Användarprofil Koltrasten / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Koltrasten

12 livsregler : ett motgift mot kaos

Ett isberg under ytan.

21 december 2018

Detta är en av de absolut viktigaste böckerna i vår tid. Med ett städat språk och väl genomtänkta formuleringar, lyckas Peterson fånga alla de aspekter av livet och sätten vi människor fungerar och förhåller oss till omvärlden. Det finns även en djupare mening bakom alla de bibliska inslag som dyker upp och som många tycks reagera starkt på , men är man tillräckligt öppensinnad lyckas man nog se poängen med även dessa istället för att ta avstånd från det man inte vill förstå. Jag vågar påstå att han i vissa kapitel nästan klargör vad som finns under isberget, om isberget är det vi kallar för det omedvetna.
Bara läs den. Det är onekligen ett mästerverk som fler svenskar (!) borde få tag i.

13 av 16 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter

Lika snygg i språket som tyska frisyrer

14 augusti 2016

Formuleringarna såväl som det känslofyllda slutet ligger kvar än, två dagar senare, som en slags dubbelhinna av tillfredställning och glädje. Nesser lyckas bygga upp en berättelse som fortsätter att växa utanför boken, och trots de cirka 40 sidorna hinner novellen färglägga en värld av både känslor och detaljrika beskrivningar. Dialogerna är bra och ingen mening känns överflödig.
En godisbit till läsning, helt enkelt.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Eugen Kallmanns ögon

Välformulerad och innehållsrik!

13 september 2016

Det finns böcker man har läst som varit antingen det ena eller det andra; antingen välskriven med genomtänkta formuleringar, precision med orden och tydlighet i språket. Eller så hittar man en riktig pageturner med en berättelse man inte vill sluta läsa från början till slut. En bok kan givetvis ha både och, men det får bli en parentes.

I denna godisläsning ser vi en stark glimt av både och, vill jag påstå. Det jag även fascineras över - inte bara i detta verk bland hans tidigare, men i synnerhet i denna läsning - är sättet han med en sådan trygghet kan använda sä många karaktärer utan att det upplevs som kluddigt. Han lyckas också skänka en glimt personlighet till de mest avlägsna karaktärerna, och det är en skicklighet som jag bedömer att Nesser besitter i allra högsta grad.

Om jag skulle ge ett råd, som skulle ge denna bok fem av fem det vill säga, skulle det vara att eftersträva större enkelhet i en del stycken som jag personligen uppfattade som något oväsentliga. Men jag tänker inte gå in mer på det. Det var inget mer än en liten flis och ingenting som hindrar från en bra läsning. Med andra ord; ifall det fanns en halv stjärna till sä skulle jag lägga till den utan tvekan.

Sammanfattningsvis: Fantastisk läsning. Verkligen! Blir glad när jag vet att det finns författare i världen som du. Men som en stort fan blir man oftast extra känslig för även de minsta flisorna. All lycka i fortsättningen (om du nu läser detta)!

Fridens liljor.