Användarprofil Mats Gustav / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Mats Gustav

Antal betyg: 9
Antal recensioner: 8

1793

Der var på tiden

31 juli 2019

Efter den vanliga semesterlektyren som allt mer försöker få ihop en kriminalhistoria med lite småtrevlig samhällskritik känns 1793 väldigt bra. Den historiska bakgrunden verkar trovärdig och autentisk utan att tappa tråden till den egentliga berättelsen. Stilen passar till tidsperioden och språket känns uppfriskande välskrivet. En överraskande fin läsupplevelse!

Jag ser dig

Spännande, tät men lite slät

7 juli 2019

En bok man plöjer igenom för att få veta hur det ska gå. Bra och spännande. Vad jag inte förstår är varför det försöks skapas en balans mellan heteros, homosexuella och transsexuella bland alla förekommande personer. Egentligen har det inget att göra med berättelsen. Det är en annan bok som skulle välkomnas.

Allt är i rörelse

Om och om igen...

7 juli 2019

Läste "Vardagar" för några månader sen. Tyvärr är inte allt i rörelse utan i stort samma tema med mycket lite variation. Uffe är utbytt mot fotografen och de har samma problem med åldern, bilen, trädgårdstraktorn, huset, vinet och längtan tillbaka dit allt hände. Visst skriver han bra men det vore givande med en lite annan vinkling på de kommande 20 åren. Som bäst är det när han blir förbannad, exempelvis på idiotiska plastförpackningar. Är själv nästan jämnårig med Ulf och han har varit en själsfrände under alla år. Tror han har mycket mer att komma med men i får man ta! Kom igen nu!

Vännen

Spännande till en början, sen lite uttråkande

27 november 2018

Efter att ha läst "Simmaren" och "Orten", som båda är spännande och underhållande och dessutom berättar nästan plausibla historier i högt tempo försökte jag mig på "Vännen". Historien är ok men beskrivningarna av karaktärernas känsloliv blir alldeles för långa, de borde bli tydliga i deras agerande och inte behövas beskrivas som någon form av förklaring. Samma sak med huvudpersonens homosexualitet, intressant i början men uttråkande i längden. Alldeles för många sidor man bara läser diagonalt.

Utvandrarna

Fantastisk läsning

26 november 2018

Sist jag var I Sverige snubblade jag över en biografi om Wilhelm Moberg ¿Mannen från Skogen", köpte den nästan men tänkte -- Egentligen har du läst alldeles för lite av honom för att läsa en biografi¿
I skolan på 60-talet tror jag vi läste ¿Raskens" och man försökte väl truga på oss ¿Utvandrarna" osv. men det var ju utsiktslöst.

Har nu sträckläst ¿Utvandrarna", ¿Invandrarna", ¿Nybyggarna" och ¿Sista brevet till Sverige" med bara några sidor kvar av epilogen. Helt otroligt! Bortsett från att det är fantastiskt välskrivet gav det mig en helt ny syn på Sverige och Nordamerika från mitten på artonhundratalet. Våra mor- och farföräldrar föddes bara en kort tid därefter. Moberg lyckas med att beskriva de mycket olika karaktärerna på ett sätt så att mann formligen ser och hör dem. En läsningsupplevelse på hög nivå!

Om ni inte har läst böckerna redan, gör det!

Invandrarna

Fantastisk läsning