Användarprofil Sara Johansson / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Sara Johansson

Antal recensioner: 2

Salvekvick och kvacksalveri : alternativmedicinen un...

Väldigt intressant och bildande.

12 november 2017

Boken ger dig en bra inblick i både medicinens och alternativmedicinens verksamhet. Den förklarar varför studier behöver göras om så många gånger innan resultaten kan implementeras i medicinsk verksamhet, och varför alternativmedicin har så svårt att ta sig in landstingens verksamheter.

Det ger dig även en bra grund att stå på när det kommer till kritiskt tänkande av nya behandlingsmetoder som inte genomförs av legitimerande läkare, varför placebo är en grej som måste tas hänsyn till, vad som skiljer bra och mindre bra läkare åt, en väldigt intressant tillbakablick på medicinsk histroria och mycket mer. Allt med tydliga källor och data på det de beskriver.

Jag önskar att jag hade kunnat få min mamma att läsa den här, hon släpade med mig till diverse kirporaktorer, kinesologer och homeopater som liten. Mina problem? Jag hade ont i ryggen och fötterna av för mycket stillasittande. Hade hon i stället peppat mig till någon typ av ungdomsaktivitet två ggr i veckan så hade probloemet varit löst.

Ett måste för alla er som behöver bättre argumentationsunderlag och bättre kritiskt tänkande kring alternativmedicin och nya behandlingsmetoder!

Cure: A Journey Into the Science of Mind Over Body

Intressant, men inte sant.

12 november 2017

Intressant läsning, men jag vill höja ett varningens finger.

Boken är lättläst och använder sig av diverse anekdotiska underlag till varför placeboeffekten är så stark och användbar i sig självt. Författaren hänvisar till forskare som hon träffat över hela världen och beskriver forskningen som de gjort, men ingenstans hänvisas till resultatet av deras studier, enbart utdrag ur deras diskussionsunderlag. Diskussionsunderlagen är ju de minst pålitliga delarna av studier där forskare får möjlighet att spekulera och fundera kring sina studieresultat. Om det inte backas upp med data så betyder den ingenting.

Boken har belönats med diverse priser, och jag skulle vilja veta argumenten till dessa. Är det baserat på det underlag hon hade i form av intervjuer och notoriska journalistikarbete? Är det för hur hon använder språket? Är det för hur hon gör sin research tillgänglig för den stora massan? Är de som utnämnt priserna medicinskt insatta, eller hör de till lobbyn för alternativmedicin? Hittar inga svar på detta i boken.. vilket känns trist. Det skulle kunna tolkas som att hon belönats för vilka revolutionerande medicinska behandlingar hon inspirerar till, vilket ju inte är fallet. Hon är journalist, inte läkare eller forskare.

Som medicinskt utbildad och skeptiker så är jag föga inspirerad och tycker att bevisföringen är både bristfällig och vinklad. Jag är initialt väldigt intresserad och placeboeffekten som absolut inte ska förbises, ffa inte när man gör forskning på nya läkemedel och behandlingsmetoder. Delar av boken får det dock att verka som att placebo kan nyttjas som behandling i sig självt, vilket de flesta medicinskt utbildade skulle ha väldigt tydliga och tunga argument emot. Om man vill läsa den här boken, så bör den vägas upp med att man även läser en bok som beskriver varför placebo och alternativmedicin är just bara alternativmedicin och inte används vid behandling inom den etablerade läkekonsten. Ett förslag på detta är "Salvekvick och kvacksalveri" där man hänvisar til data, specifika metastudier, förklarar medicinsk forskning och ger dig en inblick både i medicinens och alternativmedicinens värld. Även den förkarar placebo och varför den inte ska förbises, men hur den kan föra folk (Patienter, medicinska utövare likväl som forskare) bakom ljuset.

För mig personligen så ligger "cure" i gränslandet till propaganda, vilket gärna nyttjas av folk inom alternativmedicinsbranschen, tex homeopater, kinesologer osv. Nyttja kritiskt tänkande när du läser boken!