Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 218
Antal recensioner: 209

Mitt liv utan dig

Personlig och gripande

31 maj 2020

Boken är en personlig berättelse. Betlehem berättar om sina tankar och känslor från hennes liv från Eritrea till Göteborg. Det börjar med att hon med mamma, pappa och syskon bor i Eritrea där hennes pappa Dawit arbetar som journalist, ett krig pågår och familjen beslutar sig för att lämna landet och de bosätter sig i Göteborg. Pappa Dawit villa åka tillbaka hem till Eritrea och familjen gör det men det slutar med att han hamnar i fängelse och den övriga familjen åker tillbaka till Göteborg.

Boken är personlig, intressant och gripande. En välskriven och lättläst bok som består av runt 140 sidor så den är snabbläst. Som läsare får man följa Betlehems liv, den följer tidsordning, vilket är positivt då det inte blir rörigt, men jag hade nog velat läsa lite mer om hennes liv. För mig blev det enstaka fragment från livet och det kanske var tanken med boken då den är av tunnare variant. Gripande att få läsa om Betlehems alla känslor det är ilska, saknad, sorg om hur livet påverkar ett barn till vuxen och vad krig, saknaden av pappa och flytt gör. En bok som berör.

Yogateknik : få ut mer av träningen genom att förstå...

Pedagogisk och fantastisk

18 augusti 2020

Jag har under det senaste året intresserat mig mer och mer för yoga och denna bok tycker jag är fantastisk på många olika sätt. Boken är uppdelad i flera delar, i första delen får man läsa om människans anatomi - hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar, allt från kroppens cellsystem, skelett, muskler, lymfsystem etc. I kapitlet om nervsystemet så får man veta hur yogan påverkar hjärnan, väldigt intressant.

I den andra delen visas olika yoga positioner från både sittande, liggande och stående positioner. Från varje position som visas är det en genomskärning av kroppen där kroppens muskler och leder är målade i olika färger som berättar om positionen arbetar, stretchas eller både ock. Det står kort om varför och vad den positionen är bra för och vad man tränar/övar på.

Jag tycker den här boken är fantastisk, tydlig och väldigt pedagogik och lätt att förstå. Jag har haft väldigt mycket hjälp av denna bok. Efter att jag hamnade i ett utmattningssyndrom så började jag med någon enstaka yogaövning och ökat till att yoga några gånger i veckan, allt från fem minuter upp till 30 minuter och jag känner hur mitt stressystem i kroppen har lugnat ner sig och jag har blivit mer harmonisk.

En avlägsen kust

En lättläst kort roman

16 april 2020

Jag har tidigare läst alla Jenny Colgans böcker i serien "Den lilla ön i havet" och har gillat dom. I den här boken är det Said och Lorna som är huvudpersonerna som man tidigare har träffat på i de andra böckerna. Det här är en väldigt kort bok med mycket luft mellan raderna och korta kapitel, den är väldigt lättläst och charmig. Man återkommer till samma mysiga och charmiga miljö som i de tidigare böcker. Dock tycker jag att boken saknar en del som en roman, det är för tunt innehåll och saknar ett djup. Denna bok känns mer som en novell.

Sovsågott

Gripande och skrämmande historia

15 augusti 2020

Jag har tidigare läst böcker av Roslund men långt ifrån alla men jag har alltid gillat böckerna och boken Sovsågott är inget undantag.

Dom var båda fyra år när de försvann på samma dag. Nu sörjs de i varsin grav på samma kyrkogård men ingen av dessa flickor ligger i de små vita kistorna under jorden. När kriminalkommissarie Evert Gren sitter på på "sin" bänk på kyrkogården och sörjer sin bortgångna hustru så är han inte ensam, en annan kvinna sitter på samma bänk. Hon har nyligen begrav sin 4-åriga dotter som försvann från ett parkeringshus men kistan är tom. Evert blir gripen av kvinnans historia och han påbörjar sitt arbete för att hitta lösningen på var dessa flickor tagit vägen.

Boken griper tag i mig redan från första sidan och jag vill bara fortsätta läsa vidare. Boken är välskriven, lättläst med ett bra språk och bra driv framåt. När jag under tiden läser boken så får jag känslan av att boken rullas upp som en film i mitt huvud och jag både ser karaktärerna och miljöerna tydligt, skickligt skrivet av författaren när jag som läsare upplever detta. Boken har ett slut som lämnar dörren öppen för en ny berättelse, vilket jag hoppas på så att jag får följa fortsättningen på den historien.
Det här en historia som känns väldigt dagsaktuell med pedofilhärvor och barnprostitution, både kusligt skrämmande, hemskt och otäckt - jag mår illa av att läsa vad dessa barn utsätts för och av hur världen ser ut, för tyvärr så finns denna värld i verkligheten.

Alla kan gå ner i split : 4-veckors stretch-schema f...

Enkel och tydlig bok för alla

18 maj 2020

Eiko har stora framgångar med sitt enkla träningsprogram som visar hur man kan gå ner i split. Enligt Eiko så kan alla går ner i split oavsett om du är ung, gammal, smidig eller stel. Hon har gjort ett 4-veckorsschema som man ska följa. Bilderna i boken är tydliga och enkla att förstå och det står tydlig hur man ska gå tillväga - väldigt pedagogisk gjord.

Jag har givetvis följt schemat under 4 veckor och Nja, någon split blev det inte för mig som är lika stel som ett kylskåp. Jag tyckte övningarna var lätta att förstå och sköna att utföra, visst kunde jag känna en skillnad att jag blev något mjukare, men jag hade långt kvar till en split men om man är envis och fortsätter så kanske resultatet kommer med tiden, jag mådde i alla fall inte sämre av att utföra dessa övningar utan tvärtom. Enligt Eiko så har denna träning flera fördelar inte bara att man blir smidigare utan också får bättre rörlighet, bättre blodcirkulation, minskad risk för ryggont, mjukare höftleder, du slipper svullna fötter etc och det enda som behövs är en mjuk matta att ligga på, stol och handduk.

Farliga affärer

Snabbt tempo och spännande

12 maj 2020

Boken handlar om Johan som utåt sett har allt, ett framgångsrikt bilföretag, lyxigt hus, fru och barn. En dag försvinner han och ingen vet vart han är, i samband med hans försvinnande uppdagas det att han har en älskarinna, Emily som är anställd som regionchef på Porsche. Man misstänker inte något brott men poliskommissarien Thomas blir alltmer övertygad att något inte står rätt till.

Boken har ett snabbt tempo och det händer mycket och den håller en röd spännande tråd. Stundtals lite rörig för mig och då tappar jag en stund tråden, men hittar snart tillbaka igen. Korta kapitel, vilket jag uppskattar mycket. Väldigt kul att boken är skriven i en miljö som iaf jag inte är så bekant med, den lyxiga bilbranschen. Jag tycker att författaren beskriver miljöerna bättre än karaktärerna i vissa lägen och det kanske är det som gör att jag uppfattar boken som lite rörig emellanåt. En lovande debutbok med ett grymt slut - en riktig cliffhanger, så nu hoppas jag på en fortsättning.

Pojken som följde med sin far till Auschwitz : en sa...

Gripande historia

25 april 2020

Pojken som följde sin far till Auschwitz är en sann berättelse och handlar om Gustav och hans son Fritz som hamnar i flera olika koncentrationsläger. Boken bygger på Gustavs hemliga dagbok som han hade gömd i de olika lägren som han var i. Jag har läst flera böcker som är baserade på sanna berättelser från personer som har bott och överlevt koncentrationsläger, denna var inte den bästa men klart godkänd. Jag tycker att det ibland var lite för långa utlägg, text som kändes mer som utfyllnad. I övrigt var det en gripande berättelse men som gör väldigt ont att läsa om de hemska människoöden om hur man behandlade människor, man blir verkligen ledsen i hjärtat. En viktig bok och dessa historier får vi inte glömma bort, en bok som borde läsas av många.

Den som haver barnen kär

En psykologisk spänningsroman

2 februari 2020

Den som haver barnen kär är Vikorias första bok - en riktigt bra debutroman. Redan från första sidan griper boken tag i mig och jag fastnar direkt i storyn. Bokens handling är ju verkligen en skräckupplevelse, både som förälder och utbildad pedagog, att ett barn ska försvinna mitt på dagen under en utflykt från förskolan - en mardröm. Boken är välskriven, spännande, nervkittlande och är lättläst, väldigt bra miljöbeskrivningar. Jag gillar att psykologen Malin har en stor roll i boken och att jag får följa henne i arbetet lika så i hennes privatliv. I boken får man inte bara en djupare relation till Malin utan även till polisen Stefan och personal från förskolan och det gillar jag. En spännande, otäck, psykologisk roman som lurade mig ett flertal gånger när jag trodde att jag hade allt klart för mig, underbart med oväntade vändningar.

Tre systrar och en jul att minnas

Underbar feelgood men julkänsla

24 december 2019

För mig var det det första jag läste av Sarah Morgan och jag funderar på hur jag kunnat missat hennes böcker tidigare, jag kommer absolut läsa mer från henne. Enligt mig är denna bok helt underbar, den har allt det som jag söker i en feelgood - kärlek, komplicerade relationer, sorg och en mysig julkänsla. Boken är skriven på ett enkelt språk som flyter väldigt lätt och jag kommer snabbt in i boken. Bokens story byggs på huvudkaraktärerna; mamman och hennes tre döttrar och man får läsa om deras liv/resa men det blir aldrig rörigt eller svårt att hänga med i berättelsen. Författaren är skicklig på att beskriva både miljöerna och karaktärerna. En underbart, mysig och lättläst feelgood att läsa så här kring jul.