Användarprofil Felix Bergman / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Felix Bergman

Antal betyg: 12
Antal recensioner: 12

Harry Potter och de vises sten

Snygg nyutgåva

18 juni 2019

Äntligen en snygg nyutgåva av Harry Potter på Svenska. Alvaro Tapias klassiska omslag blev snabbt bättre, men framförallt den första gillade jag aldrig, då är den här mycket bättre. Ser också att de äntligen har fixat skrivfelet i inköpslistan i kapitel 5 (Diagongränden) där Bathilda Bagshots namn tidigare stått listat som Mathilda i den svenska utgåvan, trotts att det aldrig var det i den engelska. Denna nya fräscha utgåva har även lite fakta om elevhemmen och deras grundare i slutet, ungefär som i de brittiska "house editions", fast alla elevhem är samlade i varje bok och inte lika uttömmande gällande kringkaraktärer från elevhemmen och det är samma i alla 7 böckerna. Kartan över Hogwarts parken som varit standard i de brittiska utgåvorna under flera år nu lyser tyvärr med sin frånvaro.

Överlag dock mycket nöjd med dessa utgåvor. Själv läser jag sällan om dem på svenska, men tycker om att ha dem ändå. Noterbart är bindningen. Jag vet inte riktigt vad som räknas som "häftat" som de här står listade som. Jag skulle kalla dessa inbundna med mjuk pärm, vilket kanske är samma sak.

Stort plus också till Bokus som levererade dessa böcker till mig på release-dagen, trots att jag valde det långsamma, gratis fraktalternativet när jag förbokade dessa.

6 av 6 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Harry Potter och de vises sten

Vackra bilder i en bra bok

7 oktober 2015

Denna illustrerade utgåva av Harry Potter och De Vises Sten är otroligt välillustrerad med färggranna och detaljerade bilder på'nästan varje sida. Dessutom så är det en väldigt bra bok. Denna utgåva är perfekt för alla inbitna HP fans, de som vill återupptäcka världen, eller de som ska uppleva den för förta gången. Bilderna kan även göra boken mer attraktiv för barn som precis ska ge sig in den lite svårare litterära världen ifrån enklare böcker med mycket bilder. Jag har bara två problem med boken. Det första är att den i det här formatet är väldigt stor. Jag förstår att detta är något av en nödvändighet för att visa upp bilderna på bästa sätt, men den passar inte riktigt i bokhyllan, åtminstone inte min. Det andra är ett problem jag har alla nya utgåvor av Harry Potter och De Vises Sten, vilket är att Erised-spegeln blivit omdöpt till Mörd-spegeln. Jag vet att det är för att man ska läsa texten baklänges (Erised - Desire/ Mörd - Dröm) med det låter som om spegeln är någonting mycket allvarligare och läskigare och passar inte riktigt in i den första delen av HP, som annars inte är så "mörk", framförallt då spegeln faktiskt inte mördar någon, det bara nämns i omgående att folk har tynat bort framför dem, glömska av omvärlden till följd av vad de får se i spegeln. Känns som om man skulle kunna ha hittat ett annat namn åt den. Visst låter väl tsul, naksnö, rägeb, näregeb årtå och liknande inte lika bra, men Erised var väl ändå tänkt att låta som något latinsk eller från något påhittat/främmande språk, mörd låter bara fel och dröm kan inte ens riktigt liknas med desire.

Mio, min Mio

Gud va vacker!

24 september 2020

Mio min Mio är en helt fantastisk bok, som jag tyvärr ofta känner inte får det beröm den förtjänar, i förhållande till andra Astrid böcker. Här har den i alla fall fått ett helt underbart ansiktslyft av den underbara Johan Egerkrans. Jag har följt Egerkrans sedan hans "Nordiska Gudar" kom ut, och tycker mycket om hans stil, som passar alldeles utmärkt till en bok som Mio. Hoppas att den här vackra utgåvan får riktigt bra kritik från de som spelar roll och att den säljer riktigt bra, så att Egerkans får chansen att illustrera mer Astrid. Skulle älska att se hur han tolkar Katla i Börderna Lejonhjärta eller Vildvittrorna i Ronja.

3 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Guldkompassen

Bra bok, tråigt omslag

13 september 2020

Måste säga att jag inte förstår tidigare recension om falsk marknadsföring. Första boken i serien har alltid hetat Guldkompassen på svenska, vilket står klart och tydligt på omslaget. Serien på svenska heter, eller hette i alla fall, "Den mörka materian". "His Dark Materials", som nu står på framsidan, är seriens namn på engelska, tillika namnet på den nya (enligt mig ganska skräpiga och dåligt adapterade) TV-serien, som sände sin första säsong på HBO i vintras och kommer tillbaka med en säsong 2 baserat på andra boken nu i vinter.

Jag kan dock tycka att det här tv-inspirerade omslaget är ganska tråkigt, än mer då jag inte gillade serien så mycket, och tycker det är synd att det ska pryda en av mina absoluta favoritböcker, därför får just den här utgåvan bara 4/5, istället för 5/5 av mig. Förstår ju att det är en marknadsföringsgrej, "Titta här, du som har sett serien,här är boken, köp den" och om det får någon som såg serien som inte hade läst böckerna att läsa denna fantastiska serie så är det väl OK, i alla fall.

Bröderna Lejonhjärta

Köp den med Ilon Wiklands bilder istället

18 augusti 2020

Bröderna Lejonhjärta har varit en av mina favoritböcker ända sedan min pappa läste den för mig när jag var 4-5 år. Har läst den otaliga gånger och även lyssnat många gånger på ljudboken där Astrid själv läser (som hon så ofta gjorde). I och med den här upplagan av boken trodde jag att jag skulle få en ny härlig upplevelse med berättelsen, men nya vackra bildtolkningar, men så blev det inte, inte för mig i alla fall. Jag är en väldigt fyrkantig person och har svårt att förstå det abstrakta, särskilt i bilder, och därför ser det för mig mest ut som om en 3-åring har tagit en bit kol och kladdat med hela handen tvärs över några sidor i min bok och jag känner mig som föräldern som står och ljuger sig blå och säger å vad fint, men egentligen bara undrar hur länge barnets klotter måste sitta på kylskåpet innan det kan gå i sopen. Bara det att det inte är en 3-årig som har illustrerat den här upplagan, och jag betalde pengar för att få se klottret, vilket gör att det känns ännu mer som att jag faktiskt måste ha kvar den "hängandes på kylskåpet" (ståendes i bokhyllan). Jag lär i alla fall inte läsa denna upplaga nästa gång jag ska läsa Bröderna Lejonhjärta. Antingen blir det Pocket-upplagan helt utan bilder, eller den med Ilon Wiklands vackra originalbilder.

Guldkompassen

Nedgraderad utgåva?

18 juni 2019

Första boken i en av mina absoluta favoritserier of all time. Tycker om det nya omslaget, tyckte det filminspirerade omslaget som var standard så länge var sådär. Tråkigt dock att man tog bort de små bilderna i början av varje kapitel.

George R. R. Martin's A Game Of Thrones Leather-Clot...

För alla fans

27 oktober 2015

Otroligt vackra utgåvor av de fem (första) böckerna i A Song of Ice and Fire serien. Böckerna är ganska små, till och med lite mindre än en vanlig pocket är hög om jag inte misstar mig, men det gör dem bara otroligt smidiga istället. Jag upplever inte texten som för liten att läsa och då pärmarna är mjuka, men boken fortfarande är bunden som en inbunden bok, inte limmad som en pocketbok så kommer den nog att överleva många fler läsningar en pocketböckerna (svårt att säga då jag inte läst om någon ännu, men de engelska paperback versionerna fick veck och blev snedslitna där jag höll händerna samt i ryggen, trotts att jag alltid är försiktig och vårdande med mina pocketböcker och jag har en kompis som upplevt att limningen i ryggen släppt på hans svenska pocket så att de tunna bibelsidorna flyger all världens väg och blir förstörda). Att de är riktigt bra böcker skadar ju inte heller och de är helt klart värda sitt pris. Inte många kronor dyrare en en paperback, räknat per bok, men förmodligen mycket hållbarare och både billigare och smidigare än en inbunden bok. För alla äkta ASOIAF fans, helt klart, men kanske även den som just ska ge sig in i världen borde överväga dessa för en hållbarare, smidigare och snyggare läsupplevelse. Hoppas nu bara att de två kommande böckerna släpps så här när de väl kommer

Magician's Nephew (The Chronicles of Narnia, Book 1)

Konstig nedladdning

8 mars 2021

Trevlig lyssning - Kenneth Branagh gör ett bra jobb med berättelsen. Magician's Nephew är för den som inte vet det den första Narnia boken kronologiskt, men skriven som den sjätte, och det märks att den existerar mest som en introduktion till världen Narnia, och inte har lika mycket kärlek som t.ex. The Lion, The Witch and the Wardrobe vad gäller storyn och karaktärerna. Tycker dock att det är den bästa av de tre böckerna skriva efter The Silver Chair.

Dock var nedladdningen av den här ljudoken lite underlig för mig. Andra ljudböcker jag har laddat ner från Bokus, både svenska och engelska, har laddats ner i filer som redan har varit döpta till bokens namn med författaren som artist och med omslagsbild redan inlagd. Den här blev dock nerladdad som namnlösa filer utan bild, så jag fick göra allt jobb själv för att organisera och se att alla spår hamnade rätt och under samma album i iTunes innan jag laddade över den på in iPod.

Texter från Sapfo till Strindberg

Dåligt formaterad tegelsten

1 mars 2021

Som många andra köpte jag denna bok som en obligatorisk del av en universitetskurs. Det är ju ändå en bok publicerad av Studentlitteratur. Den innehåller många texter från många olika länder ända från Iliaden och fram till nästan modern tid. Dock är urvalet något problematiskt, då texterna presenteras i komprimerade urval, utan någon som helst bakgrundsinformation om författare eller texten. Det är verkligen bara en samling med utdrag, som bara kan vara till intresse för den som ska använda med andra kompletterande källor i studiesyfte. Finns ingen motivation till de specifika urvalen heller, och ofta är det inte ens hela kapitel som utgör utdragen.

Boken är även mycket dåligt formaterad enligt mitt tycke. Den är väldigt stor och vägen nästan 3 kilo, vilket gör det opraktiskt att konka runt på den och svårt att hålla i den när man läser. Jag föredrar att läsa i sängen, men man orkar inte hålla tre kilo i luften hur länge som helst, och lutar man den mot bröstet känns det snart att man inte andas som vanligt. Svårt även att vara bekväm med den i knät, och även om man lägger den på ett bord kan det vara svårt att läsa, då sidorna är så höga att det som står högst upp kommer väldigt långt ifrån ens ögon. Det blir extra problematiskt då texten är ganska liten. Det blir snabbt ansträngande för ögonen att läsa, så om jag normalt kan läsa två-tre timmar i sträck i en annan bok måste jag efter 30 min ta en paus från den här, annars hotar huvudverken. Sidorna i boken är väldigt blanka, nästan som fotopapper, vilket betyder att om du inte har någon skräm för din ljuskälla kommer ljuset reflekteras i sidorna och göra det ännu svårare att läsa. Något som inte påverkar alla, men som jag tycket är väldigt störande, är att all text ställs upp i dubbla spalter på varje sida. Personligen hatar jag det, känns som att det tar mycket längre tid att läsa en sida när man kommer till botten och då måste gå upp till toppen på samma sida igen, men textmängden är väl ungefär den samma som om man hade skrivit på samma sätt som en vanlig roman, så jag kan förstå att inte alla stör sig på detta. Dock bidrar de höga sidorna och det lilla typsnittet till att mängden text på en sådan här sida är mycket mer än en sida i en vanlig bok. Jag läser ganska långsamt, men tar väl ett uppslag i en vanlig storpocket på 2-3 minuter, men ett uppslag i den här boken tar 7-10 minuter för mig att komma igenom. Så ett utdrag som "bara" är 6 sidor långt tar ändå upp emot en timme effektiv lästid (för mig), och totalt längre än så, med tanke på att jag måste ta pauser för att inte överanstränga ögonen, och ständigt försöker justera hur jag håller/lägger boken så att jag överhuvud taget kan läsa. Hade föredragit om de hade delat upp denna bok på flera volymer, som vägde mindre och även kostade mindre.