Användarprofil Y / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av Y

Hypnotisören

En besvikelse

8 januari 2010

Storyn är till att börja med allt för orealistisk för att det ska bli intressant att läsa. Miljöskildningarna är riktigt värdelösa, framförallt sjukhusmiljön. Riktigt dålig research, "Ulleråkers psykiatriska anstalt" (=Akademiska sjukhuset?) har aldrig funnits och vi lär oss att där hörs skrik och rop från "de låsta dörrarna i de långa korridorerna". Läkare benäms "Doktor Efternamn", och sjuksköterskorna som "sköterskan". Patienterna och the bad guys är mer ondsinta än i den värsta 80-talsskräckfilm. Det vore också intressant att få veta varför den andra huvudpersonen Joona Linna, uppväxt i Märsta utanför Stockholm, pratar "sjungande finlandssvenska"? Talar barn med norrbottniska föräldrar "sjungande norrbottniska" om de växer upp i Stockholm?

Nej, vilket bottennapp. Stackars John Ajvide Lindqvist som blev misstänkt för att vara den mystiske Lars Kepler. Kan inte kännas kul att bli förväxlad med något så uselt.

Hon älskade

Läsvärd

17 november 2008

Hade gärna fått följa Helena Henschens släkting på ett djupare plan, även om det förstås kan bli svårt när historien till stor del bygger på efterlämnade anteckningar. Det som är positivt är att boken skildrar en tid och kvinnor som sällan annars nämns. De som var med när svenska kvinnor fick rösträtt och när de stora världskrigen bröt ut. Sådant vill jag läsa mer om, svagheten att historien ibland blir "platt" är också dess styrka, den bygger på en verklig persons liv.

Midvinterblod

Förvirrad...

20 augusti 2008

... är vad jag är. Jag anser mig själv vara en van läsare som har lätt för att ta till mig olika typer av litteratur. Jag läser så väl deckare som annnan litteratur, Midvinterblod började jag på men boken ligger fortfarande oavslutad efter flera månader. Jag känner ett inre motstånd mot att plocka upp den men misstänker samtidigt att jag kanske borde ge den en chans till. Språket är poetiskt och jag tror inte att det är språkbruket som är orsaken till att boken fortfarande är oläst (kul med en författare med språkliga ambitioner, jmfr Läckberg!). Storyn känns lovande, men karaktärerna opersonliga och flacka. Det återstår att se om jag tar upp boken, men jag känner mig inte så nyfiken på stroryn konstigt nog. Illavarslande- och förvirrande.

Tyskungen

Bra story men torftigt språk

29 juni 2008

Har läst Läckbergs tidigare deckare och kunnat uppskatta dem som "semesterläsning" men hade svårt att ta mig igenom Tyskungen. Jag retade mig oerhört på de spåkligt pompösa skildningarna av 40-talet och den över lag underkända språkliga prestationen boken igenom. Storyn är dock mycket bra för en deckare och det är den som ger betyget två. Synd att den dras ned av språkbruk och fåniga stickspår i berättelsen, annars hade betyget kunnat bli högre. Läckberg får nog skärpa till sig om hon kan.