Användarprofil - / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av -

Antal betyg: 10
Antal recensioner: 9

Skymningstid

Välskrivet historiskt drama

30 maj 2021

En välskriven och spännande exposé över ett Sverige och en tid som är så fjärran men ändå så nära. Bromanders karaktärer är välskrivna och undviker skickligt att bli till klichéer. Berättelsen är likaså intelligent formulerad realism där sjuttiotalet framträder levande. En mycket bra bok.

Clinch

Stockholmsskilldring med nerv

22 november 2021

Den första delen i trilogin om Harry Kvist är inget mindre än ett litet mästerverk. De sedan länge rivna Klarakvarteren stiger upp som vore de återuppståndna ur ett bleknande minne. En spännande, nervig och mycket välskriven spänningsroman med ett nära nog perfekt noir-tilltal. Martin Holmén målar Stockholm i svart, vitt och rött på ett sätt som få (om någon) gjort tidigare. En fullpoängare!

Drönarhjärta

Habil technothriller

17 september 2021

Intressant grepp att placera berättelsen i dåtid men med ickeverifierbart händelseförlopp som uppträder realistiskt. Förvisso bättre skissade personporträtt än i tidigare Wilderängare men önskar ändå att karaktärerna inte var så fyrkantiga - dock är det en mycket spännande thriller. Ser fram mot fortsättningen.

För gudinnan

En unik kärleks- och skräckroman

25 mars 2021

Döden är bara början... är ett genomgående mantra i denna unika roman som bygger på spelvärlden till skräckrollspelet Kult. Men dra nu inga förhastade slutsatser utifrån att det bygger på ett spel. För gudinnan är något så ovanligt som en välskriven kärlekshistoria mellan ett odödligt (?) väsen och dess skapelse där hjärta och smärta har rent fysiska implikationer. Det enda som jag kanske saknade var en introduktion till det fantastiska världsbygge som är Kult (skapat av Gunilla Jonsson och Michael Petersén).

Paradis City

Dystopisk kamp-mot-klockan-thriller

10 mars 2021

Den som läst Lapidus tidigare alster kommer känna igen sig men på samma gång är detta något helt annat. I en nära framtid - i ett annat Sverige - där motsättningar och samhällsproblem accelererat utom kontroll följer vi tre till synes skilda individer. Själva berättelsen är en kamp-mot-klockan-thriller som utan det fantastiska världsbygge som författaren gjort hade varit av betyget godkänt. Men med de beskrivningar, träffsäkra detaljer, som Lapidus kryddat berättelsen med så blir det något som verkligen engagerar. Jag förutsätter att även detta blir en trilogi och jag längtar redan efter mer.

Höstregn

Hafsigt avslutat värv

11 februari 2019

I Höstregn är det så dags att knyta ihop säcken i berättelsen om hur det moderna krigets fasor skulle kunna se ut. Detta skulle kunna vara, och borde så varit, en möjlighet för författaren att mejsla ut karaktärerna ytterligare och gett mer djup till berättelsen. Men icke sa nicke. Istället trycker han på gaspedalen och klichéerna (som redan var för många i första delen) haglar i kulsprutehastighet och karaktärerna blir om möjligt ännu mer orelaterbara. Det finns några intressanta skeenden, förstås, som engagerar. Ett sådant är episoderna som rör civilförsvaret kring Uppsala med den ensamstående teknikerns öden och vedermödor. Tyvärr havererat även detta då ännu ett platt kvinnoporträtt introduceras. Mot slutet av boken är tempot så upptrissat - vilket skulle kunna vara en bra sak - att författaren stressar fram ett slut som är riktigt uselt. Känslan som borde vara en svensk Tom Clancy-thriller kraschar tyvärr i något som mer liknar en svensk Steven Seagal-rulle.

Aftonland

En samtida bildningsroman

24 januari 2019

En väskriven och engagerande roman om ensamhet, konsten, klass och sexualitet. En berättelse som inte stryker medhårs, som tar spjärn mot samtiden, för att därifrån sträcka sig ut och förmedla något större. Det handlar om vår tid men det handlar också om var vi varit och vart vi är på väg. Detta är en upplysande roman som inte skyggar från att gå på tvärs - som går mot strömmen - och som i mitt tycke är lika delar civilisationskritik som skönlitteratur.

Svenska kulter

Unik fantastik

24 januari 2019

Svenska kulter är verkligen något unikt. Inte bara för att det är fantastik på svenska (vilket är sällsynt i sig) det är dessutom välskriven sådan. Fagers världar rör sig mellan viskningar ur avgrunden till vrål från bortom stjärnorna. Den skräck som förmedlas kräver sin läsare då den skyr klichéer likt pesten. Glömda gudar, folktro och lovecraftskt vansinne. En fullpoängare!

Höstsol

Högt tempo men klichéfylld

11 februari 2019

Jag har länge uppskattat denna genre av högoktaniga techno-thrillers trots att känslan av realism ibland får stå tillbaka för att driva berättelsen framåt. I Höstsol haglar klichéerna tätt med skurkaktiga ryssar, övermänskliga specialoperatörer och minst sagt endimensionella personporträtt. Dessutom är det stora-skämskudde-varning på hur relationer mellan män och kvinnor beskrivs av författaren. Detta drar ner betyget från en i övrigt actionfylld historia med en spännande grundpremiss.

Den andra kvinnan

11 februari 2019