Användarprofil Twark Main / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Twark Main

Walt Disney's Donald Duck Christmas Gift Box Set

Barks for president!

24 februari 2014

Så här ligger det till: Carl Barks är den bästa historieberättaren/serietecknaren någonsin. Köper man en bok med Barks serier köper man inte bara en bok. Man gör en investering. Det här är serier som kan läsas om och om och om igen. Man får något som skänker glädje livet ut. Stora ord, men ack så sanna.

I den här boxen får man två volymer ur Fantagraphics Barks-bibliotek till ett bättre pris än om man köper dem separat. Presentationen är fenomenal. Färgerna är korrekta och trogna originalserierna. Man slipper alltså fula toningar a la Photoshop av den sort som Egmont använde i den stora bokserien Carl Barks Samlade Verk. Dessutom tycker jag personligen att Barks ska läsas på originalspråk.

Jag kommer att skaffa alla volymer i denna serieskatt. Visst, det kommer att ta runt 15 år innan alla böcker är utgivna, men när det presenteras med en sån här kärlek och omsorg kan jag vara lite extra tålmodig.

7 av 7 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Tapestry Of Delights: Expanded Two-volume Edition

Den enda boken i sitt slag...

14 april 2018

"Tapestry of Delights" är mig veterligen den enda boken i sitt slag och förtjänar således fem stjärnor - förutsatt att läsaren har överseende med några saker. För musiknörden och anglofilen är detta ett måste i bokhyllan. Visst saknas en del artister och mer obskyra utgåvor - att få med precis ALLT är ju en omöjlighet - men i det stora hela är det ett bra uppslagsverk. Här finns katalognummer, årtal och namn på bandmedlemmar så det räcker och blir över. Kortare biografier samt enklare recensioner av bandens musik finns också.

Tyvärr blir det ibland lite för mycket katalognummer eftersom författarna valt att trycka in massvis med information om så många CD-nyutgåvor som möjligt. I fall med större band, typ Beatles och Kinks, innebär detta att det blir spaltmeter med information om CD-utgåvor, vilket i min mening inte är så intressant.

Naturligtvis förekommer en hel del felaktig information i ett mastodontverk som detta, och ibland känns det som att författarna missat att uppdatera föråldrad information från de tidigare upplagorna.

Dessvärre är "recensionerna" av bandens musik ofta riktigt taffligt författade och emellanåt skrattretande dåliga. Många gånger förekommer kommentarer av typen "Den och den låten innehåller en melodiös gitarr" eller "Första versen är mer som tal än som sång". Alltså helt onödiga grejer som inte säger nånting. Bra mycket bättre beskrivningar och recensioner av band från denna period återfinns i boken "Galactic Ramble" som nu tyvärr är utgången.

Står både "Tapestry of Delights" och "Galactic Ramble" i bokhyllan erhålls det bästa av två världar: hyfsat djuplodande och korrekta diskografier och banduppgifter samt genomtänkta och välskrivna recensioner av bandens musik.

Medicinska ord - det medicinska språket : begrepp, d...

Gillar du medicinska ord?

19 juni 2017

I så fall lär du gilla den här boken. Här finns jättemånga ord av den medicinska sorten. Kanske inte precis alla om du letar efter mer nischade inriktningar, typ "Charles Bonnet syndrom", "pars flaccida" eller "rektal immittans". Att det sistnämnda ordet inte återfinns i boken bör nog ses som ett tecken på väl utförd fackgranskning och korrekturläsning då jag hittade på det precis nu.

Förutom alla dessa härliga medicinska ord och deras betydelser utsmyckas sidorna emellanåt också med små men tydliga svart/vita illustrationer. Favoriten just nu är bilden tillhörande ordet "rektalpalpation". Kanske blir det även din favorit, eller så hittar du en helt annan? Vid en snabb genombläddring i boken uppskattar jag antalet illustrationer till imponerande 500 stycken (typ).

Dessvärre saknas det helt och hållet recept på smarriga burritos men det vägs å andra sidan upp av den rena och lättlästa layouten.

Andra böcker jag gillar är "The Art of Small Films" utgiven av Four Corners Books och "Inre vägar till yttre rymden", publicerad av Anarchos. Notera dock att dessa inte har något som helst med medicinska ord att göra. Eller jo, en del av orden i "Inre vägar till yttre rymden" förekommer även i denna ordbok, så jag kan varmt rekommendera sträckläsning av båda.

Walt Disney's Mickey Mouse Vols.1&;2

25 februari 2014