Användarprofil Jonny Bjerkman / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Jonny Bjerkman

Antal betyg: 18
Antal recensioner: 15

Sverigevänner : ett reportage om det svenska nätkriget

Återhållsam journalistik

28 oktober 2019

Lundberg lyckas beskriva en nätkultur som bibehålls av en minoritet av politiskt aktiva svenskar. Man kan inte undgå från vilket håll Lundberg beskriver sverigevännerna, men han håller stenhårt på den journalistiska etiken och blir aldrig slarvig eller visar någon form av känslosamhet. Han verkar mycket medvetet hålla sig så långt från sverigevännernas uttrycksform som möjligt. Heder åt denna journalist!

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Spelet om klimatet : vem kan man lita på i klimatdeb...

Kemisten som blev folkupplysare

12 april 2021

Jag har följt Maths Nilsson i ett par år och alltid fascinerats av hans intelligenta och envetna rotande i den komplexa sörja som klimatforskningen och tillhörande debatt är.
Boken "Spelet om klimatet" är en lysande upplysningbok för den som har tvivlat det minsta om spelet bakom kulisserna, och på den öppna arenan är riktigt rent. Det är det inte! Läs även Nilssons bok "Tvivel".

5 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Tartine Bread

Den amerikanska brödbibeln

12 april 2021

Tartine Bread används flitigt i USA av de som vill baka eget, nyttigt bröd. Det är en vacker bok att äga också. Priset på Bokus var förvånansvärt överkomligt för en bok i det formatet. Dessutom är den mycket pedagogisk med massor av instruktiva bilder.

Vårt matematiska universum : mitt sökande efter den ...

Maxat till tusen :-)

2 februari 2015

När man läser Max Tegmarks funderingar om både multiversa och medvetande så framstår de mer fanatiska newage-flummarna som förskolefröknar med tolerabla mainstream meningar om livet och allt annat. Det är så totalt utflippat så man som lekman på fysikens område nästan undrar om de bara sitter och hittar på. Naturligtvis gör de inte det. Tegmark berättar livfullt och roligt om alla de år av arbete, ibland dygnet runt, som dessa fysiker lägger ner på sina teorier och hypoteser om vårt fantastiska universum (eller snarare våra universa, i pluralis). Men jag skulle inte vilja rekommendera boken till någon som inte har minst gymnasiekunskaper i matematik och fysik. Boken är inte helt lätt att hänga med i men å andra sidan så är det bara Tegmark själv samt några andra artister på matematikens scen som begriper sig på de ekvationer som ligger till grund för lösningarna. En mycket underhållande bok som understundom lyfter sinnet till höjder man inte visste fanns och som får en att ensam i nattlampans sken mumla "uj, uj, uj, det här är bara för mycket för lilla mig". På ett positivt och äventyrligt sätt.

Den ovillige fundamentalisten

En lång monolog berättad på ett klassiskt vis....

20 oktober 2013

En lång monolog berättad på ett klassiskt vis. Gripande och mycket tänkvärd i dagens hyysteri över terrorismen. Själva berättelsen är ett samtal där huvudpersonen beskriver sitt förhållande till sin uppväxt, sitt hemland och sin tro. Mottagaren är en förmodad amerikansk agent, men det är ingen rak, spännande historia utan ett gripande människoöde. Tolkandet överlämnas skickligt till läsaren.

Den onda systern

Förutsägbar historia

18 september 2021

Börjar bra och författaren har en viss talang, men boken tappar på slutet och förblir lite som en standard amerikansk thriller, sådana som det går 13 på dussinet på tex Netflix.

I allmänhetens tjänst

En berättelse som skrämmer

7 oktober 2019

Även de som tycker att man har ju inget att dölja och det är väl bra att myndigheter har koll på terrorister, borde känna en viss oro när man läst Snowdens bok.
Möjligen att grundläggande kunskap om datorer ger hans berättelse extra förståelse och tyngd. Men Snoden fastnar inte i tekniska beskrivningar även om det till viss del är oundvikligt.

Under floden

Nordstrands trilogi

7 juni 2019

Staffan Nordstrands trilogi "Under floden", "Samnang, Tiggarpojken" och "Sista färden" är tre viktiga böcker om dagens Thailand, Laos och Kambodja. Verkligheten bakom turistfasaderna. Nordstrand kan länderna och särskilt Thailand där han jobbade i 8 år. Han tycks drivas av en stor humanism och hans berättelser får ögonen att tåras. Men någon stor litteratur är det inte! Stilen är amatörmässig, dialogerna stela och personbeskrivningarna ytliga. Men jag vill ändå rekommendera böckerna, särskilt för den som har tänkt resa till Thailand.

En tid för gudar

Fortsättnigen på "Opium"

7 juni 2019

"En tid för gudar" hänger samman med boken "Opium" som om det var en enda bok. Huvudpersonerna fortsätter sina eländen. Men i denna boken börjar Nordstrand bli lite tuggande tjatig. Spänningen hålls uppe till viss del, mest beroende på att man kan föreställa sig Nordstrand själv göra resan som beskrivs. Boken blir nästan en reseskildring. Jag rekommenderar den för sitt viktiga innehåll men inte för sin amatörmässiga stil.