Användarprofil thoora / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av thoora

Antal betyg: 21
Antal recensioner: 21

Flickan under gatan

Besviken

3 december 2008

Efter att ha läst de tre tidigare böckerna av författarparet och uppskattat dem mycket känner jag mig besviken på denna. Kanske hade jag för högt uppskruvade förväntningar, kanske var det för att boken inte lyckades överraska mig vare sig gällande samhällskritik eller handling. Eller kanske en kombination... Den är som vanligt välskriven, men jag upplevde den som seg och kände inte att det hade hänt något från första kapitlet och tills dess att jag slog ihop den. Det är en bra och läsvärd bok (vilket den starka trea den får i betyg av mig visar), men inte alls i klass med sina föregångare.

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Informativ feelgood-bok

3 december 2008

Denna bok är skriven i form av brevväxling, vilket störde mig lite till en början. Så småningom tänkte jag inte på det och nu efteråt tycker jag att det var ett smart drag som gav ett charmigt och bestående intryck. Boken är i sig lättsmält och underhållande, men ämnet den berör med ockupation, krig och koncentrationsläger är allt annat än lättsmält. Den rekommenderas varmt!

Dödens kemi

Blandning av klassisk och modern deckare

22 november 2008

Detta är en charmig bok som utspelar sig på den brittiska landsbygden. Författaren väver ihop den klassiska brittiska bykänslan med modern teknik och får till en i mitt tycke riktigt trevlig bok. Tyvärr stannar den i mitt tycke vid att vara just trevlig och någon wow-känsla infinner sig inte riktigt. Den är inget mästerverk, men klart läsvärd och rekommenderas till alla som inte har problem med krälande likmaskar och andra detaljbeskrivningar.

Edward Finnigans upprättelse

Dödsstraffets dilemma

22 november 2008

Ytterligare en bok i den oerhört välskrivna serien som föregåtts av "Odjuret" och "Box 21". Till en början kände jag mig lite besviken på denna bok, jag tyckte inte den gav särskilt mycket utrymme för funderingar. Mina egna och författarnas tydliga åsikter i frågan gjorde att boken inte kändes ifrågasättande, bara fördömande. Jag jämför med tidigare böcker, som jag på sätt och vis tycker har tagit upp dödsstraff (eller kanske snarare hämnd) och har gjort det på ett bättre sätt. Men ju längre jag läste, desto fler kvaliteter upptäckte jag ändå och jag kan inte ge boken något annat än högsta betyg. Läs!

Box 21

Så skickligt!

22 november 2008

Jag är alldeles fascinerad av hur författarna lyckas väva in sin samhällskritik i skönlitterär form. För mig är det verkligen ett tacksamt sätt att bli uppmärksammad på, jag hoppas att fler känner likadant. I just denna bok är trafficking ämnet som berörs och jag kan bara rekommendera alla att läsa den.

Odjuret

Ifrågasättande och upprörande

18 oktober 2008

Detta är en bok som kritiskt granskar samhällsfrågor och som läsare känner jag mig upplyst efter att ha läst den. På ett mycket trovärdigt sätt speglar den olika sidor av samma mynt och ger en hel del att fundera över. Mycket läsvärd bok som snabbt slukades av mig och gav mersmak för följande böcker i serien.

Patient 67

Välskriven och skruvad

18 oktober 2008

Detta är en konspirationstät bok som är välskriven och driven. Jag uppskattade vändningarna mycket och tycker om författarens sätt att vrida och vända på vad som är verkligt. Dock uppskattar jag inte alls att bli hängande i slutet utan att faktiskt veta, och just det förstörde en stor del av läsupplevelsen för mig. Många säger att de läst om boken direkt igen, men jag blev snarare lite purken och stoppade undan den. Trots detta får den en fyra i betyg av mig - och det säger väl en hel del.

Eremitkräftorna

Samma stil, men mer intressant

11 oktober 2008

Uppföljaren till Berlinerpopplarna hade jag ganska höga förväntingar på efter att ha uppskattat första boken så mycket. Jag blev inte besviken, utan tvärtom känns det riktigt bra att få lära känna karaktärerna djupare. Eremitkräftorna kände jag större lust att sträckläsa, varför vet jag inte riktigt, och nu när sista sidan är vänd vill jag omedelbart införskaffa nästa bok. En fortsatt mycket trovärdig berättelse och trots att den är ganska svart känner jag ändå varmt för den.

Berlinerpopplarna

Varm och trovärdig skildring

11 oktober 2008

Detta är en underbar skildring av en familj med flera lik i garderoben. Det jag framför allt uppskattar är den värme och äkthet som beskrivningarna av karaktärerna ger. Ingen är "den gode" eller "den onde", istället känns alla som verkligt verkliga personer med både positiva och negativa sidor. Skickligheten i att kunna hoppa mellan olika miljöer på ett så bra sätt ska författaren ha en eloge för. Rekommenderas varmt!