Användarprofil Jenny / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jenny

Från kust till kust

Feelgood...and a little bad

9 oktober 2019

Det här är en klassisk feelgood som innehåller alla ingredienser som en bok i genren ska; kärlek, förvecklingar, motsättningar och nystart. Jane Green är en av de okrönta regenterna av feelgood och här har hon verkligen lyckats! Språket är flytande och målande och handlingen drivs snabbt framåt. Personporträtten är en av hennes styrkor och jag tycker att jag ser varenda en av huvudpersonerna framför mig när jag läser. Utan att avslöja för mycket så finns en svärta i historien som tar plats och som gör boken till mindre av en bagatell och mer av en berättelse som berör. Rekommenderar varmt om du gillar böcker av den här sorten!

Liten tvåa med potential

Feelgood med udd

9 oktober 2019

Det är svårt att skriva om boken utan att avslöja för mycket så jag kommer börja med att säga att det här är en bok som passar dig som gillar feelgood, men vill ha lite motstånd. Jag tycker det tidigt i boken blev tydligt vad som skulle hända och ungefär hur, men det spelade ingen roll för jag njöt hela vägen dit. Boken är mycket välskriven och problematiserar kring ämnen som prestation, förhållanden, förväntningar, arv, öde och miljö. Jag blev förvånad att boken var såpass bra trots en titel som i mina öron lät lite banal. Kan varmt rekommendera den här och har just givit mig i kast med att läsa den fristående uppföljaren.

En dag, Jennifer

Klassisk feelgood

9 oktober 2019

Jag ska erkänna direkt: Jag älskar feelgood. Men det är en genre som liksom deckargenren innehåller allt från skräp till mästerverk.
En dag Jennifer (eller Someday Jennifer som originaltiteln är) tillhör absolut den senare kategorin. Det här är en bok helt i min smak! Själva grundhistorien är en rak och ganska enkel berättelse om en man mitt i livet som genomgår en klassisk medelålderskris, men på ett långt ifrån klassiskt sätt. Det som gör att den här romanen sticker ut i den stora floran av feelgood är bland annat att den handlar om en man (nästan all annan feelgood har kvinnlig huvudperson), utspelar sig i en liten finsk småstad (när läste man om det senast i en bok) och att den är otroligt smart skriven med massor av tidstypiska kulturella referenser (okej jag erkänner, jag är också uppväxt på 80-talet).
Jag läste boken på engelska och älskade hur författaren leker med språket och väver in låttitlar med klockren taktkänsla.
Sidorna bara rann iväg, nästan som att läsa en film.
En lättsam men smart verklighetsflykt som får dig att feel good:)

Åtta steg bakom

Mysdeckare

9 oktober 2019

Egentligen sticker inte den här deckaren ut jämfört med de föregående sju i samma serie, men ändå tyckte jag särskilt mycket om den här. Jag kom fram till att det beror på att jag fäst mig vid huvudpersonerna så mycket att jag nästan tycker att de är - om inte mina vänner - så iallafall bekanta. Jag bryr mig om vad som händer i deras liv, vem som gifter sig, skiljer sig, börjar träna eller tappar orken. Rudberg har ett mästerligt öga för vardag och mellanmänskliga relationer som jag älskar!