Användarprofil Douglas / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Douglas

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

Mannen som sökte sin skugga

Rapp handling, urtrista dialoger och för lång

22 januari 2019

Den här boken är lättläst och underhållande, men ger inget som helst avtryck. Jag är dock förvånad över att David Lagercrantz lyckas skriva en bok i samma stil som Stieg Larsson. Det är i sig imponerande. I övrigt är personerna i boken synnerligen långtråkiga, klichéartade och alldeles för osannolika för att kunna ta på allvar. Lisbeth Salander är som vanligt en über-super-action-hjälte och det enda hon saknar är att läsa andras tankar, kunna gå igenom väggar och teleportera sig. Annars är hon som vanligt bestyckad med fjantligt avancerade IT-kunskaper, analysförmåga bortom polisens bästa utredare och såklart extremt duktig på närkamp trots hennes taniga lilla kropp. Tråkigast av allt var de bisarra och totalt omänskliga dialogerna, som bara gick ut på att rapa fakta till varandra. Boken är dessutom för lång och kunde ha kapats med 1/4. Helt utan underhållningsvärde är den inte och jag sträckläste den på ett par dagar. Tyvärr har jag redan glömt den långsökta intrigen.

Vargattacken

Intressant, men för lång

14 augusti 2020

Att vargattacken var en hemsk olycka råder inget tvivel om. Men frågan är om inte Lars Berge blev lite väl besatt av händelsen. Boken är sprängfylld med allt material Berge kommit över, vilket tillslut blir ett litet uppslagsverk om vargar och på bekostnad av spänningen och mitt intresse för boken. T.ex. ägnas ett helt kapitel åt nazisternas och Hitlers fascination av vargen. Förvisso lärorikt som kuriosa, men det för inte berättelsen framåt. Dessutom hoppar han oavbrutet mellan andra varghändelser, insamlad fakta, uttalanden från vittnen och experter och historien om Kolmården utan rak kronologisk följd vilket blir lite stökigt.

Vad Berge egentligen tycker om Kolmårdens verksamhet går inte direkt att utläsa, men helt klart vill han ifrågasätta djurparkens verksamhet. Både hanteringen av delfiner, vargar och andra djur omskrivs på ett mindre smickrande sätt. Berge är dock en duktig författare och skriver på ett rappt och självutlämnande sätt.

I den sista meningen i bokens nästsista kapitel avslöjar Beges sin teori om vad han tror orsakade olyckan. Vägen dit känns tyvärr väldigt lång.

Låt mig få städa klart!

Borde bli obligatorisk i skolan

12 maj 2014

Ett slagkraftigt verk om kommunismens illdåd i allmänhet och Vänsterpartiets notoriska hycklande, fjäskande och ljugande om densamma samt smutsiga kopplingar till Moskva i synnerhet. KAA fastlår de skrämmande likheterna mellan nazismen och kommunismen, men också hur Sverige med vårt mediala vänsterperspektiv bara fördömt den ena av dessa förfärliga ideologier. En av flera frapperande detaljer är hur många svenska "folkkära" författare, journalister, skådisar och musiker väljer att skönmåla kommunismen, samt hur deras kritiker omedelbart tillskrivs epitet som "högerextremister", vilket återigen bekräftades i Uppdrag Granskning (7 maj 2014) då Janne Josefsson blev kallad för "nazist" av SR-profilen Ametist Azordegan efter avsnittet om vänsterextremismens våldsbrott i Sverige.

Vi får också möta en litteraturvetare och en homosexuell fotbollsikon som paradoxalt nog har livsstilar som, om de själva levt i den "utopi" de hyllar, skulle fått sina liv förkortade omedelbart. KAA visar också hur judehat och hat mot socialdemokrater var mycket stark inom de marxist-leninistiska kretsarna, vilket säkert borde chocka aningslösa sossar som i decennier ryggdunkat sina kamrater på vänsterkanten. Dock har samtliga socialdemokratiska partiledarna tursamt nog hållit V på betryggande avstånd från makten under 1900-talet.

Boken är ett viktigt debattinlägg i en tid då begrepp som "antirasism" och "välfärdsvinster" får historielösa väljares politiska kompasser att mot bättre vetande peka till vänster om S. Med iskalla fakta, genuina kunskaper i ämnet och besk humor angriper KAA myterna som Vänsterpartiet omsorgsfullt hållit vid liv.

Troligtvis årets bästa bok.

Sankta Psyko

En bok utan ett riktigt slut

13 januari 2013

Sanka Psyko är relativt lättläst och välskriven men den kunde vara hälften så tjock. Den långa resan mot upplösningen gör att man känner sig lurad på konfekten i dubbel bemärkelse. För det finns inget egentligt slut. Historien faller i tomma intet och en av bifigurerna får avsluta det hela, utan att man egentligen förstår vad som hände. Huvudkaraktären "Jan Hauger" är också på tok för naiv för att verka trovärdig. De ständiga hoppen mellan dåtid och nutid blir tröttsamt i längden och jag har aldrig gillar berättartekniken vare sig i film eller i böcker. Mitt i boken börjar "Andra delen", vilket känns otroligt pretentiöst med tanke på att andra delens första kapitel jackar direkt in i det sista i "Första delen". Sen tuffar handlingen vidare på exakt samma plats så "Andra delen" blir därför bara ett tomt samlingsnamn på resten av kapitlen.

I allmänhetens tjänst

Spännande men märklig bok

30 januari 2020

Boken är mycket spännande men stundtals omständligt skriven med omfattande utlägg, detaljer och redogörelser som ibland känns irrelevanta. Den hade mått bra av att vara kortare. Många sidor beskriver teknik på ett överdrivet och invecklat sätt i syfte att verka pedagogisk, men jag som förstår tekniken tycket att han krånglar till det medan otekniska personer tappar intresset.

Att ES idealistiska syn på Internet formades på den tiden nätet var snällt, saknade pedofiler, eko-brottslingar, utpressarvirus och terrorister går som en röd tråd i genom boken och det verkar vara orsaken till hans hat mot NSA. Därmed framstår han mer som en sabotör än en visselblåsare. Boken är fylld av demoniseringar och förlöjligande av medarbetare och chefer och nidbilder av myndigheten men också av irrelevanta utlägg om avtal och kontrakt. Han stal han 1,7 miljoner dokument men bara ett fåtal blev publicerade. Så dålig precision låter osannolikt av en så pass insatt person vilket just tyder på att han önskade orsaka maximal skada mer än något annat. Ytterligare en förbryllande detalj är att ES påstår sig blivit chockad och illa berörd när han kom till insikt om NSA's omfattning av spioneriet. En person som han borde misstänkt detta innan han tog anställning där. Redan 2005-2006 började vetskapen sprida sig om NSA's förehavanden. De "skräckexempel" han målar upp när alla miljarder människors privata mail och webbsökningar lagras känns verkligen inte stå i proportion till det fruktansvärda lidandet som t.ex. 9/11 orsakade. Al-Qaida och Bin Ladin framställs nästan som offer på olika ställen i boken även om han vid ett tillfälle pliktskyldigt deklarerar sin ovilja med den sistnämnde.

ES är också tydlig med att ge George W. Bush en stor del av skulden, men desto försiktigare med kritiken mot Barack Obama, som faktiskt utökade NSA's spionage samt kriget i Afghanistan. ES ondgör sig även för Guantanamo men även här slipper Obama undan trots att han lovade men inte höll löftet om att stänga ner den förskräckliga basen. Och trots fredspriset (!)

Mot slutet får hans fru lägga ut texten om hur förfärligt FBI hanterade henne. I själva verket tyckte jag hon enligt boken behandlades extremt väl med tanke på att hennes pojkvän utfört historiens största läcka.

Det är en mycket spännande bok men det går inte att komma ifrån att ES tar till alla medel för att skrämma upp och injicera lika mycket hat och förakt i läsaren som han själv hyser mot NSA. Dessutom saknar jag faktiskt en redogörelse av honom själv hur NSA borde hantera spionage och datalagring för att både maximera medborgarnas säkerhet OCH göra ES till lags utifrån hans idealistiska/aktivistiska/politiska ståndpunkt. Men icke. Att försöka hitta terrorister ska tydligen ske genom att vänligt fråga alla Jordens invånare om det är OK om deras digitala aktiviteter får granskas och sparas.