Användarprofil Lars Åhlin / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Lars Åhlin

Antal betyg: 41
Antal recensioner: 26

Mellan klan och stat : somalier i Sverige

Mycket läsvärd!

11 januari 2016

Fantastisk liten bok. Brinkemo lyckas levandegöra somaliers upplevelse i och av Sverige mycket bra. Bland annat genom roliga analogier med Karl-Oskars och Kristinas upplevelser. Väldigt bra rekommendationer till hur integrationen kan göras bättre, tror jag.

Den svarte mannens börda : nya perspektiv på kolonia...

Förvirrade perspektiv på kolonialism, rasism...

13 december 2018

Det finns mycket bättre beskrivningar över det ämne boken behandlar, exempelvis just Dick Harrisons trilogi om slaveriets historia. Segerfeldts framställning är virrig, anekdotisk och utan några sammanfattande perspektiv som hjälper läsaren att greppa ämnet. Att kolonialism, rasism och slaveri inte enbart, eller ens i första hand, är västerländska produkter är rimligen ingen nyhet för någon, trots att Segerfeldt tycks tro detta.

Vad gäller kolonialism gissar jag (utan att känna till ämnet iofs) att man bör skilja mellan skapandet av kopior av moderlandet (liknande feniciers, grekers och romares kolonier under antiken) från handelsexpiditioner och -företag (med kanske en statlig, imperialistiskt präglad expansion á la Tyskland i Afrika på 1800-talet som en tredje typ). Blandar man som Segerfeldt samman allt till en enda röra blir allt en serie anekdoter utan några begripliga bakomliggande drag.

2 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Gud: Återkomsten - Hur religionen kom tillbaka och v...

Rekommenderas varmt

13 december 2018

Idérikt och kunnigt skrivet om ett rykande aktuellt och viktigt ämne. I Sverige har vi kommit att betrakta religion som en ren privatsak, tror man på en personlig Gud med möjlighet att aktivt ingripa är man religiös, om inte ateist, anses det.

Men religion är så mycket mer. För oss som inte kan bortse från Darwins förklaring till livsformernas fantastiska förekomst, och alltså förkastar biskop Paleys mycket rimliga, men tyvärr nog felaktiga förklaring att människor, djur och växter måste ha en skapare på samma sätt som fickuret har en urmakare, är religionen som känna till moral och ett gott samhälle fortfarande oundgänglig. Så läs Halldorfs bok!

Why Nationalism

Värdefull genomgång av argument om nationalism

8 december 2021

Tamir har varit minister i en israelisk Labour-regering, professor och med bred internationell kunskap och erfarenhet. Hazonys bok om nationalism är i första hand en propagandaskrift för nationsstaten och nationalismen, Tamirs är mera eftertänksam och allsidig. Ofta är det Tamirs argument som biter mer, åtminstone på mig, än Hazonys.

Skånes historia. D. 1, 11500 f. Kr.-1375 e. Kr.

Fantastisk bok med aktuella forskningsresultat

2 januari 2019

Den bästa, mest levande och roligaste boken om Skånes historia, tack vare Wetterbergs fantastiska överblick över aktuell forskning och förmåga att syntetisera denna till en sammanhängande framställning. Mycket läsvärd.

Bakslaget : radikalt etablissemang, konservativa med...

Viktig och trovärdig analys

13 december 2018

Uvell har skrivit en intressant, i mitt tycke mycket trovärdig och balanserad, analys av åsiktsklyftan mellan "populister" och etablissemang. Som underlag för boken använder han i hög grad en egen enkätundersökning. Resultaten i denna är kanske inte överraskande, men det är ändå irriterande att det saknas ens en tillstymmelse till metod-redovisning för denna. Men som som idégivare till fortsatt debatt fungerar boken utmärkt.

Kalle Anka på kräftskiva : berättelser från landet u...

Sveriges viktigaste bok de senaste åren.

27 december 2017

Dan Korn är en guldgruva av kunskap, flit och omdömesgilla analyser. Jag försöker läsa allt han skriver, i Axess, kvartal.se, Timbro/Smedjan och i de böcker han ger ut. Här har han överträffat sig själv, i en magnifik översikt över den goda och den dåliga nationalismen (svensk respektive storsvensk, sade man i början av förra seklet, har jag lärt mig i boken). Han beskriver den storsvenska chauvinism som exempelvis vid unionsupplösningen ömkade och förundrade sig över norrmännen som frivilligt valde bort att låta sig styras av svenska ämbetsmän, lagar och värderingar. Själv minns jag vid EU-inträdet 1994 hur vi var många (även jag) som tyckte att det som hände var alldeles fel: Om EU hade haft något vett skulle man ju ha låtit EU bli medlem i Sverige, istället för att tvärtom låta Sverige bli medlem i EU. Och den storsvenska nationalism som högaktar Gustav II Adolf och Karl XII finns fortfarande kvar, nu hos dem som vill välsigna världen med de svenska värderingar och godhet som är så lätt att se för dem som tar till sig den svenska moraliska stormakten utan partikulära och vrånga bi-tankar.

Min enda invändning är: Varför, snälla Dan, valde du denna larviga och löjeväckande titel! Ge gärna ut den i ny upplaga, men sätt ett namn som beskriver vad den handlar om. Exempelvis: Nationalism som teori och praktik.

The Origins of Political Order

Spännande som en välskriven roman.

22 juni 2017

Det finns ett litet antal statsvetare/historiker som skapar verk som i sig själva får historisk betydelse, för den klarsyn och tydlighet de utstrålar, och för de ögonöppnande analogier och synteser de presenterar. Francis Fukuyama är tidigare känd (åtminstone av mig) enbart som mannen bakom tanken om att Historiens slut inträffade 1989 när Muren revs. Men Fukuyama är så oerhört mycket mer än en producent av one-liners.

Origins of Political Order behandlar utvecklingen av system för mänskligt samarbete från band av jägare/samlare, i början ur ett evolutionspsykologiskt perspektiv, till stater med väldefinierade territorier och strukturer/institutioner. Fantastiskt läsvärd.

Political Order and Political Decay

Oerhört intressant och mycket välskriven

22 juni 2017