Användarprofil E / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av E

Antal betyg: 6

Den högkänsliga människan : konsten att må bra i en ...

Teoretiskt underbyggd men bitvis alltför "djup"

14 november 2017

Efter att ha lyssnat på en podd om högkänslighet köpte jag denna bok för att läsa mer i ämnet och för att eventuellt få reda på om jag själv kanske är en högkänslig person eller har några högkänsliga drag. Boken som helhet är intressant och välskriven och de "självtester" och övningar som finns i boken är mycket användbara för att lära känna olika sidor av sig själv (oavsett om man är högkänslig eller ej). Jag uppskattade definitivt de handfasta tips som beskrevs gällande hur man vårdar, hanterar och eventuellt bearbetar sina högkänsliga drag. Jag skulle gärna ha sett att boken innehöll fler sådana råd som man kan använda sig av i det dagliga livet. Jag tycker att boken ibland blir lite väl "djup"och att den i vissa avsnitt därför tappar en del av förankringen till det vardagliga livet och dess utmaningar för högkänsliga individer. Jag hade till exempel mycket svårt att relatera till bokens sista kapitel som fokuserade på själ, tro och ande då jag absolut inte är "andligt" lagd - kapitlet ifråga kändes således inte alls aktuellt för mig men kan säkerligen vara läsvärt för andra. Flertalet gånger kände jag dock igen mig mycket väl i bokens beskrivningar och jag upplevde det som skönt att få vissa känslor och beteenden "bekräftade" som fullkomligt rimliga ur ett högkänsligt perspektiv. Allt som allt skulle jag rekommendera denna bok till personer som funderar på om de har högkänsliga drag eller till de som av någon annan andledning vill lära sig om högkänslighet. Boken är helt klart läsvärd!

8 av 8 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Operamopsen

Når ej sin fulla potential

30 juli 2017

En generellt sällsam bok med en intressant historia. Bokens karaktärer är väl valda men i min mening skyndar författarna sig tyvärr igenom viktiga händelser som borde ha getts större utrymme. De första tre fjärdedelarna av boken är underhållande och man har svårt att slita sig men bokens avslutande delar är alltför "rumphuggna" och episoder som hade potential att bli riktigt emotionella och intressanta lämnas istället ganska orörda. Känslor som uttrycks av bokens karaktärer fångas inte upp till fullo och det känns som att författarna tyvärr har försökt att "klämma in" alltför mycket i denna 256-sidorsbok (som, enligt mig, hade behövt vara minst 400 sidor lång för att verkligen komma till sin rätt).

Rörelsen : den andra platsen

Läsvärt, som alltid!

24 juli 2017

Ytterligare en riktigt bra bok av John Ajvide Lindqvist. Som vanligt hittar han det obehagliga i det många gånger till synes vardagliga samtidigt som han på ett mästerligt sätt kan beskriva de mest bestialiska situationer utan att det blir "slasher"-artat. Jag skulle personligen ha föredragit om boken inte hade varit av självbiografisk karaktär då detta angreppssätt för min del gör innehållet lite för "verklighetsförankrat" (om man nu kan använda ett sådant uttryck i relation till Ajvide Lindqvists böcker?). Sammantaget är detta dock en läsvärd bok som man inte kan lägga ifrån sig i första taget.

Våran hud, vårat blod, våra ben

Noveller när de är som bäst

24 juli 2017

Även om John Ajvide Lindqvist är i en klass för sig när det kommer till att skriva "fullängdare" så tycker jag personligen att hans författande når nya nivåer i de typer av kortare noveller som presenteras i "Våran hud, vårat blod, våra ben".

Himmelstrand

24 juli 2017