Användarprofil Marie / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Marie

Antal betyg: 8
Antal recensioner: 8

When Lovers Collide

Lesbisk romantik

15 januari 2016

I den här novellsamlingen skildras lesbiska möten i olika tider och på olika geografiska platser. Det här är lesbisk romantik skrivet av en feminist vilket framgår när en läser texterna. Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla som vill läsa skönlitterära texter med lesbiska karaktärer.

Var Hitler en demon?

Djupare analys efterlyses

25 september 2011

Det här är ingen bok för de inbitna i detta ämne, däremot kan jag varmt rekommendera den till sådana som kanske inte riktigt har någon djupare kunskap kring Hitler och NSDAP-maskineriet under 1900-talets världskrigs-era. Eberan kommenterar själv i bokens inledning att den inte är riktad till akademiker eller forskare vilket är någonting jag vill understryka; denna bok riktar sig till den som vill fundera djupare kring Hitlermyten, kanske mer som en ingångsbok till ett ämne med stort teoretiskt kapital. Eberan får godkänt, boken känns lite ojämn i tempo och det är inte förrän i slutsidorna jag känner att hennes syfte med boken kommer fram: att det är rasismen inom oss själva som leder oss till att fascineras av Hitler. Jag önskar att Eberan nu ser till att skriva ytterligare en bok i detta ämne där hon skulle kunna fokusera enbart på sin slutsats. Denna bok är litet av en besvikelse då jag förväntare en djupare teoretisk diskussion men istället presenterades med historiska "fakta".

Skynda, kom och se

Skynda, läs!

17 februari 2008

Underbart, fängslande och vackert. Detta är ord som kommer till mig när jag läser denna underbara bok. Lundberg lyckas porträttera och beskriva varje scen i denna bok på ett alldeles spektakulärt sätt och jag fångas av den redan efter att ha läst den första sidan. Denna bok har det mesta: spänning, skräck, underhållning, komik och ledsamhet, och det är svårt att lägga den ifrån sig när man väl börjat läsa den.

White Oleander

Vit oleander...

17 februari 2008

En underbar läsupplevelse och ett absolut måste för den som såg den usla filmatiseringen av boken.

Drömfakulteten : tillägg till sexualteorin

The Dream Faculty

17 februari 2008

Som rubriken till denna recension antyder, väntar jag bara på att bokförlaget ska översätta denna underbara bok till engelska så jag kan dela med mig av den till vänner världen över. För detta är sannerligen en underbar läsupplevelse, även för den som kanske aldrig hört talas om Valerie Solanas förut. Stridsbergs användning av språket fascinerar och gör mig åter förälskad i det svenska språket. Jag längtar redan efter Stridsbergs nästa alster.

Happy Sally

Happy Sally

17 februari 2008

En underbar berättelse om kärleken till havet och livet och Stridsberg är underbar att läsa, även om det krävs lite arbete för att hänga med och bena ut texterna till en början, men detta är ett rent nöje. Välskrivet och mysigt. Nu vill jag också simma över kanalen.

Skynda, kom och se

Skynda - läs den!

24 juli 2007

Detta är en mästerlig bok som handlar om mänskligt värde, och den kommer troligtvis förändra sättet du ser på andra människor. De korta kapitlen gör att man inte kan lägga ifrån sig boken, utan snarare att man hela tiden vill läsa vidare om dessa otroligt intressanta karaktärer. Den som läser första sidan i boken kommer inte kunna låta bli att läsa vidare.

The Book of Illusions

Illusioner

24 juli 2007