma in i själva bokens grund handling, som ändå är kometens ankomst och hur livet fram tills dess ser ut. Utan att berätta för mycket så kan jag säga att boken tar verkligen en helt ny vändning i mitten av boken, en vändning som jag uppskattade och tyckte tillförde väldigt mycket spänning och djup till boken.

Jag uppskattar att boken endast handlar om två huvudkaraktärer som man får följa under hela boken, vad jag även uppskattar är det att man får läsa från två olika vinklar. Vinklar från de två huvudkaraktärerna, men jag hade nog ändå velat se en vinkel ovanifrån som var helt oberoende av känslor och tankar. På så sätt så hade man fått ett större perspektiv över omgivningen men nu är det ju trots allt en bok om just dessa två tonåringar och jag tycker ändå att bokens upplägg är riktigt bra!

Det var väldigt svårt att lägga ifrån sig denna bok, när man väl hade börjat kunde man inte riktigt sluta och detaljen med nedräkningen i boken var en väldigt bra och rolig extra detalj. Det enda negativa jag har att säga är att boken kändes lite stressig mot slutet. Det kändes som att boken byggdes upp på ett väldigt bra och spännande sätt men att det blev lite kort och stressat slut. Jag hade nog hoppats på ett lite mer avslutande slut och inte riktigt lika öppet slut som det var nu, men det är såklart väldigt individuellt.

Slutet av Mats Strandberg är en väldigt bra och intressant bok med välskrivna och utfyllda kapitel som gör att man inte kan sluta läsa. Precis som i Strandbergs tidigare böcker så är miljön lätt att sätta sig in i tack vare beskrivningarna. Det är även lätt att sympatisera med karaktärerna som även de är välskrivna och intressanta.
Jag kan varmt rekommendera er att läsa Slutet av Mats Strandberg, ni kommer inte att ångra er!

Sju dagar kvar att leva : en berättelse om brott och...

En intressant och gripande bok

13 januari 2020

I början av boken får man träffa den dödsdömde mannen Vaughn Ross som bara har sju dagar kvar att leva innan han ska bli dödad. Han sitter på death row och har väldigt många restriktioner.
Det är intressant att ta del av hur Carina Bergfeldt tar sig fram till att faktiskt få intervjua Ross, hon beskriver i boken att det är många formulär och papper som ska skrivas under samt många regler över hur hon ska se ut och vad hon får ta med sig.

Genom att Bergfeldt beskriver vistelsen på fängelset och samtalet med Vaughn Ross så detaljerat och bra känns det nästan som att man själv är med under intervjun och besöket. Jag uppskattar verkligen att detaljerna och miljön återberättas på ett sådant detaljerat och bra sätt, det gör att man som läsare mer lever in i boken och förstår bättre.

Carina Bergfeldt har inte bara intervjuat den dödsdömde Vaughn Ross inför boken, utan hon har även intervjuat anhöriga till Ross offer, anhöriga till andra gärningsmän som sitter/suttit på death row och personer som har arbetat på death row. Det är väldigt intressant att ta del av personalens berättelser och deras erfarenheter kring death row och de dödsdömda fångarna. Även om jag förstår att många tycker att det är intressant att ta del av de anhörigas historier och perspektiv, så hade jag gärna varit utan de delarna i boken då de inte gav mig så mycket. Däremot så tycker jag att det var bra att de skyldiga inte fick så stort plats i boken, utan att det var mer generellt hur personalen och de anhöriga beskrev death row och dödsstraff överlag i USA och i Sverige med för den delen.

Sju Dagar Kvar Att Leva: en bok om brott och dödsstraff av Carina Bergfeldt är en otroligt berörande och intressant bok. Kapitlen är välskrivna, detaljerade och sättet Bergfeldt skriver på får en att förstå och följa med i händelserna på ett bra sätt.
Även om det är en otroligt hemsk och sorglig bok så är detta för mig ett väldigt spännande och intressant ämne. Ett ämne som jag gärna vill lära mig mer om och det tycker jag att jag har gjort efter att ha läst denna bok. Jag är starkt emot dödsstraff men jag tyckte denna bok var väldigt intressant och uppmanar även de som är emot dödsstraff att ta del av denna bok.

2 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Stöld av babian

En riktigt stark och välskriven debutbok!

26 oktober 2020

Bokens handling är helt klart i min stil, jag riktigt älskar kriminalromaner med mycket polisarbete, spaning och lite känslor inkastade. Som många vet så är jag ju lite extra förtjust i både kvinnliga poliser och kvinnliga författare och här fick jag njuta av de båda sakerna samtidigt som jag fick läsa en riktigt bra och spännande bok!
Utan att spoila för mycket så fick jag pausa några gånger under tiden som jag läste för att jag inte skulle bli alltför äcklad. En del stycken var riktigt äckliga och svåra att ta in, vilket mycket beror på hur bra och detaljerat Anna Karolina skriver.
Det är uppenbart redan från första stund att bokens handling är uppbyggd på hämnd och rättvisa, två riktigt stora saker som kan leda till att en människa tar de mest drastiska besluten. Vilket vi även fick ta del av i denna bok, från flera olika perspektiv, på båda sidorna av lagen dessutom.

Vi fick ta del av Amandas kamp för att få fram rättvisa och förståelse över vad som faktiskt hade hänt hennes syster. Vi hade Magnus som trodde att det han gjorde var rätt och så starkt ville bevisa att alla andra gjorde fel, medans han var helt oskyldig. Så har vi Adnan som enligt honom ville ställa allting till rätta men som inte riktigt blev som han hade tänkt sig, vare sig med sitt liv eller de liv han hade omkring sig.
Alla tre perspektiv som på något sätt kopplas ihop med vandra och som tar en igenom spänning, intriger, kärlek, hat, äckel och förvåning redan från första sidan och hela vägen till sista raden.

Det märks tydligt att Anna Karolina vet vad hon skriver om, boken är väldigt trovärdig och varje kapitel har detaljer som kanske inte alltid är så stora men som knyter ihop hela boken och dens handling på ett väldigt skickligt och bra sätt. Att Karolina har arbetat som polis märks väldigt tydligt och det gör boken tyngre och bättre eftersom hon säkerligen har slängt in en del egna erfarenheter inom yrket.

Kapitlen är välskrivna och detaljerade, inte allt för långa för min smak utan i lagom längd. Det tog ett litet tag för mig att riktigt komma in i boken men väl inne så var det riktigt svårt att lägga ifrån sig boken. Samtidigt som man ville läsa mer så ville man heller inte att boken skulle ta slut så fort. En del delar i boken var väldigt lätta att förutspå men i hel helt så tycker jag att den överraskade mig ordentligt.
Anna Karolina har även lyckats att skriva med enkla men ändå detaljerade karaktärsbeskrivningar, något som jag inte upplever i alla böcker. Karaktärsbeskrivningarna var kortare men detaljerade för att man lätt skulle kunna hänga med och koppla ihop alla händelser i boken. Karaktärerna är lätta att sympatisera med, i alla fall några av dem medans man blir otroligt äcklad av en del av dem, på ett bra sätt!

Feber

Full pott, så spännande!

6 augusti 2020

Bokens handling är väldigt mörk och till viss del jobbiga att läsa, för mig är det alltid lite extra jobbigt att läsa om barn eller djur som far illa. Men förutom de delarna så tyckte jag att handlingen var riktigt spännande och måna gånger överraskande. Boken bjöd på många tvistar och överraskningar och det gillar jag verkligen. Även om jag inte tyckte att spänningen fanns med riktigt från början så tog det bara några kapitel in i boken innan spänningen började komma på riktigt.

Även om bokens handling kanske inte är så väldigt trovärdig så tycker jag att Johan Brännström har lyckats skriva en detaljerade och till viss del verklighetstrogen bok. Alla delar i boken kändes inte hundra procent trovärdiga eller som om att de kunde ha skett i verkligheten men samtidigt så har jag slutat att förvånas över vad människor kan begå för brott och obehagliga saker där ute i världen.

Brännström skriver på ett väldigt bra och lätt sätt, det är inga problem för mig att följa med i handlingen och alla händelser och skeden i boken. Kapitlen är lagom långa utan att de tröttar ut en och jag uppskattar att boken är uppdelad i tre olika delar, där man får följa de olika huvudkaraktärerna lite mer djupgående. Som i många andra böcker tycker jag även att det är intressant när man får följa med i polisens utredning och det uppskattade jag även i denna bok.
Det var även väldigt uppfriskande att läsa en bok som handlade om it-brott då jag inte har gjort det så mycket och det är alltid roligt med lite variation.

Feber av Johan Brännsten är en bok som nästan har allt en spänningsroman ska ha! Den har spänning, överraskningar, intriger och många olika brott som kidnappning, it-brott, tortyr, pedofili och mord på ungdomar.
När man väl har kommit in i boken är det otroligt svårt att lägga ifrån sig den, du vill bara fortsätta och fortsätta att läsa tills sista sidan är klar, en otroligt spännande bok! Full pott från mig!

Jag försvinner i mörkret

En bra men lite rörig bok

4 mars 2020

Innan jag började med boken försökte jag att inte ha några förväntningar men såklart har man ju det ändå och som sagt så blev jag lite besviken. En besvikelse var helt och hållet mitt fel, då jag hade uppfattat boken som en faktabok om Golden State Killer och endast en faktabok. Men i egentligen så är boken både en faktabok och en självbiografisk bok om hur Michelle McNamara villkorslöst letade efter mannen bakom den ansiktslösa ansiktet.
Men det som nog gjorde mig mest besviken var hur rörig jag upplevde att boken var, den var inte skriven i kronologisk ordning utan hoppade hit och dit med mängder av namn på personer, offer, städer och stater. Jag upplevde att det inte riktigt fanns något jämt flöde i de olika kapitlen. En del kapitel var välskrivna, detaljerade och intressanta medans en del kapitel var hoppiga, röriga och inte alls lika välskrivna som de andra. Detta kan ju bero på att Michelle McNamara inte fick möjligheten att skriva klart sin egen bok och att det var de ostrukturerade kapitlen som sattes ihop av redaktören, vilket även visas tydligt i boken.

Det är intressant att få följa med i McNamaras tankar och teorier under åren som går, det är såklart tråkigt att hon inte fick chansen att vara vid liv när GSK arresterades. Eftersom jag själv har en del tankar kring våldsmannen och de brott som han utfört så är det intressant att ta del av andras tankar och teorier. Speciellt intressant var det att ta del av intervjuer och anteckningar från de poliser och personer inom andra myndigheter som har varit med under tiden som GSK var aktiv och även under utredningarna. Man får ett helt annat perspektiv på fallet när man läser intervjuer direkt från poliserna och även en del från offren och de anhöriga till offren.
Även om det såklart är otroligt hemskt att läsa om det offren har gått igenom och vad GSK har gjort så är det ändå viktigt att ta upp de sakerna och det tycker jag Michelle McNamara gör på ett väldigt bra sätt.

Boken är väldigt intressant och bra skriven men det är någonting som fattas, jag vet inte riktigt vad det är men jag är inte 100% tillfredsställd efter att ha läst klart boken. Det kan vara det faktumet att McNamara inte kunde skriva klart sin bok på grund av de oförväntade bortgången eller är det kanske för att jag nu vet vem GSK är och vet att han är funnen efter alla dessa år... Det är svårt att veta men det är någonting med boken som jag inte riktigt gillar och det är en liten besvikelse.

Jag Försvinner i Mörkret av Michelle McNamara är en intressant och annorlunda bok. Mestadels är kapitlen välskrivna och intressanta men emellanåt blir boken en aningen rörig och svår att följa med i. Det var många gånger som jag fick läsa om stycken för att lättare hänga med i handlingen.
För att vara en sån hypad bok inom true crime världen så blev den en liten besvikelse för mig men jag ångrar definitivt inte att jag läste den och rekommenderar den till andra true crime fans där ute!

Avhopparen : mina 20 år i scientologin

En välskriven och annorlunda biografi

10 december 2019

Avhopparen: Mina 20 år i scientologin av Robert Dam är enligt mig en väldigt ovanlig biografi, men ovanlig behöver inte alltid betyda negativt. Som i det här fallet, här är det positivt att boken är lite ovanlig.
Robert Dam har skrivit en biografi om sitt liv och sina år inom Scientologikyrkan. Dam beskriver sin väg från första dagen då han satte sin fot inom Scientologi rörelsen tills den dag som han valde att ta avstånd helt från scientologerna.

Det är en väldigt turbulent och hemsk berättelse som man får ta del av, otroligt otänkbara saker som sker under de 20 år som Dam är medlem och även efteråt. De som är insatta i Scientologin är medvetna om att det inte bara är att gå ur scientologerna, utan det är nästan mer arbete att gå ur än att gå in i rörelsen.
Robert Dam är väldigt bra på att återspegla de händelser och situationer som han har varit med om under tiden i scientologerna. Det är väldigt enkelt språk som gör att man lätt kan följa med och läsningen flyter på bra. Vid de tillfällen som ett nytt ord, begrepp eller förkortning dyker upp i boken finns det alltid en förklaring som är väldigt utförlig och bra. Dam har även varit noga med att ta med ett slags lexikon längst bak i boken där man kan läsa mer om de olika graderna, begreppen, förkortningar och så vidare inom Scientologin. Ett väldigt bra och sätt att få läsarna att förstå mer, det är ett stort plus!

Parallellt med Robert Dams livshistoria och erfarenheter inom Scientologerna får man även ta del av Scientologikyrkans historia, hur den startade och vem Ron L Hubbard egentligen var.
Detta var ett väldigt intressant inslag i boken då jag inte läst så väldigt mycket kring själva historian bakom Ron L Hubbard eller hur Scientologikyrkan egentligen startade. Jag vet ju såklart lite eftersom jag är väldigt intresserad av Scientologerna men Robert Dam gick ner mer på djupet och hade grävt fram de allra viktigaste och mest intressanta detaljerna och information. Det var väldigt intressant att få ta del av en helt annan bild av Scientologerna än vad jag har läst och hört förut. Den historiska delen i boken gjorde att man på ett lättare sätt även kunde förstå den biografiska delen av boken, den delen om Robert Dam mycket lättare.

Avhopparen: Mina 20 år i scientologin av Robert Dam är en välskriven, detaljerad och hemsk biografi. En biografi som griper tag i en och som håller fast en till sista sidan är utläst. Emellanåt blev boken lite långtråkig men i största allmänhet så var den väldigt intressant och lättläst.
Robert Dam har lyckats skriva en bok om både sitt eget liv och sina erfarenheter inom Scientologikyrkan samtidigt som han även har gett en bra bild på hur Scientologikyrkan grundades och fungerar fram tills han gick ur kyrkan.

Helikopterrånet

Helt okej

20 november 2019

Jag har haft höga förhoppningar inför denna bok, dels för att jag har läst mycket om det riktiga fallet, Helikopterrånet 2009 och för att jag hört mycket gott om Bonnier och hans författarskap.
Men tyvärr så måste jag nog säga att jag är lite besviken, i och med mina höga förväntningar så tyckte jag inte att boken var så pass bra som jag hade hoppats på.

Bokens handling är ju såklart baserad på intervjuer och information från polis och gärningsmännen, vilket gör boken tung och verklighetstrogen. Jag uppskattar att Jonas Bonnier har varit så detaljerad i sin beskrivning av gärningsmännens förberedelser, hur polisen arbetade för att hinna före tjuvarna och sedan återspeglingen av hur rånet verkligen gick till. Oerhört detaljerade och välskrivna kapitel, många saker som jag hade glömt bort och blev lika förvånad över som när jag lästa om rånet för allra första gången. Minns att det var en P3 Dokumentär, den rekommenderar jag verkligen!

För mig var det lite svårt att komma in i boken, jag upplevde att det var många olika handlingar som korsade varandra och hade lite svårt att hålla isär de olika karaktärerna. Även om jag uppskattade inledningen där planeringen av rånet återspeglades så måste jag ändå säga att den var lite snäppet för lång. Jag tappade fort intresset och hade väldigt svårt att komma in i boken, det tog mig mer än halva boken för att riktigt fastna. Väl inne i boken så var det svårt att sluta, de sista 150-200 sidorna sträckläste jag under en kväll, alltid positivt när det kommer från mig!

Helikopterrånet av Jonas Bonnier är en detaljerad och välskriven bok, en bok med spänning och detaljer från verkligheten som fortfarande är svåra att förstå. Boken är enligt mig helt okej, det känns som att det är något som fattas. Inledningen och upptakten till rånet var för mig för långt, vilket gjorde att jag tappade intresset och drog mig lite för att läsa klart boken. Bokens slut med en annorlunda tvist gjorde bokens helhet väldigt mycket bättre och jag kan definitivt rekommendera boken, var bara medveten om att det tar ett tag innan man riktigt kommer in i handlingen.

Cold turkey : en vuxensaga

En mystisk, annorlunda och spännande bok!

18 september 2019

old Turkey - en vuxensaga är Ola Brisings debutbok som ensam författare, i och med att jag endast läst boken som han skrivit tillsammans med en författarkollega så var det extra intressant och roligt att få ta del av denna debutbok!

En bok som fick mig att fokusera mer när jag läste, ta in vad som stod skrivet i varje kapitel för att sedan gå flera timmar efteråt och fundera på det som jag faktiskt hade läst.
Ni som följt mig länge vet att jag verkligen gillar en bok som får en att stanna upp och tänka till lite på vad det är man faktiskt läser och vad bokens innehåll betyder och vad författaren vill förmedla. Denna gång har jag dock lite svårt att förstå vad Brising vill förmedla med boken, förutom hur relationer och människors närvaro kan påverka ens liv och beslut.

En bok med få karaktärer kan ofta bli lite långtråkig tycker jag, dock kan en bok med många karaktärer vara förvirrande. Däremot hade Ola Brising lyckats skriva en riktigt spännande och intrig rik bok med endast en handfull karaktärer, karaktärer som kopplades ihop i slutet på ett väldigt naturligt sätt.

Bokens handling är otroligt spännande med vinklar från de olika karaktärerna som gör boken väldigt bra. Det märks att författaren har lagt ner mycket tid på bokens handling vilket gör läsupplevelsen så mycket bättre.
Att boken är en vuxensaga är mer än tydligt, inte bara på den mängd sexscener som är med utan även på det övriga språket, miljöerna och karaktärernas komplicerade bakgrund och personlighetsdrag.
Jag gillar verkligen bokens handling, det fanns en del gånger då jag inte riktigt hängde med i handlingen och tappade bort mig men jag fann mig snabbt igen och kunde fortsätta läsa.

Boken är uppdelad i flera olika mindre delar, Brising har till och med tagit med en innehållsförteckning i början av boken vilket för mig återigen är lite annorlunda. Men jag gillar det, jag gillar att en författare vågar stå ut bland resten av författarna och göra sin egen grej. Dock tänkte jag inte så mycket på uppdelningen i boken då sidorna flög förbi och jag knappt hann märka när det var dags för en ny del. Ett riktigt gott tecken!
En annan sak som är väldigt speciell med Ola Brisings debutroman är illustrationerna i boken, både på omslaget, baksida och i början av varje kapitel. Man kan inget än älska de små figurerna, illustrationerna vid varje bokstav och den mystiska mannen i hög hatt på framsidan, det riktigt skriker mystik och spänning!

Cold Turkey - en vuxensaga av Ola Brising är en välskriven, detaljerad och mystisk bok som jag verkligen inte kunde lägga ifrån mig. Det är en bok som både är självklar men ändå oklar på samma gång. En bok som får en att fundera och tänka långt efter att sista sidan är utläst.
Jag är riktigt glad över att jag fått chansen att ta del av denna bok som Ola Brising har skrivit, det har varit en riktig annorlunda och häftig upplevelse!

Blindtunnel

Saknar spänningen

31 juli 2019

Tove Alsterdal ha skrivit en väldigt tung, händelserik och välskriven bok. Kapitlen är detaljerade och full med historia, historia som jag aldrig tidigare har hört om förut.
Bokens språk är bra men jag tyckte att det var lite svårt att hänga med ibland, det blev mycket historia och fackspråk, vilket för mig är lite svårt att förstå och gör att jag tappar intresset.

Blindtunnel av Tove Alsterdal börjar lite tam enligt mitt tycke, spänningen finns inte riktigt med vare sig i början eller i resten av boken. Det är mycket som sker i handlingen, många olika karaktärer, språk och etniciteter, vilket gör mig lite lätt förvirrad och uttråkad.
Det var mycket i boken och handlingen som jag inte förstod, visst jag hade kunnat googla upp historian för att förstå mer. Men det tycker jag inte att man ska behöva göra utan en bok ska vara lätt att förstå utan att jag ska behöva leta upp mer material att läsa.
Det är nästan så att jag hade velat ha en lite mer utförlig beskrivning av boken innan jag läste den, för hade jag vetat att den handlade så mycket om andra världskriget och sudettyskar så hade jag antagligen övervägt att inte läsa boken. Detta kan ju vara på en för-och nackdel eftersom jag nu har läst en bok som jag aldrig annars skulle ha läst men samtidigt känner jag att jag hellre hade kunnat läsa en bok som jag var mer intresserad av.

Jag vill förtydliga en sak, Blindtunnel av Tove Alsterdal är en väldigt detaljerad och välskriven bok, fylld med historia och tragedier. Det är tydligt att Alsterdal har en väldigt start historia som hon kan oerhört mycket om och som hon mer än gärna vill dela med sig av, vilket jag tycker att hon gör på ett väldigt bra och lyckat sätt!
Däremot är Blindtunnel av Tove Alsterdal inte en bok för mig, det är lite för mycket verklighet och för lite spänning för att jag ska uppskatta den, det vari inget som gjorde att jag fastnade i handlingen som jag brukar göra.
Men för den som är intresserad av andra världskriget och mysterier tycker jag verkligen att det är en bok för dem!