Användarprofil Christine Ljungblad / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Christine Ljungblad

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 10

Öppnas i händelse av min död

Lever upp till förväntningarna

4 augusti 2016

Jag var skeptisk till att läsa den bär boken då den blivit upphöjd till skyarna. Men jag blev positivt överraskad. Författarinnan lyckas förmedla alla de känslor som styr personerna i boken på ett mycket trovärdigt sätt. Jag älskar slutet.

Jag ger dig solen

Att söka och hitta sig själv

4 augusti 2016

Välskriven och omtumlande. Syskonrelationen som sätts på spel. Bristen på kommunikation. Osäker på vem man vill vara och är. En bok för alla som är i tonåren eller har varit där!

Den allvarsamma leken

Den allvarsamma leken tillhör kategorin klassiker man...

17 april 2013

Den allvarsamma leken tillhör kategorin klassiker man bör ha läst. Jag kan bara instämma i det och tycker att det var en angenäm läsupplevelse. Mycket av den litteratur jag läst genom åren har hämtat inspiration från klassikerna och har man dem med sig är det också lättare att ta till sig andra böcker. Det är intressant att ta del av den mans- och kvinnosyn som fanns då, omkring otrohet och äktenskap, kärlek och arbete och jämföra med hur samhället ser ut idag. Har det ändrats? På vilka sätt? Till det bättre eller sämre? Läsvärd och värd att gå tillbaka till igen.

Olyckornas tid

Ungdomsbok med rörigt innehåll

29 oktober 2020

Varje år, i oktober, inträffar olyckornas tid för familjen Morris. Mamman klär in hemmet i plast och mjuka material och barnen/ungdomarna får inte gå ut utan extra kläder, inte utsätta sig för något som helst riskfyllt men trots detta händer det saker ändå. Brutna armar och ben, hjärnskakningar, sår, blod, bulor. Och självklart gör barnen som de vill ändå. De är ju trots allt tonåringar och vill utmana sig med spännande saker.
Under berättelsens gång förstår jag till slut att detta bara handlar om familjen Morris, inte någon annan familj vilket jag från början inte fick grepp om. Jag kan säga att det gjorde mig en aning förvirrad. Och vartefter dyker hemligheter upp, hemligheter inom familjen som ingen velat prata om. Det ger naturligtvis konsekvenser.
Jag vet inte riktigt vad det är med den här boken men jag fastnade inte. Handlingen, språket, de övernaturliga inslagen, hemligheterna, skammen. Nej, det tilltalade mig inte alls. Jag får känslan av att författaren vill få in så mycket som möjligt i den här historien men det blir inte bra. Det lite drömska, poetiska som ligger som ett täcke över boken kanske är ämnat att locka unga människor i sin identitetsökning men det är i allra högsta grad mina spekulationer för att försöka förstå budskapet. Och allt detta drickande av vin och whiskey och rökande av cigaretter, det känns rätt omodernt.
Jag skulle gärna vilja sätta den här i händerna på någon i målgruppen för att få hens perspektiv. Mig fångade den inte alls.

Flickan i brevet

Rörig bok som vill för mycket

24 oktober 2020

⭐⭐

Samantha Harper är journalist och nyseparerad mamma som bor hemma hos sin mormor. En kväll hittar hon några brev skrivna för länge sedan av en kvinna, Ivy, boende på klostret St. Margrethes, brev som hennes mormor menar låg i någon av de antika möbler som Sams morfar hanterade i sitt yrke. Historien om Ivy fascinerar Sam som vill gå til botten med historien. Och det är bara två dagar kvar till St. Margrethes ska rivas.
Det här hade kunnat bli en fängslande historia då den bygger på sanna historier i grunden från Magdalenatvätterierna på Irland och i England. Dit förde man gravida kvinnor för att föda sina barn som sedan bortadopterades mot deras vilja. Kvar blev kvinnorna under slavliknande förhållanden. Men nu blev det inte så.
Jag uppfattar det som att Emily Gunnis inte riktigt vet vilket ben hon vill stå på. Å ena sidan vill hon skildra verkligheten på klostrena eftersom det nu uppdagats vad som hände där. Å andra sidan vill hon skriva en spännande bok med deckarinslag. Det blir inte bra. Tillbakablickarna är många, i flera olika tidsled, och det blir rörigt. Karaktärerna blir heller inte levande, jag saknar gestaltningar men framförallt blir hela historien alltför osannolik att det slutar med en gäspning.
Det är något med språket också. Det blir inget flyt i läsningen. Hade det inte varit för att det är en bokklubbsbok hade jag inte läst ut den. Tyvärr.

Familjen

Ett gediget tidsdokument om klansamhälle

13 oktober 2020

⭐⭐⭐⭐⭐
Titel:Familjen
Författare: Johanna Bäckström Lerneby
Genre: reportage

Familjen handlar om just en familj i Göteborg (med internationella förgreningar) som agerar moralens väktare med mafffiametoder. Tidningsrubriker och inslag på nyheterna blir fördjupade med den här boken och jag kan bara konstatera att jag vet så lite. Det är bara en pendeltesa bort men känns som att det handlar om ett helt annat land.
Bäckström har gjort sin research ordentligt, haft kontakt med och träffat Familjen vid flera tillfällen varför boken blir extra intressant att läsa.
Det är en komplex historia hon berättar som trots alla kriminella skeenden andas lite optimism. Poliser som har mål med hur deras verksamhet ska kunna påverka Familjens kriminella bana, hur olika kommunala verksamheter ska kunna samverka för att kriminaliteten och rädslan i förorterna ska minska och hur man ska få barnen inom Familjen att välja en annan bana än den redan utstakade.
Oerhört intressant bok, jag fick många insikter, blev skrämd, orolig men också en smula hoppfull. På söndag gästar hon Babel, då ska jag sitta som klistrad!

Ödesmark

En bok som kryper under skinnet

12 september 2020

Liv bor tillsammans med sin pappa Vidar och sin son Simon i ett nedgånget hus i den lilla byn Ödesmark utanför Arvidsjaur. Det är en byggd i utdöende med många ödelagda hus i olika faser av förfall. Under sin uppväxt var det enda Liv ville komma bort från byggden, från Ödesmark, från sin far. Ett destruktivt liv gjorde att hon till slut blev kvar, fast med sin far och sin son. Pappa Vidar har fullständig kontroll över sin familj, väjer inte från deras sida. Grannarna hyser agg mot Vidar efter alla hans skogsaffärer och familjen träffar ingen. Allt ställs på sin spets den dagen Vidar försvinner.
En suggestiv spänningsroman med många trasiga och destruktiva människor. Är det så här i de lappländska byarna undrar en onekligen? Jackson är en mästare på gestaltningar, älskar hennes sätt att skriva och beskriva. Och det är svårt att inte tänka på Karin Smirnoff som skriver i samma anda.
Karaktärerna kryper in under skinnet och jag kommer på mig själv med att leta efter både Vidar och Liv när jag går runt i min hemstad. Kanske hon? Eller han?
Jag kan varmt rekommendera båda Stina Jacksons böcker. 👍🏼

Finns det björkar i Sarajevo?

Gripande och humoristisk

5 augusti 2020

Kevin går på gymnasiet. Han är en tystlåten kille, spelar fotboll, går till kuratorn för att prata på uppmaning av sin mamma som tycker att han måste prata med NÅGON om det där som uppenbart skaver och har svårt med kompisrelationer. Han känner sig fel, obekväm, osäker men vill inget hellre än att tillhöra.
Kevin har en bror, Charlie, som har en funktionsnedsättning. När föräldrarna reser iväg en vecka är det meningen att han ska ta hand om sin ett år äldre bror. När kompisen Hannes ringer för att få med sig Kevin till Liseberg vill han inget hellre, lämnar sin bror ensam som, under tiden Kevin är iväg, försvinner hemifrån. Det innebär några dagars letande för att hitta honom innan föräldrarna åter är hemma. Samtidigt som Kevin är orolig för Charlie är han också uppfylld av sin första förälskelse och vad det innebär att kanske få höra till, att ha vänner som umgås med honom för att de vill - inte för att de måste.
Jag älskade den här boken, Lindströms skildringar av den osäkre tonåringen, hans ovilja att veta något om föräldrarnas flykt från Bosnien, hans tankar om hur en ska vara, vad en ska säga och göra i förhållande till andra - WOW! Hon förmedlar det med ord som ger starka känslor och igenkänning. För hur ska en passa in? Och mitt i allt skrattar jag högt för humor finns det i den också. Rekommenderar denna varmt till alla som är eller har varit tonåringar. Varm, ömsint men också problematiserande på många plan.

The Hate U Give

Trovärdig bok, ständigt aktuell dessvärre

24 juli 2020

⭐⭐⭐⭐
Titel: The hate U give
Författare: Angie Thomas
Genre: roman, rasskildring
Vad kan vara mer aktuellt att läsa än en bok om en svart kille som blir skjuten av en polis utan att vara skyldig till något? Boken är skriven 2017 men egentligen har inte det någon som helst betydelse, händelserna i USA (och resten av världen) under parollen #blacklivesmatter✊🏽✊🏾✊🏿 är ständigt aktuell. Angie Thomas ville skriva en bok om det livet hon själv levt/upplevt. Resultatet blev The hate U give.
Boken handlar 16-åriga Starr Carter som bor i hoodsen men går i privatskola i stan. Hon känner sig inte riktigt hemma någonstans. På en fest med sina gamla vänner träffar hon sin gamla bäste vän, Khalil, som hon vuxit upp med. De har numera glidit ifrån varandra men när en skottlossning inträffar under festen sticker de båda därifrån och Khalil lovar att köra hem henne. På hemvägen blir de stoppade av polisen där Khalil helt oprovocerat blir skjuten med tre skott. Starr blir hotad av samme polis och här tar berättelsen sin början.
Starr drivs av rättspatos men är också rädd för att det ska komma ut att hon är det omtalade vittnet. Hon lever under hot från både polis och gänget som styr i hennes hood. Dessutom vill hon inte betraktas som den där svarta tjejen från fattigkvarteren där folk blir skjutna av sina klasskompisar eller av sin vite pojkvän. Hon väljer att inte berätta vad hon varit med om. Men hur länge håller det?
Mycket förortsspråk och en del ord som ej är översättningbara kan ibland bromsa läsningen. Men överlag är detta en bok där en blir starkt engagerad, som tar upp problem som många brottas med och Thomas lyckas skildra dessa mycket trovärdigt. En bok att jobba med tillsammans med elever helt klart! Och för alla andra som är intresserade av orättvisor, rasism och rättvisa 🙏🏼

Torka aldrig tårar utan handskar. 2, Sjukdomen

Läs den, gråt och skratta och lev med huvudpersonerna...

17 april 2013