Användarprofil M / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av M

Antal betyg: 5
Antal recensioner: 5

I stället för dig

Ett tvingat avslut

28 augusti 2016

Först och främst bör man nog läsa första boken (Vecka 36) innan för att enklare hänga med. Men eftersom det ändå är en fristående bok så blir den en aning upprepande i början om man har läst den tidigare. Och om man ska läsa vecka 36 först, så kan man nästan stanna därefter också. Ingen höjdare till uppföljning som mest känns som en bok som tvingades skrivas för att ge förklaring till vissa ouppklarade delar i Vecka 36. Eftersom den inte gör sig speciellt bra, blir därför första boken sämre då upplösningarna är sämre än väntat. (Och läser man bara den första blir den sämre eftersom vi inte får veta allt.)
Den är ändå spännande samt enkel och lättläst. Men jag tycker, trots att den ska avsluta historien, inte att allt blir uppklarat. Om jag inte har missat något. Oavsett känns det trist och därför inte så välskrivet. Det blir därför en ganska konstig bok som avslutas relativt abrupt. Bra tanke till story, som skulle ha givits mer tid under skrivandet och potentiellt kunnat bli mycket bättre.

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv

Läsvärt som berör

28 augusti 2016

Hade det inte varit för att boken är lite svår att hänga med i stundtals, pga att den är skriven på ett speciellt sätt, så hade den fått 5/5. Dock är skrivsättet ändå väldigt passande och gör allt ännu mer levande och rörande. Inga problem när man kommer in i boken, men tar lite kraft av läsningen i början.
Jag kan tycka att böcker med tragiska livsöden är väldigt jobbiga att läsa, och det var den här också stundtals, men historien är ändå så bra berättad att det inte blir för tufft. Istället kommer man in på ett sätt i den kaotiska värld som avbrott i livet medför, tack vare hans sätt att skriva på. Dessa känslor blir mer påtagliga än själva sorgen vilket gör att det är enklare att ta del av berättelsen. Han berättar på ett otroligt levande, fridfullt, gripande och fint sätt. Och det träffar rakt i ens hjärta med både kärlek och sorg. Jag har svårt att hitta ord för att beskriva boken och man måste nog uppleva det själv. Och det är en upplevelse.

Vecka 36

En okej deckare!

28 augusti 2016

Boken är helt klart spännande från början till slut och Sarenbrandt vågar skriva om ens mardrömmar med obehagliga detaljbeskrivningar. Saker som folk inte ens vågar tänka sig kan ske, blir på något sätt extra spännande, obehagligt och hemskt att läsa om. Och därför vill man också veta vad som kommer hända och hur det löser sig! Dock känns den en aning enkelt skriven och är ganska förutsägbar - den är helt enkelt inte så invecklad. Vilket också kan vara skönt om det är en sån typ av deckare man är ute efter! Sarenbrandt har potential att kunna briljera med riktigt bra deckare i fortsättningen.

Vecka 36 skulle jag kunna rekommendera den till någon som är ute efter en skön & inte allt för svår deckare. Den är spännande, enkel att ta sig igenom och kräver ingen större ansträngning.

Nordkorea : nio år på flykt från helvetet

En historia alla bör höra

28 augusti 2016

Att få höra om flickans upplevelser av landet Nordkorea, från älskan till fruktan, tar med en till en verklighet som är svår att förstå finns i verkligheten. Just nu. Det är som att läsa en dystopi. Med skillnaden att det inte är påhittat.
Att språket inte är det allra bästa spelar ingen roll eftersom det är berättat från en ung flicka. Då blir det på sitt sätt perfekt ändå. Alla bör få höra denna historia. Få veta om läget och hur livet kan se ut, inte bara i Nordkorea utan även som nordkoreansk flykting i Kina. Något som kan tyckas låta som ett bättre alternativ men som är icke desto mindre gripande att få höra om.

Snövit ska dö

Otroligt välskriven och spännande!

28 augusti 2016

SÅ bra bok! Spännande genom hela boken och jag är avundsjuk på de som inte än har läst den! Neuhaus skriver med en precision och detaljrikedom som gör att hela boken blomstrar och aldrig stannar av i sin spänning. Inget lämnas åt slumpen och det är så väl genomtänkt. Ser fram emot att fler böcker av Nele Neuhaus översätts till svenska. Annars läser jag dem snart på tyska! För så läsvärd var boken. En deckare utöver det vanliga!