Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 357
Antal recensioner: 348

Yogateknik : få ut mer av träningen genom att förstå...

Pedagogisk och fantastisk

18 augusti 2020

Jag har under det senaste året intresserat mig mer och mer för yoga och denna bok tycker jag är fantastisk på många olika sätt. Boken är uppdelad i flera delar, i första delen får man läsa om människans anatomi - hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar, allt från kroppens cellsystem, skelett, muskler, lymfsystem etc. I kapitlet om nervsystemet så får man veta hur yogan påverkar hjärnan, väldigt intressant.

I den andra delen visas olika yoga positioner från både sittande, liggande och stående positioner. Från varje position som visas är det en genomskärning av kroppen där kroppens muskler och leder är målade i olika färger som berättar om positionen arbetar, stretchas eller både ock. Det står kort om varför och vad den positionen är bra för och vad man tränar/övar på.

Jag tycker den här boken är fantastisk, tydlig och väldigt pedagogik och lätt att förstå. Jag har haft väldigt mycket hjälp av denna bok. Efter att jag hamnade i ett utmattningssyndrom så började jag med någon enstaka yogaövning och ökat till att yoga några gånger i veckan, allt från fem minuter upp till 30 minuter och jag känner hur mitt stressystem i kroppen har lugnat ner sig och jag har blivit mer harmonisk.

Mitt liv utan dig

Personlig och gripande

31 maj 2020

Boken är en personlig berättelse. Betlehem berättar om sina tankar och känslor från hennes liv från Eritrea till Göteborg. Det börjar med att hon med mamma, pappa och syskon bor i Eritrea där hennes pappa Dawit arbetar som journalist, ett krig pågår och familjen beslutar sig för att lämna landet och de bosätter sig i Göteborg. Pappa Dawit villa åka tillbaka hem till Eritrea och familjen gör det men det slutar med att han hamnar i fängelse och den övriga familjen åker tillbaka till Göteborg.

Boken är personlig, intressant och gripande. En välskriven och lättläst bok som består av runt 140 sidor så den är snabbläst. Som läsare får man följa Betlehems liv, den följer tidsordning, vilket är positivt då det inte blir rörigt, men jag hade nog velat läsa lite mer om hennes liv. För mig blev det enstaka fragment från livet och det kanske var tanken med boken då den är av tunnare variant. Gripande att få läsa om Betlehems alla känslor det är ilska, saknad, sorg om hur livet påverkar ett barn till vuxen och vad krig, saknaden av pappa och flytt gör. En bok som berör.

En halv värld bort

En stark och gripande berättelse

10 mars 2020

Det här var en bok som jag både läst och hört mycket lovord om och mina förväntningar var höga. Boken är välskriven med ett bra och lättläst språk som flöt på. Väldigt bra karaktärsbeskrivningar som gjorde att det kändes som att jag kände Kerry och Noah och de var lätt att ta dom till mitt hjärta. Boken är skriven parallellt mellan Kerry och Noah och det gjorde det var enkelt att hänga med i storyn och deras känslor och tankar. De höga förväntningar som jag hade på boken infriades med råge, jag blev väldigt berörd av denna gripande historia som innehöll både syskonkärlek, sorg, kärlek, värme... En otrolig, fantatastik och vacker bok som kommer stanna kvar länge hos mig...

I hjärtat av Ådala

Mysig feelgood

20 mars 2021

35-åriga Anna har precis lämnat ett kraschat förhållande och vill komma på fötter igen, Anna bestämmer sig för att köpa sig en kolonilott i Ådala som ligger i Linköping precis vid den vackra Stångån. Här hoppas hon få en fin sommar och hitta nya vänner, koppla av och odla.

Det här är en mysig och underhållande feelgood som innehåller alla de klassiska ingredienser som jag önskar - vänskap, kärlek, intriger och humor. Förutom Anna så får man möta flera härliga karaktärer som bland annat Ragnar och Rigmor som jag tycker förgyller boken. Boken utspelar sig i en mysig sommaridyll även om lite intriger gömmer sig bakom buskarna, trots att jag bara bor ngr mil från Linköping så visste jag inte om att Ådala finns så nästa gång blir det att åka förbi och insupa miljön där. Om jag tidigare fantiserat om kolonilott så kan jag bara säga att dom drömmarna har växt betydligt efter att läst denna bok. En underbar bok som gav mig både värme och leende och jag skulle gärna vilja vara en granne i detta koloniområde.

Bemötandekoden : konsten att förstå sig på människor...

Intressant bok

5 december 2020

Bemötandekoden är en bok skriven av Lena som är beteendevetare. En bok om hur du bemöter andra människor men också hur du bemöter dig själv. Boken är fylld med olika exempel på hur det kan se ut och vara när man möter andra människor - t ex Har du träffat en negativ person som dränerat dig på energi? Hur möter jag personer med upprörda känslor på ett bra sätt?

Det här var en väldigt intressant läsning och den väckte många tankar och reflektioner kring samspel och kommunikationer med andra människor, både i bemötande och mina egna reaktioner. Boken är lättläst med ett språk som är enkelt att förstå, den tar upp olika exempel, scenarior men även tips och verktyg. Väldigt spännande att läsa om vilken del av hjärnan man kommunicerar med - aphjärna, reptilhjärna eller människohjärtan, det här vill jag lära mig mer av. Det här är en bok att gå tillbaks till och läsa om flera gånger och jag tycker den är perfekt att användas som diskussonsbok för att både höra andras åsikter och för att själv få nya infallsvinklar.

Führerns barnmorska

Fängslande och gripande

7 september 2020

Boken utspelar sig under andra världskriget och hundratusentals spädbarn mördas. Barnmorskan Anke sätts i koncentrationsläger för att hon har hjälpt att förlösa en kvinna i Berlins getto. Hon är en skicklig barnmorska och hon hjälper till att förlösa kvinnorna i lägret. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig och hon skickas till Eva Braun som hålls gömd uppe i bergen för att hjälpa henne den sista tiden och med hennes förlossning.

WOW vilken bok, redan från första sidan grep boken tag i mig och jag kunde inte sluta läsa den - en riktig bladvändare. Den är välskriven och den är skriven på ett levande sätt så att jag som läsare både ser bilder framför mig och känner att jag är på plats. Den innehåller både vänskapsrelationer, hemlig kärlek, sorg och misär. För mig blev det en stark, fängslande, hemsk, gripande och även spännande läsning. Rekommenderar verkligen denna bok.

En oväntad förälskelse

Historisk romance

14 maj 2020

Detta är del två i serien om familjen Bridgerton. Familjen består av åtta syskon och de är döpta i alfabetisk ordning från A till H, i denna bok är det Anthony som fokus ligger på. Böckerna utspelar sig i överklassens England under 1800-talet.
Boken är lättläst och man får lite av vad man förväntar sig, inga överraskande tvister. Boken innehåller det klassiska romance, vänskap, missförstånd, sex och kärlek. Det är en lättsam läsning och jag kan gilla att varva en sådan bok mellan varven - en typisk Harlequin roman som jag läste under mina tonår. Jag har även läst första boken och denna skiljer sig inte mycket från den första det blir lite same, same, men jag gillar att ibland bara få läsa en bok utan att tänka.

En avlägsen kust

En lättläst kort roman

16 april 2020

Jag har tidigare läst alla Jenny Colgans böcker i serien "Den lilla ön i havet" och har gillat dom. I den här boken är det Said och Lorna som är huvudpersonerna som man tidigare har träffat på i de andra böckerna. Det här är en väldigt kort bok med mycket luft mellan raderna och korta kapitel, den är väldigt lättläst och charmig. Man återkommer till samma mysiga och charmiga miljö som i de tidigare böcker. Dock tycker jag att boken saknar en del som en roman, det är för tunt innehåll och saknar ett djup. Denna bok känns mer som en novell.

Och eken står där än

Fantastiskt fin och välskriven bok.

14 oktober 2019

Jag har läst Sofias tidigare böcker "Den röda adressboken" och " Ett frågetecken är ett halvt hjärta" två fantastiska böcker. Och denna bok är inget undantag, jag älskar det fina omslaget. Boken är välskriven med fantastiska miljöbeskrivningar. Texten är fantastisk, jag kan inte sätta fingret på vad det är men Sofia skriver med så mycket känslor och på ett sätt som att jag själv sitter där på bänken under eken och lyssnar på Rut och Esther. Jag blir så berörd av denna bok, både av Rut och Esthers historia. En stark bok som innehåller stark vänskap, sorg och kärlek och som jag inte kunde lägga ifrån mig. Läs denna fina gripande och finstämda berättelse, en bok som kommer finnas kvar länge hos mig.