Användarprofil Marie / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Marie

Antal betyg: 21
Antal recensioner: 18

The World According to Bob

En av de finaste böcker jag läst. Detta gäller även...

10 oktober 2013

En av de finaste böcker jag läst. Detta gäller även för den första boken om katten Bob. En oavbrutet intressant och fascinerande bok om en särdeles intelligent katt och hans husse. En rörande och tankeväckande berättelse om hur katten Bob ställer upp för James, beskyddar honom och räddar honom ur farliga situationer, samt hur James gör detsamma för sin katt. En bok om kärleken mellan en katt och hans människa. Jag läste den i små portioner, helt enkelt för att boken inte skulle ta slut så fort. Jag kommer att läsa om böckerna flera gånger eftersom de gav mig så mycket. Jag hoppas att det kommer fler böcker om Bob och James och deras vidare liv tillsammans.
Böckerna är också mycket välskrivna. Det är så att jag tycker mig höra James själv sitta och berätta om sin katt och sig.

A Gift from Bob

En så intressant och fin bok!

20 november 2014

Innan jag började läsa denna bok, läste jag om hans båda föregående böcker. Det är så bra böcker att man kan läsa om dem flera gånger med god behållning.

Jag tyckte mycket om också den här boken, som handlar om James och Bobs sista jul ute på gatorna, där James försörjer sig och Bob som gatusångare och tidningsförsäljare. Skildringen är så levande att man riktigt känner den iskalla, bitande hårda vinden och snön som virvlar, liksom James ångest över att inte ha pengar till uppvärmning och elektricitet i sin lägenhet. Han måste få ihop pengar för att klara sig och katten över julhelgen. Boken är spännande på ett lågmält sätt och när jag läste den hoppades jag så att James skulle klara av att få ihop tillräckligt med pengar. Det är en fin skildring av utsatta personers svåra liv och ger en intressant inblick i James utveckling och mognad som människa.

Och sist, men inte minst, så är det så intressant att läsa om Bob, den intelligenta och kärleksfulla katten som räddade livet på James och står bakom hans utveckling till en ansvarskännande och mycket sympatisk person.

Låna är silver, råna är guld

Rolig och spännande

6 november 2014

Den börjar ganska långsamt, men efterhand drivs takten upp och händelserna avlöser varandra. Vilken härlig fantasi och vilka kreativa lösningar på de problem som pensionärsligan ställs inför. Många dråpliga scener. Bland de roligaste tyckte jag var när de tuffa motorcykelkillarna råkade bevittna hur pensionärsligan bar in lik i sin jordkällare. Jag har haft riktigt roligt i pensionärsligans sällskap. När jag läser om kvaliteten på äldreboendena landet runt skulle jag nästan önska att pensionärsligan fanns på riktigt.!

An Officer and a Spy

En mycket bra bok.

23 oktober 2014

En verkligt intressant och välskriven bok. En ingående skildring av den berömda Dreyfus-affären, där Robert Harris valt officeren Georges Picquart som huvudperson. Som nybefordrad chef för en hemlig underrättelseenhet blottlägger han oegentligheter och rättsröta som får honom att förstå att Dreyfus blivit oskyldigt anklagad. Det är mycket spännande att följa Picquarts detektivarbete. En sträckläsningsbok.

The Secret Life of Cows

En mycket intressant bok!

28 maj 2018

I den här fina boken har jag fått lära mig så mycket som jag inte visste om kor. Det är som om en helt ny värld öppnat sig, fylld av högst intelligenta, roliga, uppfinningsrika och medkännande varelser.

The Girl Next Door

Mycket bra bok

7 juli 2015

Intressanta personteckningar, smygande spänning och oväntade vändningar. Det här var en sträckläsningsbok som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Tom Clancys Op-Center: Into the Fire

Långtråkig

14 juni 2015

Denna bok saknar all den spänning som den avlidne Tom Clancy stod för.

Jag såg fram emot att läsa boken, men blev besviken. Så mycket tråkigt skitsnack. Fyrkantiga personer. Långa berättelser om vars och ens bakgrund alltifrån skolan och framåt. Långdragna beskrivningar av sömngivande sammanträden. Jag önskar att bättre författare fått skriva boken, eftersom själva intrigen är intressant och hade kunnat utvecklas till något riktigt spännande.Har man svårt att somna så är denna bok alldeles utmärkt. Tacka vet jag Tom Clancy själv samt Mark Greaney.

I Heart Me

En verkligt givande bok

31 mars 2015

Här får man redskap för att hjälpa sig till en sund och god självkänsla. Författaren delar med sig av sina egna svårigheter och tillkortakommanden och sin utveckling mot självkärlek. En mycket sympatisk bok där man steg för steg går igenom de olika övningarna för att omprogrammera hjärnan. Först sträckläste jag boken med stor behållning och tänker nu ta itu med övningarna.

Gray Mountain

En besvikelse

31 mars 2015

Seg och långtråkig bok med en huvudperson som passar bättre i en romantisk skräproman. John Grishams böcker brukar vara skärpta, intressanta och spännande - men inget av detta finns med i denna bok. Synd, eftersom intrigen skulle kunna utvecklas till något riktigt fängslande om han valt en annan huvudperson, kortat ner formatet och satt fart på handlingen. Jag orkade inte ens läsa ut boken. Efter sidan 230...någonting gav jag upp.