Användarprofil M / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av M

Ett litet liv

En av de bästa böcker du kommer läsa i ditt liv

16 mars 2018

Blir fullkomligt knockad av boken. Sällan har jag blivit så berörd av en boks personligheter och deras öden. De sista 100 sidorna fick jag lägga boken i från mig flera gånger trots att jag egentligen bara ville fortsätta läsa. Boken är inte bara tung sett till volymen - även innehållet är tungt. Som sagt, bland det bästa du kommer läsa i livet men inget för den som vill ha lättsam läsning.

En man som heter Ove

En bok som inte lämnar någon oberörd. Tyngdpunkten...

18 oktober 2013

En bok som inte lämnar någon oberörd. Tyngdpunkten ligger i de humoristiska inslagen med en surmulen gubbe som opponerar sig mot det mesta i sin omgivning. Men efter hand som man lär känna Ove så framkommer en empatisk man med stort rättspatos (som dock inte alltid överensstämmer med övriga samhället och ställer till det för honom... :-) ) och en djup och orubblig kärlek till sin hustru. Personligen tycker jag att tillbakablickarna på Oves uppväxt och framåt är de mest intressanta bitarna. Kapitel 23 fick mig att gråta på bussen hem från jobb.... En väldigt rörande skildring om hur en av många uppfattad fyrkantig gubbe hanterar den djupaste av sorger.
Som helhet väl läsvärd även om språket är lite väl upprepande och förutsägbart ibland. Jag tyckte mycket om den och nej, jag gillade inte alls "100-åringen" som många jämför boken med. För mig är det helt olika dimensioner där "100-åringen" helt saknade djup.

Janne min vän

Mycket läsvärd!

18 juli 2012

En av de bästa böcker jag läst - och det tycker jag fortfarande efter att ha läst otaliga böcker och närmar mig medelåldern. Läste boken första gången när jag var i yngre tonåren (-87 tror jag) och läste om den många gånger. Det är en fantastiskt skriven bok som skildrar en udda vänskap. Numera köper jag boken och ger bort till vänner med barn/ungdomar i lämplig ålder för att läsa den!