Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 516
Antal recensioner: 506

Ärren bär jag med stolthet : branden i Edsbyn och li...

Stark läsupplevelse

21 januari 2022

Morgonen den 3 september år 2019 vaknar Emma tidigt av att två av hennes barn leker på nedervåningen, plötsligt störs friden av att barnen ropar att det brinner i tv-rummet. Emma skyndar ner och snart står hela rummet i lågor, Emmas enda tanke är att få ut sina sex barn¿

Detta är en otroligt stark läsupplevelse och i denna bok får man läsa Emmas egna berättelse om hennes känslor och upplevelser. Denna bok innehåller så mycket - sorg, styrka, kärlek, hopp, livsglädje, en kämparglöd utan dess like och att kärleken till sina barn väcker lejonet inom sig. Tanken att vakna upp till att det brinner i sitt hem - vilken mardröm, det är ju tankar man haft själv och funderat på hur man ska reagera om det skulle hända och hur man ska kunna rädda sina barn - Vad gör jag? Hur gör jag? Hur reagerar jag? En otroligt stark berättelse som berörde mig djupt.

4 av 4 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.

Bemötandekoden : konsten att förstå sig på människor...

Intressant bok

5 december 2020

Bemötandekoden är en bok skriven av Lena som är beteendevetare. En bok om hur du bemöter andra människor men också hur du bemöter dig själv. Boken är fylld med olika exempel på hur det kan se ut och vara när man möter andra människor - t ex Har du träffat en negativ person som dränerat dig på energi? Hur möter jag personer med upprörda känslor på ett bra sätt?

Det här var en väldigt intressant läsning och den väckte många tankar och reflektioner kring samspel och kommunikationer med andra människor, både i bemötande och mina egna reaktioner. Boken är lättläst med ett språk som är enkelt att förstå, den tar upp olika exempel, scenarior men även tips och verktyg. Väldigt spännande att läsa om vilken del av hjärnan man kommunicerar med - aphjärna, reptilhjärna eller människohjärtan, det här vill jag lära mig mer av. Det här är en bok att gå tillbaks till och läsa om flera gånger och jag tycker den är perfekt att användas som diskussonsbok för att både höra andras åsikter och för att själv få nya infallsvinklar.

Führerns barnmorska

Fängslande och gripande

7 september 2020

Boken utspelar sig under andra världskriget och hundratusentals spädbarn mördas. Barnmorskan Anke sätts i koncentrationsläger för att hon har hjälpt att förlösa en kvinna i Berlins getto. Hon är en skicklig barnmorska och hon hjälper till att förlösa kvinnorna i lägret. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig och hon skickas till Eva Braun som hålls gömd uppe i bergen för att hjälpa henne den sista tiden och med hennes förlossning.

WOW vilken bok, redan från första sidan grep boken tag i mig och jag kunde inte sluta läsa den - en riktig bladvändare. Den är välskriven och den är skriven på ett levande sätt så att jag som läsare både ser bilder framför mig och känner att jag är på plats. Den innehåller både vänskapsrelationer, hemlig kärlek, sorg och misär. För mig blev det en stark, fängslande, hemsk, gripande och även spännande läsning. Rekommenderar verkligen denna bok.

Yogateknik : få ut mer av träningen genom att förstå...

Pedagogisk och fantastisk

18 augusti 2020

Jag har under det senaste året intresserat mig mer och mer för yoga och denna bok tycker jag är fantastisk på många olika sätt. Boken är uppdelad i flera delar, i första delen får man läsa om människans anatomi - hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar, allt från kroppens cellsystem, skelett, muskler, lymfsystem etc. I kapitlet om nervsystemet så får man veta hur yogan påverkar hjärnan, väldigt intressant.

I den andra delen visas olika yoga positioner från både sittande, liggande och stående positioner. Från varje position som visas är det en genomskärning av kroppen där kroppens muskler och leder är målade i olika färger som berättar om positionen arbetar, stretchas eller både ock. Det står kort om varför och vad den positionen är bra för och vad man tränar/övar på.

Jag tycker den här boken är fantastisk, tydlig och väldigt pedagogik och lätt att förstå. Jag har haft väldigt mycket hjälp av denna bok. Efter att jag hamnade i ett utmattningssyndrom så började jag med någon enstaka yogaövning och ökat till att yoga några gånger i veckan, allt från fem minuter upp till 30 minuter och jag känner hur mitt stressystem i kroppen har lugnat ner sig och jag har blivit mer harmonisk.

Mitt liv utan dig

Personlig och gripande

31 maj 2020

Boken är en personlig berättelse. Betlehem berättar om sina tankar och känslor från hennes liv från Eritrea till Göteborg. Det börjar med att hon med mamma, pappa och syskon bor i Eritrea där hennes pappa Dawit arbetar som journalist, ett krig pågår och familjen beslutar sig för att lämna landet och de bosätter sig i Göteborg. Pappa Dawit villa åka tillbaka hem till Eritrea och familjen gör det men det slutar med att han hamnar i fängelse och den övriga familjen åker tillbaka till Göteborg.

Boken är personlig, intressant och gripande. En välskriven och lättläst bok som består av runt 140 sidor så den är snabbläst. Som läsare får man följa Betlehems liv, den följer tidsordning, vilket är positivt då det inte blir rörigt, men jag hade nog velat läsa lite mer om hennes liv. För mig blev det enstaka fragment från livet och det kanske var tanken med boken då den är av tunnare variant. Gripande att få läsa om Betlehems alla känslor det är ilska, saknad, sorg om hur livet påverkar ett barn till vuxen och vad krig, saknaden av pappa och flytt gör. En bok som berör.

En halv värld bort

En stark och gripande berättelse

10 mars 2020

Det här var en bok som jag både läst och hört mycket lovord om och mina förväntningar var höga. Boken är välskriven med ett bra och lättläst språk som flöt på. Väldigt bra karaktärsbeskrivningar som gjorde att det kändes som att jag kände Kerry och Noah och de var lätt att ta dom till mitt hjärta. Boken är skriven parallellt mellan Kerry och Noah och det gjorde det var enkelt att hänga med i storyn och deras känslor och tankar. De höga förväntningar som jag hade på boken infriades med råge, jag blev väldigt berörd av denna gripande historia som innehöll både syskonkärlek, sorg, kärlek, värme... En otrolig, fantatastik och vacker bok som kommer stanna kvar länge hos mig...

Self Love : hur du läker, stärker & utvecklar relati...

Fantastisk bok

4 januari 2022

Det första jag läser på bokens baksida - Det är dags att släppa taget om din inre kritiker och vakna upp. Det är dags för dig att äntligen förstå ditt eget värde och göra något modigt - börja älska dig själv villkorslöst!

Det här är en helt fantastisk bok. Den här boken har följt mig under flera månader - jag har läst något kapitel då och då och försökt att reflektera och ta in det som står och fördjupa mig och ta del av de verktyg som finns i boken. Vi strävar ofta efter ytliga mål - men allt börjar inne i mig själv - kärleken till mig själv är så mycket viktigare. Att läsa denna bok är en hälsoresa till ett välmående - att acceptera sig själv - att älska mig själv. Boken är fylld med verktyg, kloka ord och övningar, yogaövningar, hälsosamma recept, det här är en bok som man går tillbaka till, inte något man sträckläser och lägger undan. Jag blir verkligen inspirerad av boken och den träffar mig rakt in i hjärtat på flera ställen. Våga släppa taget, lyssna på din inre röst i hjärtat och var lyhörd på det som du behöver - Jag har börjat min inre hälsoresa och försöker slappa taget, lyssna på vad mitt hjärta säger och vara lyhörd på det jag behöver.

Livskoden enligt hjärnan : bygg starka hjärnmuskler ...

Intressant

12 oktober 2021

Har du någon gång varit så trött att du känt dig energilös och nere? Känt att det står helt stilla i huvudet och det går inte att tänka en enda logisk tanke?
Det är lätt att bara köra på och slita på hjärnan men nu är det dags att bygga en stark hjärna. Starka hjärnmuskler ger dig ett skydd mot stress, mer energi och gör dig mer glad och nöjd.

Denna bok är perfekt för dig som känner igen dig i ovanstående frågeställningar men även för dig som inte svarat ja på dessa frågor. Detta är en otroligt intressant bok, den ger mig många reflektioner, igenkänningar och Aha-upplevelser - mer förståelse för varför och hur min hjärna fungerar. Jag tycker att denna bok ska man läsa i lugn och ro, ta ett kapitel i taget, stanna upp, reflektera och låta det man läst landa och sjunka in. Boken består av fakta, Lenas egna erfarenheter, tips och små uppgifter där du kan reflektera från ditt eget perspektiv - hela boken är väldigt pedagogisk, vilket gör att jag som läsare kan ta till mig och förstå, efter varje kapitel finns även en kort sammanfattning - Superbra! Det är väldigt fascinerande att läsa om hur hjärnan fungerar, reagerar och påverkas av stress/psykisk ohälsa. Vi människor är ofta väldigt bra på att ta hand om/träna vår kropp fysiskt men vi glömmer ofta att ta hand om knoppen - vår hjärna, vi får inte glömma bort den.

I hjärtat av Ådala

Mysig feelgood

20 mars 2021

35-åriga Anna har precis lämnat ett kraschat förhållande och vill komma på fötter igen, Anna bestämmer sig för att köpa sig en kolonilott i Ådala som ligger i Linköping precis vid den vackra Stångån. Här hoppas hon få en fin sommar och hitta nya vänner, koppla av och odla.

Det här är en mysig och underhållande feelgood som innehåller alla de klassiska ingredienser som jag önskar - vänskap, kärlek, intriger och humor. Förutom Anna så får man möta flera härliga karaktärer som bland annat Ragnar och Rigmor som jag tycker förgyller boken. Boken utspelar sig i en mysig sommaridyll även om lite intriger gömmer sig bakom buskarna, trots att jag bara bor ngr mil från Linköping så visste jag inte om att Ådala finns så nästa gång blir det att åka förbi och insupa miljön där. Om jag tidigare fantiserat om kolonilott så kan jag bara säga att dom drömmarna har växt betydligt efter att läst denna bok. En underbar bok som gav mig både värme och leende och jag skulle gärna vilja vara en granne i detta koloniområde.