Användarprofil elisabeth hichens-bergström / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av elisabeth hichens-bergström

Antal betyg: 34
Antal recensioner: 21

Dora Bruder

Skicklig och allmängiltig roman

26 december 2014

Intelligent och känslig skildring av judeförföljelserna i Paris under andra världskriget. En stor roman i litet format - på 120 välskrivna sidor får vi inblick i den unga judiska flickan Dora Bruders tragiska öde. Men boken är mycket mer än så; den innehåller en allmängiltig skildring av människors utsatthet å ena sidan och ondska å den andra. Här beskrivs såväl utsatta judar och ariska vänner som solidariserar sig med dem, likväl som fascister, kollaboratörer och kallhamrade poliser. En fantastiskt skickligt skriven roman med tät text trots en massa beskrivningar av olika gator och adresser, vilka väl närmast används som en länk mellan oss och historien.

Konsten att vika servetter : vackra vikningar för va...

Hastigt hopkok

8 december 2014

Jag hade hoppats mycket på den här boken, eftersom jag ärvt fantastiska, stora damastservietter och nostalgiskt kom ihåg alla vackra vikningar från föräldrarnas bjudningar. Tyvärr saknades i stort sett alla de jag hade velat ha - men det kanske bara gäller mig.....

Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Intressant om Italien - intressant om vänskap

8 september 2016

Vilken välskriven och intressant roman om den fattiga uppväxten i Neapel! Jag trodde jag visste mycket om Italien men det visar sig vara helt fel. Här finns till exempel vänner och släktingar som inte ens talar italienska utan bara napoletanska. I mitten av 1900-talet! Relationen mellan de två väninnorna beskrivs med både värme och humor och man ser verkligen fram emot att läsa de tre återstående delarna för att se vad som händer.

Kissinger: A Biography

Mycket intressant men för lång

8 september 2016

Intressant och välskriven biografi men ack så detaljrik. Vi som var med på sjuttiotalet tycker ju att det mesta är högintressant men trots det känns det för min del som om jag gärna hade läst en mer komprimerad version på ungefär hälften av de 767 sidor som den här volymen omfattar.

Romanerna om Patrick Melrose. Volym 1

Fantastisk romansvit

8 september 2016

Volymen innehåller de tre första romanerna i en svit om fem, där man får följa författarens liv. Man kan väl kalla det för en självbiografi i romanform, där det mesta är sant men skrivet med viss frihet. Det är sällan man får läsa en så välskriven och underhållande prosa. Det intelligenta och rappa språket ger oss bilder av verkligheten som fångats på kornet. Här får man en inblick i hur den engelska överklassens tillvaro inte alltid är lika rosig som kulisserna låter påskina, och det blir intressant eftersom det är självupplevt. Man grips av huvudpersonens öde och eftersom jag inte kan vänta på svensk översättning av de två återstående romanerna i sviten har jag beställt dem på engelska - säkert ingen dum idé eftersom språket är en av de stora behållningarna. Jag har dock läst i en tidningsrecension att böckerna är mycket väl översatta, och utan att ännu ha läst de engelska förlagorna kan jag säga att det verkar vara helt rätt.

The Girl on the Train

Spännande semesterläsning

15 juni 2015

Det här var en bok man inte kunde släppa. Spänning från första till sista sidan. Det märks att förf har en bakgrund som journalist, tycker jag, i och med att framställningen är rapp och konkret. Ser fram emot att gå och se filmen när den kommer. Rekommenderas varmt för läsning i hängmattan.

Utan personligt ansvar

Välskrivet om spelet män/kvinnor

30 januari 2015

En välskriven och intressant skildring av språkförbistring och oförmåga att tyda sociala koder kvinnor/män emellan. Visserligen överdriven för att driva hem poängen, men ändå intressant, eftersom den på ett tydligt och mycket förståeligt sätt visar vad denna förbistring kan leda till. Utmärkt svenska och mycket mer trovärdig än "Egenmäktigt förfarande" som jag tyckte mer skildrade en blind tonårsförälskelse.

Lilla spöket Laban

Underbar beskrivning av lilla spökets vedermödor

30 januari 2015

En charmig beskrivning av det lilla spökets upprepade försök att lyckas skrämma någon med sina "BUn" och sina små rasslande kedjor. Tyvärr går det inte så bra...................En fantastisk och helt avväpnande bok för alla mörkrädda, såväl stora som små!

Förtvivlade människor

Tät text om livets tomhet

30 januari 2015

En fantastisk liten roman, som med tät text på 180 sidor beskriver den tomma tillvaron hos ett medelklasspar i New York i slutet av 1960-talet. Det känns så tomt att det både ekar och skramlar mellan boksidorna; en lysande beskrivning om hur förtvivlade människor misslyckats med att fylla sina liv med innehåll, och därmed ganska otäck i sin iskalla men träffande beskrivning.