Antal recensioner: 13

Drabbande Moberg

12 november 2018

Det här är en av Mobergs bästa böcker, drabbande och stilistiskt välskriven. En man ser tillbaka på sitt liv och sin bror som gick bort alldeles för tidigt.

Fiskarmännen

Tragisk berättelse

6 november 2017

Fiskarmännen är en tragisk berättelse om en brödrakvartett, som olovandes börjar fiska i floden omi-ala. En dag träffar de på galningen Abulu, som anses var synsk. Abulu uttalar en profetia om den äldste brodern Ikenna, att han ska komma att bada i rött blod och att en av bröderna ska döda honom. Spådomen gör att Ikenna förvandlas, blir mera retlig och drar sig undan. En dag råkar Ikenna och näst äldste brodern Boja i slagsmål, vilket slutar med att Boja sticker en kniv i Ikenna som dör. Boja chockas och dränker sig i gårdsbrunnen. Obembe och Benjamin, bokens berättare beslutar sig för att ta hämnd och döda Abulu. En mycket gripande och stark berättelse från 1990-talets Nigeria. Om brödrakärlek och skuld.

Chockdoktrinen : katastrofkapitalismens genombrott

Chockdoktrinen

22 juli 2016

En grundlig genomgång av chockdoktrinens framväxt och innehåll och vilka enorma katastrofer som den vållat. En viktig bok svår att vara förutan.

Vägen till Nürnberg : en berättelse om familjehemlig...

En viktig bok för vår egen tid

27 februari 2019

Författaren har gjort ett hästjobb med att reda ut familjehemligheter som förtigits. Dessutom ger boken kunskap om vägen fram till Nürnbergrättegången och de nya begrepp som juristerna tog fram i form av brott mot mänskligheten och folkmord. Författaren följer särskilt några personer som sin morfar Leon, och juristerna Lauterpacht och Lemkin som kom från samma trakt i Polen och som fick så stor betydelse för att vi fick ett internationellt rättssystem som kan döma krigsförbrytare. Även Hans Frank, generalguvernören i det polska generalguvernementet som levde som en kung får en ingående granskning om hans skuld och de gärningar och beslut som han skrev under och vilka konsekvenser de fick. Bitvis skildras också en del hjärtskärande händelser i den mordorgie som nazisterna släpptes lös i städer och byar och som huvudsakligen riktade sig mot judarna. En bok viktig även för vår egen tid med växande högerextremism.

Sånt händer inte här

Profetisk bok

12 november 2018

Det här är en bok skriven om USA på 1930-talet, men skulle lika gärna kunna vara skriven idag. Det är helt otroligt eller skrämmande hur Sinclair Lewis kunnat i det närmaste förutsäga vår egen tid. Visserligen har Trump ännu inte tagit itu med våld mot sina motståndare, men det steget är inte särskilt långt borta. I Lewis roman är USA som en polisstat. Om man skulle jämföra med något så är det väl Margaret Atwoods dystopiska tjänarinneroman.

Upp genom mörkret

Drabbande skildring

6 november 2017

En drabbande skildring från 1950-talets Kenya. Om en familj som hamnar i stormens öga. Om pojken Njoroge, som längtar till skolan och som vill hjälpa sig själv, familjen och sitt land till en bättre framtid. Om fadern, som gått förlustig sin mark och nu får slava för den grymme vite Mr Howlands. Och Njoroges bröder Boro och Kiari som ansluter sig till Mau Mau-upproret. Då de grips tar fadern på sig skulden och misshandlas så att han dör. Inmängt i berättelsen finns också en Romeo och Julia story mellan Njoroge och den svarte förmannens Jobos dotter Mwatha. Det är kort sagt en drabbande roman.

Den banala ondskan : Eichmann i Jerusalem

Den banala ondskan

22 juli 2016

Hanna Arendt klär av Eichmann och visar fram en fantasilös byråkrat, som bara gjorde det andra bestämde. Mycket avslöjande. Dessutom en historisk rundmålning av nazitiden. Epilogen dock ganska svårläst.

När gatan tog mediemakt : Pariskommunens bilder

Kommunens bilder

22 juli 2016