Användarprofil Gustaf K / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Gustaf K (Degerfors)

Antal betyg: 1
Antal recensioner: 1

Denis Mukwege : en levnadsberättelse

Denis är läkaren och människan, ett ljus i världen

4 januari 2019

"Denis Mukwege en levnadsberättelse" är en gripande och skakande läsning. Handlingen i boken startar redan i prologen. Denis är på väg hem från en av sina resor. Väl hemma så minns han inte vad som hänt. .

Händelserna i boken berättar om livet och hur svårt det kan vara att leva där han bor. Det finns dock ljuspunkter. En av de ljusa punkterna är Denis själv, tycker jag. Han ger aldrig upp det han tror på. Det han inom sig vet är bra för landet. Många har besökt hans sjukhus och tidigt upptäckte han hur mycket kvinnorna behövde hans hjälp. De hade det svårt med graviditeter och förlossningar. Med tiden upptäckte han även att deras kroppar var svårt sargade av grovt våld. Han måste finnas till hands för dem som behövde honom. Och kvinnorna behövde en förändrad och bättre situation.

Hela tiden måste han anstränga sig hårt. När han ska skicka in sin ansökan till läkarutbildningen så blir det stopp. Det förvånade mig att han inte fick börja läkarutbildningen när han var klar med sina studier.

Något som intresserade mig var barnet Denis utveckling till den ansvarsfulla vuxna läkaren. Jag tänker på Denis första minne, på gatan utanför hemma. Jag kan se fyraåringens blick och stora ögon, där han står och ser med förundran på alla som flyr. Men då visste han inte att de flydde. Förmodligen var det hans föräldrar som förklarade det långt senare. Föräldrarna var lite olika till sättet. Men båda var för ett bra samtalsklimat hemma tillsammans med barnen.

På dagarna var ofta Denis med sin far till arbetet. När har var nio år besökte de vid ett tillfälle en mycket sjuk pojke. Pappan hade ingen medicin att ge honom. Han strök honom endast med en mjuk rörelse över pannan. "Jag gör vad jag får och kan göra. Det är andra som ger mediciner, därför att de får och kan göra det." ...

Under Denis studier till ingenjör så ser hans mor att han inte mår bra. Vid ett samtal hem hör mamma på hans röst att han inte mår bra. Hon uppmanar honom att komma hem för att de måste prata med varandra. De måste komma på en lösning. Han verkar ha ett mycket bra förhållande till sina föräldrar.

Tiden i boken skildras ibland med tillbakablickar. Därav hoppar den kronologiska ordningen en aning. Inledningen i prologen startar vid år 2012 och fångar läsaren direkt. Snart får vi även läsa vad den fyraårige Denis såg ute på gatan. Det är beskrivet i målande och utryckfulla bilder. Så väl att jag kan se det för mitt inre. Blickandet bakåt i tiden är inget hinder för handlingen. Det är lätt att följa berättelsen. Det är en lärorik och angelägen bok där man får veta mer om hur svårt det kan vara att leva i ett land där så mycket våld finns. En bok som visar både mörka och ljusa sidor hos människor i ett land där det finns stora utmaningar.