Användarprofil Jonny Bjerkman / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jonny Bjerkman

Antal betyg: 11
Antal recensioner: 10

Vårt matematiska universum : mitt sökande efter den ...

Maxat till tusen :-)

2 februari 2015

När man läser Max Tegmarks funderingar om både multiversa och medvetande så framstår de mer fanatiska newage-flummarna som förskolefröknar med tolerabla mainstream meningar om livet och allt annat. Det är så totalt utflippat så man som lekman på fysikens område nästan undrar om de bara sitter och hittar på. Naturligtvis gör de inte det. Tegmark berättar livfullt och roligt om alla de år av arbete, ibland dygnet runt, som dessa fysiker lägger ner på sina teorier och hypoteser om vårt fantastiska universum (eller snarare våra universa, i pluralis). Men jag skulle inte vilja rekommendera boken till någon som inte har minst gymnasiekunskaper i matematik och fysik. Boken är inte helt lätt att hänga med i men å andra sidan så är det bara Tegmark själv samt några andra artister på matematikens scen som begriper sig på de ekvationer som ligger till grund för lösningarna. En mycket underhållande bok som understundom lyfter sinnet till höjder man inte visste fanns och som får en att ensam i nattlampans sken mumla "uj, uj, uj, det här är bara för mycket för lilla mig". På ett positivt och äventyrligt sätt.

Den ovillige fundamentalisten

En lång monolog berättad på ett klassiskt vis....

20 oktober 2013

En lång monolog berättad på ett klassiskt vis. Gripande och mycket tänkvärd i dagens hyysteri över terrorismen. Själva berättelsen är ett samtal där huvudpersonen beskriver sitt förhållande till sin uppväxt, sitt hemland och sin tro. Mottagaren är en förmodad amerikansk agent, men det är ingen rak, spännande historia utan ett gripande människoöde. Tolkandet överlämnas skickligt till läsaren.

Under floden

Nordstrands trilogi

7 juni 2019

Staffan Nordstrands trilogi "Under floden", "Samnang, Tiggarpojken" och "Sista färden" är tre viktiga böcker om dagens Thailand, Laos och Kambodja. Verkligheten bakom turistfasaderna. Nordstrand kan länderna och särskilt Thailand där han jobbade i 8 år. Han tycks drivas av en stor humanism och hans berättelser får ögonen att tåras. Men någon stor litteratur är det inte! Stilen är amatörmässig, dialogerna stela och personbeskrivningarna ytliga. Men jag vill ändå rekommendera böckerna, särskilt för den som har tänkt resa till Thailand.

En tid för gudar

Fortsättnigen på "Opium"

7 juni 2019

"En tid för gudar" hänger samman med boken "Opium" som om det var en enda bok. Huvudpersonerna fortsätter sina eländen. Men i denna boken börjar Nordstrand bli lite tuggande tjatig. Spänningen hålls uppe till viss del, mest beroende på att man kan föreställa sig Nordstrand själv göra resan som beskrivs. Boken blir nästan en reseskildring. Jag rekommenderar den för sitt viktiga innehåll men inte för sin amatörmässiga stil.

Opium

Opium, intressant men inte mer

7 juni 2019

Nordstrand är definitivt ingen driven författare, snarare amatör. Personbeskrivningarna är fattiga och dialogen som snabbskissad. Möjligen kan en av huvudpersonerna, loosern Fredde, vara något mer levande. Men Nordstrand har många års erfarenhet av Thailand och länderna runtikring. Det han berättar sägs vara hämtat ur verkligheten och även om det för en "vanlig Svensson" känns väldigt främmande så kan man lätt tänka sig att Nordstrands story är nära sanningen. Det mest intressanta är hur han beskriver europeiska kriminellas verksamheter i Thailand. Jag har aldrig varit där och har nu absolut ingen lust att åka dit.

Binas historia

En slags viktig bok

30 augusti 2018

Maja Lunde har verkligen lyckats skriva en historia om en mycket skrämmande framtid blandad med vad som händer just nu med bin världen runt. Lundes historia rör sig genom tiden på spännande och välregisserat vis. Man får följa några familjer, någon från förrförra seklet, någon från nutid och en från en dystopisk framtid. Storyn har en del spännande inslag där en person rör sig i en skrämmande framtid men mest är det en väl skriven historia med mycket starka känslor och högst trovärdiga personbeskrivningar. I allra högsta grad läsvärd!

438 dagar : vår berättelse om storpolitik, vänskap o...

En situation, en mardröm

23 september 2014

Riktigt läskig historia. Understundom känner man det som att väck mig nu, detta är inte sant. Kan detta hända? Men det har det. Långt, långt från det trygga och lagom rättvisa Sverige råkar två relativt unga män hamna i en våldsam situation med politiska förtecken där de får dra ett tungt lass för att några maktgalna människor ska få ut en varning till resten av journalistkåren världen över.

Ett land två folk : Israel-Palestinakonfliktens hist...

Kunskap om ett ämne som alla känner men inte väl

23 september 2014

Boken är välskriven och författaren har verkligen forskat i historien om Palestina/Israel/Arabstaterna. Man får en lättläst och övergripande bild av hur Israel blev just Israel och ska jag vara ärlig så var det inte mycket jag kände till. Informationen är tät men inte svår. Vill man fördjupa sig så ska man nog läsa judarnas historia. Understundom blir Wibeck förlösande kritisk mot bägge sidors agerande, särskilt när han kommer in på området nationalism. Rekommenderas till de som inte har tid att läsa tusentals sidor i ämnet.

Den senila skalbaggens tröst : fastkedjad i en isole...

Övertygande skriver Månvinge sin historia från ett...

20 oktober 2013

Övertygande skriver Månvinge sin historia från ett korrupt Thailand vars rättskipning verkar ligga 200 år efter vår egen. Det får en att betvivla riktigheten att åka dit som turist. Man får känslan av att Thailand borde bojkottas tills de tvingas att inrätta en mer modern syn på rättskipning och straff. Samtidigt blir man liksom inte ett dugg förvånad då flera har beskrivit liknande historier från ett flertal asiatiska länder. En irriterande detalj i boken är att man aldrig kommer från misstanken att Månvinge döljer den verkliga anledningen till sitt straff, att det inte alls var så oskyldigt som det beskrivs. Inte ens det behjärtansvärda i att rädda apor från fasansfulla liv i ett land där vare sig människovärdighet och än mindre djurrätt har några prioriteter kan förmildra handel med narkotika. Särskilt inte om det rör sig om den förödande tunga narkotikan. Dock, vad man än gjort så är beskrivingen av ett Thailändskt fängelse vidrigt, upprörande och fasansfullt. Särskilt för en svensk.
Men boken är defivitivt läsvärd då det inte minst är en spännande och förhållandevis välskiven berättelse från det verkliga livet i ett land vi kanske borde ta reda på mer om än bara hur fina sandstränder det har.