Användarprofil andrea / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av andrea

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

Wolf Hall

Superb bok, usel översättning

21 april 2014

Wolf Hall är verkligen en intressant och välskriven bok men tyvärr är den svenska översättningen usel. Helt galet att en bok som vunnit Booker man- priset inte värderas högre när man väljer översättare. Ibland känns det nästan som de använt sig av google translate... Jag läser långsammare på engelska och kommer inte in i boken lika lätt som när jag läser på svenska , därför föredrog jag den svenska versionen. Men efter tre kapitel märkte jag att jag hela tiden kom av mig då jag satt och irriterade mig på ordval och meningsuppbyggnad och satt och tänkte på hur man kunnat formulera stycket bättre. Jag övergav den svenska versionen och läste den istället på engelska, ett tips är att ni också gör det! Mycket mer levande och ett fantastiskt språk.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Barnbruden

Testa!

21 april 2014

Var nervös över att Barnbruden skulle vara en banal kioskvältare.En sådan där hjältinnan alltid vinner och där man inte alls tagit hänsyn till historiska sammanhang ( typ som i "de skanalösa") Störde mig också lite på hur omslaget tagit lite väl mycket inspiration av sofia coppolas marie antoinette. Blev dock glatt överraskad av boken och tyckte att den var både välskriven och rörande. Det är en bra kombination av flärd, smuts, ensamhet och vänskap. Den skildrar både salongerna och tjänarnas källarskrubbar. Det är ett varmt och realistiskt porträtt av en ung kvinna i en märklig och på många sätt påfrestande situation. man kommer människan nära och inser att trots att över 200 år har gått och trots det att världen förändrats så är de mänskliga behoven av närhet, vänskap och trygghet något som knyter oss samman. Läs!

Räfvhonan

Saknar dem redan

20 april 2016

Jag sparade denna sista bok under ett halvår för att kunna ta med den på den utlandsresa i vintras. Ville spara den till ett tillfälle då jag kunde sträckläsa den och inte bara läsa några sidor åt gången under stressfyllda veckodagar.
Denna serie är verkligen bra! Människorna, miljöerna och tidsandan blir levande. Den är uppfriskande ärlig både i hur karaktärerna känner och i handlingen. Både lyxen och smutsen representeras och det finns många stunder då man upptäcker att bakom lyxen finns becksvart mörker och sorg och mitt i smutsen finns värmen och ljuset.
Jag kände en sorg när jag lade ifrån mig boken, både över att den var slut men också för hur snörpligt det hela slutade för de gamla vännerna...

Molnfri bombnatt

Ovanlig och rörande

21 april 2014

Detta är en av mina favoritböcker. Jag har läst många böcker om 2:a världskriget men ofta skildras kriget utifrån de olyckliga som suttit i koncentrationsläger, viktiga och ofta gripande historier. Denna bok är ovanlig då den skildras utifrån en ung tysk kvinnas perspektiv. Det är lätt att glömma att ett krig drabbar alla, oavsett sida. Efter kriget målades den tyska befolkningen upp som ett omänskligt folk som fick skylla sig själva efter vad de bidragit till. Därför är denna bok viktig för att den ger ett ansikte åt den vanliga tysken, i detta fall åt en flicka som bara var barnet när kriget bröt ut. Den skildrar krigets stadier som det tedde sig för den vanliga tyska medborgaren, tankar som först präglades av stolthet och sedan av ilska och skam. Den skildrar även den vedervärdiga efterkrigstiden på ett gripande och realistiskt sätt. Jag som ändå läst mycket om andra världskriget insåg att det fanns mycket jag inte vetat just för att det skrivs så lite ur dessa perspektiv. Men det behövs fler röster för att ge en klar bild av historien.

De skandalösa

Överskattad

21 april 2014

Jag hade läst många positiva recensioner av denna bok innan jag läste den. Gillar genren och läser både mer seriös historisk facklitteratur och lättare böcker som Philippa Gregory. Uppskattar bägge. Tyckte historien lät intressant och gillade miljön och perioden. Boken börjar bra men övergår snabbt till harlequin. Tyckte storyn var extremt overklig och förutsägbar. Det är den typen av historia där allt ordnar sig för huvudkaraktärerna, som i en Disneysaga ungefär. Jag kan tycka att det är lättare att läsa ifall karaktärerna är så pass moderna att man som läsare kan identifiera sig med dem men i denna bok var karaktärerna så moderna i sitt tankesätt och beteende att det inte alls går ihop med perioden de levde under. Eftersom man förstår hur den ska sluta redan efter halva boken kändes det rätt trist att läsa, hade faktiskt slutat om jag inte befunnit mig i Asien och läst ut mina andra böcker.