Användarprofil Markus Femling / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Markus Femling

Antal betyg: 2
Antal recensioner: 2

Min europeiska familj : de senaste 54 000 åren

Populärvetenskap när den är som bäst

2 september 2015

Karin Bojs är sedan flera år en av Sveriges mest respekterade vetenskapsjournalister, och det var med stor spänning jag väntade på den här boken. Det är en av dom bästa populärvetenskapliga böckerna jag läst på många år. Ämnet är bland dom mest intressanta, och författaren har gjort en mycket grundlig research med många resor samt intervjuat ett flertal experter inom området. Även när forskarnas slutsatser går isär är författaren noga med att på ett professionellt sätt påpeka att tolkningarna är olika. Boken färgas inte heller av att författaren har en egen åsikt som får företräde. Och så långt räcker det för att bli nöjd, men Karin Bojs går ett steg längre. I en tid när populärvetenskapliga författare och journalister försöker måla upp scenarior och skapa dramatik och spännande historier så nöjer sig författaren att berätta en historia och låta spänningen komma den vägen. Att boken handlar om författarens resa när hon följer sitt DNA bakåt i tiden gör också att självcentreringen blir självklar utan att stå i vägen för berättelsen. Hon är också en mycket god stilist som ger läsglädje och lyckas med något av det svåraste inom populärvetenskap, nämligen att förklara mycket komplicerade fakta på ett enkelt sätt utan att ta tillflykt till dramatiserad fiktion mer än i ett fåtal mycket korta stycken. Bland referenserna i slutet av boken har författaren helt självklart stoppat in tips om var man ska bo om man vill titta på grottmålningar i södra Frankrike, att man bör åka lokaltåg i Leipzig och var man hyr cykel för att titta på hällristningar i Tanum, vilket förstärker intrycket av att här har vi en pedagog som litar på sin historia så mycket att hon förutsätter att läsaren kommer att vilja studera själv på egen hand. Många borde ta till sig Karin Bojs sätt att förmedla fakta.

Syra själv : konsten att förädla grönsaker med hälso...

En av dom kokböcker du kommer att ha mest nytta av

30 oktober 2012

Författaren reder ut metoden för syrning av grönsaker på ett mycket lättförståeligt sätt, och alla konstigheter är som bortblåsta. De bakteriologiska processerna vid syrning av grönsaker beskrivs på ett sätt som får en lekman att förstå.

Salt, vatten, rätt grönsak och rätt tidpunkt och ett rent kärl räcker.

Det känns också trovärdigt att läsa hur hygien betonas. Hela boken genomsyras också av en glädje över bra råvaror och det finns dessutom en handledning för den som skulle vilja börja framställa syrade grönsaker professionellt.

Men det är inte bara hemmaodlaren eller bonden som vill förädla sin skörd som har nytta av den här boken. Det gastronomiska perspektivet finns hela tiden med.

Få lyckas med att få en burk surkål att se intressant ut på bild, men Per Ranung har lyckats mycket väl med bilderna.

Det här är en av dom få kokböcker som verkligen behövs och den lär ut grunder och förmedlar fakta på ett klart och tydligt sätt .