Användarprofil Necrodamus / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Necrodamus

Brev till en kristen nation

Nödvändig tankestimulans

20 januari 2008

Denna bok ger mycket tankestimulans, så även om Sam Harris inte är någon av mina favoritförfattare (som 'filosofinörd' kan jag tycka att Dennett's "Breaking the Spell" är en mer långsiktigt substantiell bok) så är jag mycket tacksam för Harris' böcker därför att de inspirerar till att tänka på religionen ur ett perspektiv som ofta glöms - nämligen det konkret vardagliga; vår tros inflytande på våra handlingar och därmed på det politiska. Tråkigt är att nästan all kritik av Harris (och även t.ex. Dawkins) genomsyras av subjektiv oärlighet - ad hominem-argument, känsloutspel och en ibland ganska kraftig frånvaro av historiska och nutida perspektiv. För mig bidrar dessa kritiska tillkortakommanden snarast till att bekräfta vissa av bokens poänger. Till sist vill jag råda alla som är nyfikna på Sam Harris att börja med hans tidigare bok "The End of Faith" eftersom "Brev till En Kristen Nation" i hög grad är ett samlat svar på den kritik han mottog efter just "The End of Faith".

Illusionen om Gud

Dawkins: Kulturell psykofarmaka

20 januari 2008

Jag tyckte mycket om Dawkins redan innan "The God Delusion" och har brunnit för religionsfrågor i många år, så jag är glad att Dawkins här ger en bra sammanfattning av sina huvudsakliga poänger. Har man läst t.ex. David Hume's "Dialogues Concerning Natural Religion", Bertrand Russell's "Why I'm Not a Christian" etc, och är bekant med den teologiska problematiken så är "The God Delusion" kanske snarare en praktisk handbok än en ögonöppnare, men den är i båda avseendena mycket bra! Dawkins kan, som Nietzsche skulle ha uttryckt det, inte riktigt "göra rent hus", men antagligen behöver många fortfarande göra omvägen via logiska, rationella sakfrågor innan de helt enkelt kan överge det religiösa tänkandet av god smak. Jag hoppas denna bok blir en ögonöppnare för det "allmänna medvetandet", och för den som därefter är mer intresserad av religion än av att leta argument för sin egen uppfattning kan jag rekommendera Dennett's "Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon".

Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon

En bok som i tysthet saknats

20 januari 2008

Snarare än att ge svar så uppmanar denna bok till arbete kring en, i och med denna bok, mer strukturerad frågeställning än den västerländska litteraturen (mig veterligen) någonsin skänkts på detta område (åtminstone sedan David Hume). Religionen har rationaliserats & avrationaliserats, dekonstruerats & omstrukturerats, avskrivits & omskrivits, men kanske är det först nu som någon axlat ansvaret för att UNDERSÖKA religionen som fenomen. De böcker som på senare år skrivits på detta område av t.ex Richard Dawkins, Christopher Hitchens och Sam Harris osar nutid på ett sätt som Breaking the Spell inte gör. Inget ont om dessa andra författare, som sannolikt gör väldigt mycket med sin mer populära framtoning, men om någon av dessa kommer att läsas om hundra år så är det enligt mig tveklöst Dennett. En eloge till Dennett för att han med sin filosofiska klarsyn och sitt stora hjärta är beredd att möta världen så som en filosof i min mening bör - med den ärliga avsikten att förstå den.

The End of Faith

Något växande stort?

30 maj 2007

Efter att jag hört, sett och läst konversationer och föreläsningar av Sam Harris - och med tanke på att jag själv är engagerad i de frågor han förknippas med - så hade jag relativt höga förväntningar på The End of Faith. Men jag var också en liten aning rädd att boken bara skulle kännas som en samling av välbekanta tankar och inte tillföra något nytt perspektiv. Jag insåg dock ganska snabbt att det är precis en sån här bok som behövs! Den är hyfsat "intellektuellt lättmanövrerad", intressant, uppriktig och känns som ett tillgängligt och kontemporärt supplement till mer kända offentliga intellektuella, som Daniel Dennett och Richard Dawkins. Jag hoppas att Sam Harris ska komma att få en välförtjänt ställning inom den s.k. intellektuella eliten, och jag tror att hans böcker kan komma att få en bredare läsekrets än många föregående böcker i ämnet.