Användarprofil Elisabeth / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Elisabeth

Antal betyg: 11

Peekaboo

Barnen älskar den!

8 mars 2018

Som första bok till barnen har den varit omåttligt populär, liksom de andra böckerna i samma serie. Fina illustrationer och roligt att kunna få sidorna att leva. Särskilt skoj att det är en tittut-bok. Alla barns favoritlek under någon period i bebislivet.

Sjukt hus : globala miljardsvindlerier : från Lesoth...

Nog så bra det kan bli

8 mars 2018

Författarna har gjort ett gediget arbete. De påpekar själv svårigheterna i att sammanställa historien kring NKS på grund av den enorma omfattning. Svårigheterna märks i framställningen men det är också det enda negativa jag kan lyfta fram, och det får nog anses ursäktligt. Texten blir dock på grund av detta lite svårtillgänglig ibland. Det har tagit tid att ta sig igenom massan av uppgifter. Varenda ny sida i boken tycks rulla fram en ny skandal. Det är verkligen en bok som varenda svensk medborgare av demokratiska skäl borde läsa.

Dark Winter

Mycket att önska

8 mars 2018

Jag slog upp den första sidan i den här boken med ett öppet sinne. Utöver en vag föreställning om själva teorin kring solcykler och dess klimatpåverkan hade jag ingen som helst information om vare sig boken, författaren eller hur hans ståndpunkt i klimatfrågan har bemötts av sakkunniga. Solcykler som klimatorsak lät ändå spännande och ganska rimligt. Trots detta började varningsklockorna ljuda på allvar några sidor in i appendix 3, vilka jag läste tidigt. Det föranledde mig att söka information både kring faktauppgifter och författaren själv. Den vidare läsningen blev sedan inte lika öppensinnad. Varför går löjligt snabbt att ta reda på själv.

Boken inleds med den sedvanliga upplysningen om vem den tilltänka läsaren är. Det föreslås framför allt vara utbildade men inte vetenskapligt insatta personer. Boken ligger dock en bra bit under den nivå man kan förvänta sig av en bok som riktar sig till utbildade personer med analytisk förmåga.

Först kan poängteras att boken innehåller en mängd formaliafel. Redan härav sjönk anseendet. Boken är vidare inte en saklig och analytisk behandling av fakta. Förespråkare av den antropogena globala uppvärmningen kallas systematiskt för fanatiker och extremister. Författaren misskrediterar såväl forskare som myndigheter och organisationer med förlöjligande och ironiska uttalanden. Påståenden som författaren lägger fram beskrivs som obestridliga. Studier som stöder hans påståenden beskrivs systematiskt som excellenta och enastående. Istället för att bemöta fakta med saklig argumentation ger författaren istället läsaren en färdig tolkning av huruvida en inställning är bra eller dålig och om ett visst påstående eller viss fakta bör tillmätas någon betydelse. Författarens framhävande av sin egen betydelse lämnar jag därhän, även om det för saklighetens skull kan vara intressant att veta att ordet "jag" förekommer olämpligt ofta. Det kan bara kort påpekas att framställningen saknar den ödmjukhet man förväntar sig av en forskare. Övermodet når sin kulmen i bokens allra sista stycke med orden "Now that you have this knowledge, this truth [...]".

Återkommande ställs frågan om varför sanningen döljs för mänskligheten. Avslöjande för författarens inställning är kanske uttalandet "those who control what you read and hear". Det vill säga om läsaren inte redan tidigare reagerat alla de gånger som den globala uppvärmning beskrivits som det största bedrägeriet i mänsklighetens historia. Det hänvisas återkommande och luddigt till människor som styr informationsflöden till allmänheten. Att hans varningar inte tas på allvar beror på att han har fel meriter¿ Skulle hans teori stämma är det mycket tragiskt att han inte lyckats bättre med att förmedla den. Det må så vara att solcykler kan ha större påverkan på det globala klimatet än man tidigare trott. Att boken, trots det som anförts ovan, ändå får två stjärnor beror på att boken har ett visst underhållningsvärde. Det är väl dessutom aldrig fel att vidga sin vyer.

Knacka på!

8 mars 2018

Busy Day