Användarprofil Mackan / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mackan

Antal betyg: 7
Antal recensioner: 7

Datorteknik 1A V2011 - Lärobok

Hmm

7 september 2016

Ska man utbilda någon, oavsett ämne, så är det viktigt att ge ett kunnigt och professionellt intryck. Det misslyckas man med i denna bok, liksom i många (alla?) böcker från samma förlag. Det saknas korrekturläsning vilket är enormt talande för hur man ser på texter och lärande. Stavfel, upprepningar, massor som kan strykas. En lärobok som sida upp och sida ner består av skärmdumpar från en installation av Windows känns som ett lat sätt att fylla ut en bok medelst Kopiera, Klistra in. Det här är slarvigt och saknar substans.

Mäktig tussilago

Läs något annat

8 oktober 2010

Det här var verkligen inte bra. En inblick i skallen på en man som blir galen, men sen då? Inget mer? Det här är bland det sämsta jag läst. Hon har ju skrivit så otroligt bra förr, vad har hänt?

Tokyo

Bra grund

25 maj 2010

Praktisk att ha med på resan som grund. Och att använda före resan till att planera vissa utflykter med mera. Fokuserar för mycket på "finkultur" som teater och muséer - i mitt tycke, men ger ändå bra information och rätt bra kartor. Tokyo är stort men vänligt.

Fräsch, frisk och spontan

Jaha?

14 juni 2008

Jag förstår inte riktigt hajpen kring Mons Kallentoft. Nya Stieg Larsson? Vardå? Det här är ganska pretto. Det är intressant att läsa allt om reklam-världen som ingår, nästan som en fackbok, mellan den berättande texten om man som jag är intresserad av reklam, men resten då? Jag blir irriterad när jag läser och vill att det ska hända något någon gång. Det som är bra är att jag får mer och mer avsmak för "hjälten", här lyckas han bygga en person som utvecklas i negativ riktning som jag till slut verkligen ogillar. Ett plus för huvudkaraktärens utformning alltså. Kallentoft försöker bygga upp en spänning och plantera frågetecken så att man som läsare är osäker på vad som egentligen har hänt och vad som är fantasi. Men det har gjorts snyggare förr. Och upplösningen känns tam.

Pompeji : Roman

Härlig

3 oktober 2007

Vill du läsa något annorlunda, någorlunda historiskt, stundvis erotiskt, alltid humoristiskt? En doft (eller stank) av garum ligger över hela berättelsen om de tre äventyrarnas förehavanden. En känsla av att man får vara med i Pompejis otillrättalagda stadsliv är obetalabar, en känsla som sitter kvar. Modernare än man kunde tro. Att man dessutom får lära sig en hel del snuskord på latin är bara en skön bonus. Jag älskar den här boken, min sambo avksyr den.

Är det någon där?

Inte en av hennes bättre...

22 september 2007

Lite grand får jag en känsla av att förläggaren har legat på Marian och sagt "skriv, skriv, skriv... skriv en Marian Keyes-bok" för jag tycker det känns lite trött emellanåt. Visst, det finns en hel del roliga situationer och igenkänningskomik, och det finns sorg. Men det är något som fattas för att det ska bli full pott. Ibland känns det lite som att tråden är tappad. Jag har läst samtliga böcker och jag tycker tyvärr att det är en trend som håller i sig, böckerna blir mer och mer utfyllda och saknar den där riktigta gapskrattskomiken som Keyes ofta är så bra på. Slutet är helskönt, dock - här känner man igen Marian Keyes till 100%. Jag tror att man skulle vinna på att läsa hennes böcker på engelska, jag kommer ofta på mig själv med att översätta vissa "sägningar" i Marians böcker tillbaka till engelska. Det är inte lätt att översätta humor, och en del saker tappas i översättningen. Inte heller översättningen känns helt hundra, men absolut inte dålig.

Små citroner gula

Förutsägbart...

25 maj 2007

Det är bland det mest förutsägbara jag läst, alla jag känner som läst den håller med. Hon försöker bygga upp en stämning av nyfikenhet som ska leda till Den Stora Överraskningen, som man själv räknat ut för mycket länge sedan. Men den är inte direkt dålig tycker jag, den lämnar inget bestående intryck, men det gör ju verkligen inte alla böcker. Jag trodde mer att det skulle vara kul i Marian Keyes-stil så då blev jag grymt besviken. Kajsa är ju så rolig och träffsäker på TV - jag trodde nog att boken skulle präglas av samma lite bittra humor men icke.