Användarprofil Angelica (@angelicasbokhylla) / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Angelica (@angelicasbokhylla) (Värnamo)

Antal betyg: 6
Antal recensioner: 6

Alla älskar Bianca

Mycket bra bok

20 oktober 2019

Jag har tidigare läst Som ett brev på posten av Birgitta Bergin. Både i den och Alla älskar Bianca finns det gott om karaktärer av alla dess slag. Birgitta är väldigt skicklig på att gestalta sina karaktärer utan att det blir rörigt och det är lätt att skilja dem åt. Jag gillar att kapitlen är tilldelade de olika karaktärerna, det gör det ännu lättare att skilja karaktärerna åt. Jag är imponerad över hur Birgitta får allt att klaffa och hur hon likt ett pussel bygger upp berättelsen. Det är hemligheter och avslöjanden till höger och vänster som på olika sätt är knutna till varandra och till alla personer. Miljön på slottet är fantastisk, jag får känslan av att vara på spa. Fina hotellrum, goda middagar och kärleksfulla par. Sen är allt långt ifrån kärleksfullt på denna semestern. Väldigt mycket otrohet, svek, hemligheter och hämnd. En lättläst bok som väcker mycket känslor. Och visst älskar även jag Bianca. Hennes lugn och omtänksamhet trots allt som händer under helgen på slottet gör det svårt att inte tycka om henne.

Bokcirkeln vid världens ände

Underbara karaktärer

20 oktober 2019

I Bokcirkeln vid världens ände är gränsen mellan allvar och glädje väldigt tunn. Boken är sorglig och tung på många sätt men ger också härliga skratt och värme. Vi får följa Madeleines tid i Ljusskär år 1987 parallellt med nutid i Ljusskär. Det är ett rikt persongalleri i boken med många olika intressanta karaktärer. Författaren lyckades få mig att bli intresserad av varje karaktärs liv och historia, och det väldigt tidigt i boken. Bit för bit fick man reda på mer om Madeleines liv och vad som egentligen hände. Det är en väldigt bra historia med en pusselliknande uppbyggnad av händelser. Jag fastnade totalt för karaktärerna, jag tyckte uppbyggandet av varje individs historia var det bästa med boken. Alla boktitlar och bokprat i boken var såklart ett stort plus. Jag har inte läst något av författaren tidigare men den här boken gör mig så nyfiken på hennes tidigare böcker. Väldigt snabbläst bok som tar slut alldeles för snabbt.

Xirianas gåta

Fantastisk!

20 oktober 2019

Den här berättelsen har växt för varje sida, kapitel och bok. Det är mycket att hålla reda på från början, det tog ett tag innan jag fick en klar bild över hur Valarien var uppdelat och vem som styr över vad. Men bit för bit genom böckerna lär man känna karaktärerna och Valarien och det är en helt fantastisk värld! En vacker värld fylld med älskvärda karaktärer. Jag är så förtjust i Markus, Diomeda och Ilasa och hade mer än gärna velat följa med dem på äventyr. Jag älskar Valariens egna speciella seder och bruk, deras kärlek och hyllning till Jättefjärilar och Storsniglar, djur som annars är rätt så bortglömda får här en helt annan betydelse. Bokserien börjar mycket bra men slutar fantastiskt och jag är lite ledsen över att serien är slut.

Verarnas drottning

Mycket bra uppföljare

28 september 2019

Det är så härligt att få återvända till Valarien. Här finns mycket jag absolut inte skulle vilja vara med om. Att stöta på grunolder eller Greve Pärlehand är två av sakerna. Men att få se manetfontänen i Isurium, simma i Blomsterfloden, rida på Lövgröns rygg och få vara Diomedas och Markus vän är något jag verkligen skulle vilja uppleva. Det är otroligt spännande att få följa deras äventyr genom Valarien. Jag gillar blandningen av karaktärer, både manliga och kvinnliga och i olika åldrar. Jag gillar också de lite annorlunda detaljerna i böckerna som får denna fantasyserie att sticka ut från andra. Som sättet de hälsar på varandra och applåderar, hur de tar sig fram, platser och namn. Jag har blivit väldigt förtjust i Diomeda och Markus och deras vänskap. Mycket bra uppföljare!

Markus av Trolyrien

Annorlunda, spännande och rolig fantasy

17 augusti 2019

Det här var så häftig fantasy. En del känns igen som typiska fantasydrag med portaler till andra världar, kungar och prinsar, monster, hisnande äventyr över skog, vatten och berg. Men det här är annorlunda, spännande och rolig fantasy. Bara det att Markus flyger på en jättefjäril är så häftigt. Fjärilen Lövgrön kan vara den finaste varelsen jag upplevt på länge och jag kommer för alltid se på fjärilar med ny respekt. Jag blev riktigt uppslukad av boken. Det är en del namn på personer och platser att hålla reda på men jag läste långsamt och njöt av varje sida. Jag längtar efter att läsa del två. Blev så förtjust i Valarien!

Dvalan

Skrämmande rysarhistoria

21 oktober 2018

I Dvalan får läsaren följa tre personer som alla har sina sorger och samvetskval som tynger dem. Karaktärerna känns levande och läsaren får lära känna personerna på djupet. Camilla väver samman de tre karaktärerna och deras historier på ett skickligt sätt.

Historien har min fulla koncentration från första sidan. Första halvan känns som en tickande bomb då jag bara väntar på vad som kommer att ske, för något kommer att ske, frågan är när. Tillslut exploderar bomben. Explosionen och efterdyningarna håller mig fast intill sista sidan och det är riktigt spännande och obehagligt.

Dvalan är oförutsägbar. Jag tror mig veta vad problemet är, vilket brott och gärningsman jag har med att göra, men oj vad fel jag har när bomben har exploderat.

I historien väver Camilla in ett viktigt och aktuellt ämne; behovet av digital bekräftelse och hur långt det kan gå på jakten mot fler likes och följare på sociala medier. Det är skrämmande, riktigt skrämmande att se vad konsekvenserna kan bli.

Dvalan är väldigt välskriven, ett bra språk som håller läsningen flytande. Det här är första boken jag läser av Camilla Grebe men absolut inte den sista. Jag rekommenderar starkt denna om du vill ha en spännande nagelbitare att dras med i.