Användarprofil betttybook / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av betttybook (Sandviken)

Antal betyg: 146
Antal recensioner: 144

Kan innehålla spår av Tommy Roos

Kan innehålla spår av Tommy Roos

16 september 2022

Tommy Roos ska fylla femtio och tycker allt är bara fint, arbetet på fabriken i den lilla staden Forshammar där han växt upp, frun och barnen, ja allt känns bra. Men när hans fru Martina vill att de ska besöka en parterapeut är det egentligen bara för att meddela att hon vill skiljas. Tommy förstår ingenting, men snart får han fler överraskningar av Martina som flyttat ut direkt.

Tommy mår uselt och ännu värre blir det när det står klart att fabriken troligen ska säljas och jobben flyttas till Estland. Vännen Charbel försöker stötta när Tommy vacklar, men det är svårt att se ljusglimtar när inte ens barnen är vidare sugna på att spendera tid hos honom.

Vilken mysig bok med bruksortskänsla och vanliga människor som kämpar på, oavsett om livet blev som man tänkte eller inte. Att författaren växt upp i ett litet brukssamhälle med de utmaningar som hör till då många är beroende av industrin på orten har gett henne erfarenheter som hon lyckas förmedla utsökt väl i den här boken.

Det är lätt att sympatisera med Tommy, likväl som de som har lämnat orten och återvänt känner en stark nostalgi i möten med gamla minnen. Samhörighet, vänskap och känslorna som uppstår när det trygga och vardagliga hotas illustreras klockrent i den här romanen som har en skön humor och kämpaglöd. En oemotståndlig feelgoodbok som gör att jag absolut vill läsa mer av Cecilia Klang!

Galen i dig

Galen i dig

14 september 2022

Harriet Hatley, bröllopsfotograf som inte tror på äktenskap eller romantik har haft ett förhållande med Jon Barraclough i två år när han överraskar henne med ett frieri mitt under sina föräldrars firande av fyrtio år som gifta. Dagen därpå är uppbrottet ett faktum och Harriet flyttar snart ut ur Jons herrgård och blir inneboende hos Cal Clarke, en man som nyss lämnat sin brud strax innan vigselceremonin.

Harriet och Cal som är omtumlade efter sina respektive avbrott kommer bra överens, men Jon har svårt att finna sig i att ha blivit dumpad och hämnas snart rätt grisigt. När ytterligare ett ex från Harriets förflutna dyker upp befinner hon sig snart i en mardröm hon aldrig kunnat förutspå.

Det här är en feelgoodbok om vänskap och kärlek, men även svek och utstuderade hämndaktioner. Mhairi McFarlane har skrivit en medryckande, humoristisk bok där känslor spelar en avgörande roll, inte minst sårade känslor och vad de kan leda till. Beskrivningen av agerandet hos manipulativa psykopater med syftet att isolera och bryta ned andra personer är klockren och det går kalla kårar längs min rygg när jag läser om det utstuderade beteendet.

Detta är första boken jag läser av författaren, men definitivt inte den sista! Språket, dialogerna, glimten i ögat, ja det här är riktigt bra och jag rekommenderar inte bara alla som älskar feelgood att läsa den här pärlan!

Skuggliljan

Skuggliljan

4 september 2022

Det är ett tag sedan jag läste 'Nattsångaren' som är första delen i serien Ölandsbrotten, men det är lätt att åter hänga med Hanna Duncker vid Kalmarpolisen och sympatisera med henne i sökandet efter sanningen kring mordet hennes pappa dömdes för 16 år tidigare. Böckerna kan absolut läsas fristående, men mitt tips är att börja med del ett för bästa behållningen.

Jenny Ahlström har besökt en väninna i Göteborg över helgen och när hon kommer hem igen på söndag kväll möter maken Thomas och lilla sonen Hugo henne inte vid tåget trots att han lovat göra det. De har hörts bara någon timme innan, men nu är både Thomas och Hugo spårlöst försvunna från hemmet.

Att Thomas haft hemligheter för Jenny har hon känt på sig. När hon nyligen hittade bevis på att han har en vuxen dotter han aldrig nämnt blev det en chock för henne och frågan är om försvinnandet är kopplat till den tidigare okända dottern?

Hanna kopplas tillsammans med parhästen Erik in på fallet med Thomas och Hugo och snart letar hela ön efter dem. Samtidigt har Hanna tankarna på sin pappa, var han verkligen skyldig till mordet han dömdes för? När hon utsätts för upprepade hot blir det uppenbart att någon gör allt för att hon ska låta det förgångna vara.

Johanna Mo har skrivit ännu en deckare som är svår att släppa när man börjat läsa den. Språket har fint flyt, personporträtten är intressanta och även om det hela tiden finns en röd tråd i handlingen blir jag snyggt bortkollrad och överraskad när upplösningen väl kommer. Och cliffhangern! Ja, såklart att jag nu är sugen på att läsa 'Mittlandet' som är nästa del i serien!

Mörkret under ytan

Mörkret under ytan

27 augusti 2022

Först av allt, jag har inte läst tidigare delar av Rokkaserien som utspelar sig i Hudiksvall, men att börja med åttonde boken går alldeles utmärkt!

Julius Sjölin är ute och dyker efter ett gammalt vrak på Hornslandet, ett intresse han ärvt efter sin farfar som bjudit på många spännande berättelser. Julius trivs bäst i naturen och ser fram emot att övernatta på stranden när han hör steg utanför tältet. När han vaknar upp igen vet han inte var han befinner sig, men det är mörkt och han är rädd.

Kriminalinspektör Rokka väntar tvillingar med sin flickvän och kollega Janna, en situation han har svårt att relatera till. Hur ska han som inte haft en närvarande och engagerad pappa kunna axla den rollen? När polischefen Carl Linderoth som varit Rokkas främsta fadersgestalt plötsligt försvinner precis innan deras planerade lunchträff, inleds intensiva sökaktioner som dessvärre slutar med att Carl hittas död. En mordutredning inleds och snart är man mördaren på spåren, men misstankar om en intern läcka inom polisen uppstår när man hela tiden är lite för sent på plats.

Eddie Martinsson har återkommit till hemorten efter sin vistelse på hvb-hem på Gotland, nu får han snabbt ett attraktivt jobb på framgångsrika Hudik Navy där han ska jobba med att sälja båtar, något han stolt berättar för Rokka vars skyddsling han var några år tidigare. När Rokka ber Eddie bli infiltratör för polisen är svaret givet, men snart lever Eddie farligare än nånsin tidigare.

Det är en spännande deckare med högt tempo och snyggt språk vars fängslande intrig gör att jag sträckläser boken. Jag gillar tankarna och samtalen kring faderskap, likväl som relationer överlag beskrivs väldigt nyanserat.

Je m'appelle Agneta

Je m'appelle Agneta

25 augusti 2022

Agneta är gift med Magnus, en man med mängder av principer som han även applicerat på Agneta utan att egentligen bry sig om vad hon själv vill. Efter några årtionden som gifta har Agneta blivit en kvinna som anpassar sig och finns där för alla andra, vare sig det gäller maken, de utflyttade barnen som vill få pengar swishade eller kollegor som knappt märker att hon finns till. Eftersom Magnus bestämt att de inte ska äta annat än extremt hälsosamt smygäter Agneta ostmackor och dricker kaffe och vin.

Även om Agneta tappat gnistan väcks något inom henne när hon läser en märklig annons där man söker hjälp för en äldre pojke i Provence, Frankrike. Tänk att bara åka iväg som au pair och stanna ett tag i en idyllisk liten fransk by istället för att gå till det tråkiga jobbet där ingen egentligen ser henne! När Agneta av en impuls svarat på annonsen får hon snart svar och trots alla kritiska röster på hemmaplan sätter hon sig på tåget och inleder resan som kommer att förändra livet för henne.

Den lilla byn i Provence bjuder på många överraskningar, både kulinariska njutningar och nya härliga bekantskaper. Det är svårt att inte sympatisera med Agneta, även om jag i hennes ställe hade lämnat besserwissern Magnus för evigheter sen. Lättläst, roligt, ibland ledsamt men oftast härligt underhållande läsning som gjorde mig glad och sugen på att prova lite nya spännande franska ostar!

Den nionde kretsen

Den nionde kretsen

20 augusti 2022

Vi bjuds med på en spännande och unik resa i denna första del i en serie som utspelar sig under 1930-talet, både i Stockholm och Venedig. Vi får lära känna sjuttonåriga Livia Seigel som sedan sin mors död levt ensam med sin far Johan som verkar ha svårt att förstå sig på den egensinniga och högintelligenta dottern. Första tio åren levde hon med sin farbror Henrik som var hennes själsfrände och utmanade hennes intellekt, men efter att han försvann oförklarligt har hon känt sig övergiven.

Även om Seigel's är en redarfamilj som samlat en stor förmögenhet genom åren är tiderna nu hårda efter Ivar Kreugers självmord, många av de penningstarka släkterna har sett sina finanser blöda i efter börsraset.

Vi slängs in i en storstilad fyrtioårsfest hos Movitz Schlick, dit det finare folket vallfärdar för att få en paus från den oroliga vardagen, nu klär man upp sig för att frottera sig med Stockholms societet och njuta av god mat och dryck. Livia deltar i festen, men hennes motiv för firandet är ett annat än övriga deltagares. Vi tas med i ett spännande, unikt händelseförlopp i ett annat tidevarv och jag uppskattar författarens språkbruk och förmåga att bygga upp en handling som tar oss på många oväntade resor.

Innan molnen kommer

Innan molnen kommer

13 augusti 2022

Första delen i Malagasviten tar oss till spanska solkusten dit Lisa Hagel flyttar efter att hennes make sedan trettio år tar ut skilsmässa då han förälskat sig i en av studenterna han undervisat. Det här ska bli starten på ett liv i landet Lisa alltid trivts, att hon själv är lärare i spanska och har en väninna som bor i Malaga gjorde beslutet att flytta enkelt.

När spanska åklagaren Florian Vega och svenska frun Marianne tar med sig vännerna Eva och Peter för en trevlig helg i vackra Ronda är stämningen något spänd mellan Florian och Marianne, men när man morgonen efter ankomsten hittar Florian död nedanför en ravin blir det en chock för samtliga. Är det en olycka eller har han mördats? I så fall varför?

Lisa som börjat rusta sitt hus i bergsbyn beslutar sig för att börja dansa flamenco och på kursen träffar hon polisen Hector Correa som blir hennes danspartner. Av en slump får hon insyn i utredningen gällande Florian och snart sker ytterligare dödsfall i Lisas närhet.

Det är en spännande historia som nystas upp, med kopplingar till tidiga 70-talet då Franco regerade och styrde landet utan pardon. Personporträtten är sympatiska och lätta att tycka om, likväl som boken är lättläst och har ett fint flyt. Ser fram emot att läsa den nyligen utgivna #andrasidanmånen som är nästa del i serien.

Ghettoprinsessan

Ghettoprinsessan

12 augusti 2022

När Leon Jaziri än en gång muckar från Norrtäljeanstalten med intentionen att definitivt lämna den kriminella världen och bli en bättre förebild för lillebrodern Emir möts han utanför grindarna av Sarmed, Björn Falks torped. De fem miljoner som Falk är skyldig Leon kommer inte utbetalas förrän han hittat Prästens hemligheter, arvet alla letar efter.

Nu börjar åter en sjuhelsikes resa där Leon letar febrilt efter hemligheterna, men det gör väldigt många andra också, av olika anledningar. Tack och lov för Östermalmsdonnan Pussan som välkomnar Leon med brinnande kärlek och varmt hjärta, men även genom sina kontakter hjälper honom att hitta ledtrådar.

Ayanda Karlsson har slitit för att få ihop pengar för att hennes cancersjuka mamma ska få alternativ behandling som kan göra henne frisk. Genom Emir får hon tips om sätt att tjäna snabbare pengar på Darknet, en värld som presenterar henne för en drös vrickade individer med sjuka önskemål. Samtidigt kan det här vara enda sättet att rädda den allt sjukare mamman.

Det är en fantastiskt brokig skara som samlas i den här fjärde boken i serien om Ghettokungen och nu är det klart mer fokus på starka kvinnliga karaktärer på alla sidor av lagen. Språket i de här böckerna slår allt, det är underhållning med mycket humor, våld och rubbade scener som roar mig från start till slut. Fantastiskt tempo och flyt genom hela handlingen ger mig precis vad jag vill ha. Och självklart funderar jag hur det är ställt i författarens huvud, men jag uppskattar helhjärtat att han delar med sig av alla fantasier och hoppas få läsa mer snart!

Inte utan min syster

Inte utan min syster

9 augusti 2022

Åsa Hellberg har tidigare skrivit om många starka och modiga kvinnor, men visar nu med första delen 'Inte utan min syster' i den planerade trilogin 'Systrarna från Fjällbacka' att hon är en sann virtuos vad gäller att baserat på sin egen släkthistoria skriva om fantastiskt gripande kvinnoöden. Slutorden i denna bok rundar av berättelsen på ett sätt som berör, minst sagt.

Vi lär känna Anna och Cornelia Larsson som växt upp på en liten gård utanför Fjällbacka och båda studerat till sjuksköterska, något som föräldrarna stöttat trots att de knappast haft något ekonomiskt överflöd. Systrarna delar sina drömmar och månar om varandra, även om de är helt olika personligheter och väljer att arbeta i olika städer, Uppsala och Göteborg. Cornelia är tidigt inriktad på att avstå från man och barn för att kunna göra karriär själv, något ytterst ovanligt i början av 1900-talet. Anna har inte lika vidlyftiga planer som systern om chefskap, men brinner för sitt arbete och att göra skillnad för patienterna.

Det är otroligt spännande att läsa om systrarna, valen de gör och hur olika deras liv blir, trots att de hela tiden finns i varandras närhet. Trots sorger, besvikelser och tragedier har de en inre styrka som hjälper dem kämpa för det de tror på. De extrema skillnaderna i kvinnors och mäns möjligheter och rättigheter, kampen om kvinnlig rösträtt och frihet skildras nyanserat och jag imponeras av kraften hos dem som drev dessa förändringar.

Jag rekommenderar varmt denna välskrivna historiska roman med så mycket kärlek, känslor och värme. Och jag längtar efter att få läsa nästa bok!