Användarprofil Gunilla / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Gunilla

Antal betyg: 16
Antal recensioner: 16

Flickornas historia : världen

Ojämn men ändå angelägen

13 februari 2015

Uppmärksammad i alla media och oerhört angelägen. Kvinnornas betydelse för historiens utveckling har underskattats. Och några av Lindströms berättelser är fängslande och spännande. Men de flesta är tyvärr alldeles för blodfattiga och känns som anonyma och oengagerade. Teckningarna är vackra och poetiska men också de anonyma. Kanske visar ändå resultatet på det faktum att kvinnor historiskt sett varit anonyma skuggor i männens värld. Jag rekommenderar boken om inte annat för att inspirera författaren att fortsätta sitt angelägna projekt - men gräv djupare, dramatisera mer, gör mer lockande för unga läsare!

Denna dagen, ett liv : en biografi över Astrid Lindgren

Kvinna under 1900-talet

12 januari 2015

Jag njuter av denna bok! Den inledande delen (ca 1/3 av innehållet) beskriver inkännande hur det var att vara ung ogift mor under seklets början, och hur detta kom att påverka hela Astrid Lindgrens liv och författarskap. Hon har länge varit min förebild, och biografin fördjupar bilden av författaren och gör mig än mer övertygad som beundrare. Boken är välskriven och fängslande. För alla intresserade av barn och kultur: läs den!

Skorstensjul

Långt från prylhetsen

12 november 2015

Härligt med en berättelse inför julen som väcker frågor om medmänsklighet, tolerans och generositet. Vacker bok med välskriven text att längta efter varje dag under advent!

Huset med de två tornen

Omskakande

11 oktober 2018

Mycket gripande och berörande skildring av författarens föräldrars liv och bakgrund. Antisemitism under och efter WW2 i Polen ger sorgset eko till nutida rasism och främlingsfientlighet, tyvärr har bokens beskrivning av detta inte berörts i andra recensioner, tycker jag. Zarembas språk är njutbart, dock ibland lite hemlighetsfullt och kryptiskt - man måste läsa med koncentration. Svåra erfarenheter tenderar att sätta spår i flera generationer - detta berör författaren endast summariskt. En viktig bok!

Kvinnors röster : livsöden från det moderna Sveriges...

Viktigt att kunna sin historia

3 april 2018

Fängslande berättelser med dokumentär grund. Författaren har gjort en stor insats som sökt och tolkat mycket av det skrivna material som funnits att få om kvinnors liv under flera århundraden. Boken är populärvetenskaplig i tonen och lättläst, vilket gör den ovärderlig!

Älskade äldreomsorg : en inspirationsbok för ett vär...

För professionella i omsorgen och för volontärer

18 januari 2018

Att möta äldre personers glädje eller bitterhet över ålderdomen är en utmaning, men kan också kännas oerhört givande. Antingen gör man för mycket eller alldeles för lite för att stötta. Samhällets insatser har ramar - du som omsorgsgivare eller som volontär av något slag har hjärta och ambition att göra något bra för den som inte riktigt orkar/förmår upprätthålla sina vanliga livsrutiner. Boken beskriver hur man bör tänka för att få hjärtat att passa in i ramen och ger klok eftertanke till den som har svårt att räcka till och som upplever sin otillräcklighet. Att ge stöd för "kropp och tanke" är bokens grund - och det stödet behöver även den som GER stöd. En slutlig korrekturläsning hade inte skadat, men budskapet är viktigt!

Jul i litteraturen : en klassisk julantologi

Stämningsfullt, överraskande, berörande

9 januari 2018

Boken följde med i bagaget på julresan. Den gav harmoni med beskrivning både av hur en traditionell jul kan te sig och hur julen kan vara något alldeles annat. Favoriter i innehållet: Anna Maria Lenngrens dikt: "Moster Agnes klagan" - om julstress och materiellt överflöd på bekostnad av högtid och kristet budskap, skriven 1796! Och så pärlan: "Julkorgen" av Fritiof Nilsson Piraten, en berörande berättelse som kan fungera som en humanistisk ersättning för julevangeliet i sekulära tider.

Krigsdagböcker 1939-1945

Vad klok hon var, Astrid -

19 april 2017

- och ändå en alldeles vanlig människa i skuggan av kriget. Hennes reflektioner är ibland naiva, ibland mer insiktsfulla. Att människor i allmänhet hade kunnat få insikt om krigets alla fasansfulla sidor står klart när man läser Astrids kommentarer och tidningsurklipp. Om de bara hade velat! Visst hade hon mer information än andra genom sitt hemliga arbete inom brevcensuren - men hennes tankar och hennes oro hade ändå sitt ursprung i tidningarnas rapportering. Bangs artikel om rättegången mot Quisling i slutet av boken - bara den är värd all möda med att läsa de gamla gulnade tidningsklippen.

Stoner

Ett alldeles vanligt odramatiskt liv

1 november 2016

...och ändå så levandegjort och så psykologiskt insiktsfullt skildrat. Stor tragik, och ändå inte så märkvärdig, och så vardagar gråa som en novemberdag. Och så lite brinnande kärlek - fast lågan slocknar. Och trots att detta låter alldagligt och kanske tråkigt är boken STOR litteratur. Känslan den föder är jublande eufori över livet!