Användarprofil Cey / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Cey

Antal betyg: 17
Antal recensioner: 6

Motiv X

Unken männisokosyn

27 oktober 2018

Har läst Stefan Ahnhems tidigare böcker med huvudpersonen Fabian Risk. Böcker som gav mersmak med en flytande och rapp text och ett fängslande persongalleri. Dock är bok nummer 4 i serien en stor besvikelse. Dåligt skriven med en text som inte hänger ihop. Verkar vara ett hastverk utan större eftertänksamhet och delger en unken människosyn när Ahnhem ger sig in på den politiska arenan och hatar Sverigedemokrater mer än allt annat. Med andra ord en bok skriven i en hast för att få ut en politisk korrekt bild av sig själv som författare samt det samhälle som Ahnhem föreställer sig finnas i Skåne. Förmodar att de som bor i Bjuv inte blir speciellt imponerade av att beskrivas som rasister. Boken i sin helhet är inget att rekommendera på grund av den dåliga texthanteringen och jag hade haft mer behållning av att läsa en postorderkatalog sittandes på ett utedass.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Tills bara aska återstår

Seg, tråkig och dåligt skriven.

26 april 2017

Djävulen hade kommit till Värmland eller snarare tristessen. Har börjat läsa denna bok hela 3 gånger och den fjärde gången så tog jag mig genom den. Boken består av en rad huvudpersoner som inte är vare sig speciellt intressanta eller trevliga. Handlingen är fantasifull men dåligt ihopsydd och inte trovärdig för fem öre.
Handlingen utspelar sig bland flyktingar, som kommit till Sverige,
på en flyktinganläggning i Värmland. Detta är en av många böcker på senare tid som behandlar ämnet flyktingar i Sverige. För att göra det hela mer spännande och orealistiskt så blandas det in trafficking, voodo, EXPO och annat hokus pokus i en salig röra. Huvudpersonen Rebecka Born är som person inte speciellt tilltalande och ingen som jag personligen vill lära känna närmare i kommande böcker.
När jag läser en bok vill jag bli berörd, tänka till och få känslan av att jag vill läsa en fortsättning. Denna bok lämnar mig totalt oberörd i och med att ämnet flyktingar är sedan länge uttjatat av media och när jag läser en bok vill jag läsa om allt annat än just detta ämne. Jag vill slippa att få korrekthet på korrekthet staplad ovanpå varandra i en bok som troligen är skriven för att ge avkoppling och en flykt från vardagen men som är totalt misslyckat i detta alster.
Boken duger bäst som bränsle i kaminen och några fler böcker av Lisa Bjurwald kommer jag inte att köpa i och med att någon valuta för de pengar jag spendrat fick jag inte. Sammmanfattningen är att boken är seg, dåligt skriven och är bästa att glömma till förmån för böcker som har det där lilla extra som gör en bok bra och värd att komma ihåg.

En mörkare himmel

Soppa på en spik

10 mars 2015

När jag fick denna bok i min hand var lite skeptisk eftersom det gärna blir lite rörigt när två olika författare ska jobba tillsammans. För att det ska bli bra måste de känna varandra mycket väl och det är nog det som är felet med denna bok. Mari Jungstedt är känd för oss svenskar med sina gotlandsdeckare. Hög kvalitet och mycket spänning. Ruben Eliassen är en helt ny bekantskap för mig och jag har inte läst något som han har skrivit tidigare.

I Mari Jungstedts tidigare böcker finns det en spänning och en röd tråd som gör att man vill läsa vidare och karaktärerna i böckerna är spännande även om de är vardagliga och precis som Du och jag. I denna spanska villervalla så finns det inget som gör att man vill veta mer om någon av huvudpersonerna eller lära känna dom närmre. Vissa av styckena är dåligt skrivna och det känns som om jag helst vill plocka fram en skämskudde och lägga över ansiktet. Speciellt Saras besök på massageinstitutet ger en besynnerlig eftersmak. Det är många namn i boken och rörigt att hålla ordning på alla miljöer även om jag varit på Gran Canaria många gånger.

Boken är som helhet inte någon bladvändare och det är irriterande när man måste läsa om vissa stycken på grund av att man glömt bort vad man läst när man lagt ifrån sig boken vid ett tidigare tillfälle. Vilket betyder att den inte är så bra. Mari Jungstedt bör nog fortsätta att skriva sina deckare om Gotland och överlåta sol & bad till andra som är mer hemma i miljön. Detta är ingen bok jag rekommenderar och kommer det fler delar i denna planerade serie är jag tveksam till att läsa dessa.

Mordbyn

Ingen speciellt spännande debut

10 december 2008

Hörde talas om denna bok och köpte den i tron om att få några timmars spännande läsning. Blev mycket besviken då boken var så tunn att jag läste ut den på mindre än 2 timmar.
Boken är en sann berättelse där en hel familj blev mördade i en by i Tyskland 1955. Familjen är något udda och håller sig för det mesta undan. Boken beskriver ett kargt liv på den tyska landsbygden där det är mer mörker än ljus i människornas liv.
Som läsare får man följa personerna och händelserna innan morden och speciellt spännande är det tyvärr inte. Att upplösningen i boken skulle vara överraskande är inte heller något jag kan hålla med om.
Författarens debut påminner om en skoluppsats i gymnasiet där man i 3 veckor innan skrivningen samlar fakta för att sedan skriva något som förhoppningsvis får MVG. I det här fallet blir det knappt godkänt.

Vinterstaden

Håller ej samma klass som övriga böcker...

17 oktober 2007

Vinterstaden är en kriminalroman som går i det grå tecknet. Den håller tyvärr ej samma höga klass som Kvinna i grönt och Mannen i sjön av samma författare. Böcker som jag utan tvekan ger 5 i betyg. Vinterstaden verkar vara en bok skriven för att den måste skrivas. En uppföljare utan poäng & större djup. Bokens poliser traskar på i invanda fotspår och inget händer med deras personliga utveckling. Något som skedde i tidigare böcker. Besviken blir jag för Island och dess människor är något som måste beskrivas med färg för att göra det intressant. Något som författaren totalt misslyckats med i denna bok. Hoppas på en uppföljare med större djup nästa gång.

Livets skafferi

Ett riktigt sömnpiller...

23 september 2007

Ingen bok att rekommendera om man vill läsa en deckare med sting. Trist skriven utan större knorr. Platt, seg och ett riktigt sömnpiller. Spänningen är lika med noll. Blev riktigt besviken då jag blivit rekommenderad att lyssna på denna bok. Enda behållningen är Katarina Ewerlöfs uppläsning.

Scener ur hjärtat

8 juni 2019

Innan snön faller