Användarprofil BokBonanzan (instagram) / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av BokBonanzan (instagram)

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Totalskada

Lättläst, djup och relevant för många. Läsvärd!

12 oktober 2018

Agneta och Xavier är ett par i övre medelåldern som lever ett stillsamt liv på Lidingö tillsammans med hunden Molly. Deras tre barn är utflyttade sedan en tid tillbaka, och Xavier har nyligen gått i pension. Deras liv är just på väg att ändra riktning.

En kväll, när Agneta lagar mat, börjar en kastrull brinna vid ett obevakat ögonblick. Branden sprider sig mycket snabbt och plötsligt står hela huset i lågor. När släckningsarbetet är klart konstaterar räddningstjänsten att branden varit så pass omfattande att förödelsen klassas som en totalskada. Plötsligt står Agneta och Xavier på bar backe, utan varken ägodelar eller hem.

När Agneta och Xavier ställs inför frågan om de ska bygga upp sitt gamla hem igen väcks tankar och känslor som de tidigare inte tillåtit komma upp till ytan. Vad återstår egentligen av det som varit dem? Vill de verkligen återskapa det liv de hade? En oväntad följd uppstår av den katastrofala tillvaro de befinner sig i - nu, när de inte längre har någonting kvar att förhålla sig till, är de fria att göra vad de vill.

Jag tyckte så, så mycket om den här boken! Helena von Zweigbergk lyckas med bedriften att skriva en lättläst men samtidigt djup bok, som känns relevant för många olika typer av läsare. Det är lätt att leva sig in i boken då händelserna skildras på ett mycket trovärdigt sätt. Skickligt berättat!

Regnmannen : en trädgårdsberättelse

En fin berättelse om ensamhet

21 april 2019

Det här är en mysig och varm berättelse om den pensionerade änkemannen Ingmar, vars liv går ut på att ta hand om sin trädgård och mota bort påflugna grannar (drömliv, ändå!). Även om boken överlag är ganska sorglig så njöt jag verkligen av att befinna mig i denna lilla värld för en stund, och av att få ta del av den stillsamma vardag som utgör Ingmars liv. Miljöbeskrivningarna är otroligt målande och bidrar mycket till historien. Men, tyvärr tar boken aldrig riktigt fart - det byggs upp, det mals, och sen är det slut? Jag tyckte också att det lades allt för mycket fokus på omkringliggande, mindre viktiga, karaktärer - jag vill hänga mer med Ingmar, ju! Men detta till trots, en himla fin liten berättelse om ensamhet.