Användarprofil Jeanette / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jeanette

Antal betyg: 35
Antal recensioner: 27

Sommaren jag blev vacker

Mjäkig

11 september 2020

Jag har förvisso lite svårt för översättningar men det här var bortom det. Det fanns knappt någon uppbyggnad, det var så mycket upprepningar, karaktärerna var mediokra och gjorde mycket utan att egentligen göra någonting. Fans små stunder där det var på väg någonstans men tog alltid en annan väg vilket alltid föll platt. Antar att det är tänkt fortsätta i de följande böckerna men nej. Inte för mig. Finns så mycket bättre ungdomsböcker där ute.

The Bluest Eye

Brilliant

1 november 2015

Det är inte för inget som Toni Morrison vann Nobelpriset i litteratur med denna bok. Visst finns det hemska scener och den lämnar ett avtryck hos dig men på gott och ont. Den är skriven för att öppna ögon, för att röra folk för att ge insikt i vad som faktiskt händer. Nyheter skildrar inte individers verklighet. Det gör Toni Morrison! Med en fantastisk prosa som ger gåshud för att den är så vacker samtidigt som budskapet i sig är något hemskt.
Fiction har sin bas i verkligheten, särskilt i hennes böcker.

Vill ni läsa en glad historia med ett lyckligt slut så är detta inte boken för dig.

Men om du vill läsa en berättelse som kommer att ligga kvar som fotspår i torkad cement, som ett vackert sår på insidan som aldrig riktigt suddas ut, men som kommer att forma din syn på människor i framtiden. Då är det här boken för dig. Det är värt det onda att läsa denna sorgliga historia om en den lilla flickan, och allt hon önskar sig är de blåaste ögon.

Det här är en av de bästa böcker jag läst. Den är alldeles lagom lång och får plats i väskan. Det är okej att ta en paus, att inte läsa hela på en gång. Men läs den.

Mellan oss

Inte den här gången heller

27 september 2020

Jag är ledsen Sandra. Jag vet att du kan skriva, jag har sett det på din blogg. Jag ser i boken att du har konsten att skriva en vacker text. Men det var mycket beskrivningar av saker jag gärna hade sluppit också. Jag gillade en scen mot slutet av boken där vissa saker började förklaras. Hade velat ha mer av det. Hoppades att det skulle hända något där. Det kändes inte som att det kom någonstans. Det byggdes upp i flera aspekter i boken men allt föll ganska platt med ett väldigt underligt slut. Jag kände att budskapet var ganska luddigt.

Beach Read

Love it!

27 september 2020

Den både var och var inte riktigt vad jag förväntade mig. Relationsdelen var fantastiskt bra. Dialogen var flirtig och rolig att läsa. Jag log, skrattade, häpnades. Vissa av de mörkare bitarna kändes lite meh. Jag förstår att karaktärerna behöver djup men kände inte att det gav mig så mycket. Hade kanske velat ha ut lite mer av vissa sidokaraktärer istället. Det andra jag störde mig lite, men inte mycket på var upprepningar av ord/beskrivningar. Men allt som allt rekommenderar jag verkligen den här boken till den som vill läsa en rolig Romance med sommarkänsla.

I hjärtats bibliotek

Medioker

27 september 2020

Jag vet inte om det var översättningen (som jag störde mig på flertal gånger) eller om den här boken bara rätt och slätt inte var för mig. Den hade ett jättefint koncept. Jag gillade idéen men kände inte att den fullföljde. Vet många andra som tyckte mycket om den så kanske är den för dig. Men jag rekommenderar inte den här boken. Väldigt trist att säga. Och om jag läser något mer av den här författaren så kommer jag göra det på Engelska. Är så besviken på översättningar jag läst på senaste och det kan verkligen dra ned betyg utan att det är författarens eget fel.

Normal People

Rörig

13 augusti 2020

Stundvis intressant. Rörigt skriven då det hoppar fram och tillbaka tidvis, perspektivvis och det finns inte utmärkt när någon pratar (tydligen vanligt med Irländska författare att det saknas struktur). Kommer man in i allt detta så är den helt okej, men känner att den är väldigt hypad. Det handlar om två deppiga tonåringar i ett deppigt Irland och deras ohälsosamma relation till varandra och andra människor. Visst finns där mer men inte tillräckligt väl för att fånga mitt intresse. Det finns bättre böcker om klasskillnader och relationer till människor som påverkar.

By Your Side

Stuck

2 juli 2020

Autumn gets stuck in the library when it closes for the weekend. She is sure her friends will come back for her when they realize they left without her. But they never do. After a while she starts to realize that she is not alone.
If you like Wests books then you are going to like this one too. The main character did not capture me as much as they have in other books. There of I'm giving it a three instead of a four. It is still capturing and she is still a master of creating a tension between characters and make you want to follow her to the end.

Maybe This Time

This time

2 juli 2020

Sophie works with arranging flowers at every event she can, to save enough money to go to design school in New York.
Some parts remind me a little about Gilmore girls. Small town girl cant stand the rich boy. I love how Kasie capture every moment to then pull the rug under your feet until you finally get the ending you've been waiting for.

Exquisite Corpse

Brutal

2 juli 2020

This is a story that will twist and turn your insides. It's horrifying and beautify told in a way only Brite knows how. It is filled with homoerotic and brutal murders all merged in to one easy but not light read. If you have the stomach for it, this might be for you.