Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 45
Antal recensioner: 45

Höjden av förändring

En annorlunda roman med en stark 3 som betyg

14 september 2019

Jag blev tillfrågad av författaren om jag ville läsa hans bok, stort tack David för att jag fick läsa din bok. En annorlunda feelgood/roman som fick mig att le ett flertal gånger och många reflektioner om hur vi lever i dagens samhälle. En välskriven bok som är skriven i dagboksform med ett bra och enkelt språk att förstå. Otroligt fina miljöbeskrivningar, jag var verkligen i uppe Norrland. En välskriven debutroman med humoristiska inslag, allvar, sorg, vänskap och många träffsäkra punkter av igenkänningar.

Paus : konsten att göra något annat

En viktig bok - Betyg 3+

16 juli 2019

En superviktig bok där jag verkligen får tänka och reflektera över hur jag lever mitt liv och hur dagens samhälle ser ut. Patrik skriver om olika sätt att ta en paus både frivilliga och ofrivilliga, att både dessa sätt kan vara positiva och leda till något gott. Stundtals är denna bok lysande ibland tycker jag dock att det blir lite för långa utläggningar och det drar iväg, därav betyget 3+. Boken är välskriven och enkel att förstå, en bok som sätter sig och som fått mig att tänka på ett annat sätt angående paus.

Den goda fen E5

En hästbok för vuxna

22 oktober 2019

Jag har lyssnat på denna kortroman som är uppdelad i fem avsnitt. Till en början var det en lite trög start men den hämtade upp sig snabbt. En lättlyssnad bok med inslag av kärlek, vänskap, relationer och ensamhet. Miljön i boken utspelar sig mycket kring hästar och stall, en helt ny värld för mig. Författaren skrev på ett sätt som gjorde att jag som läsare kände den mysiga och fina miljön som utspelar sig i stallet och sambandet som människorna känner tillsammans med hästar, skickligt gjort. Boken blommade verkligen ut i senare delen så jag hade gärna önskat att boken hade varit lite längre.

Inte alltid en dans på rosor

En gripande och öppenhjärtlig bok

21 oktober 2019

Jag tycker om att läsa självbiografiska böcker, att få ta del av hur andra människor öppnar och blottar upp sina liv och känslor är otroligt intressant. Min bild av Tobias Karlsson är från det jag har sett från Let,s dance - en positiv och glad person, fylld med energi. Efter att jag nu har läst hans bok är jag så imponerad av hur han lyser av energi och livsglädje, självklart så förstår att jag att det finns dagar som är mörkare och att ibland håller man upp en fasad, precis som vi alla andra. Boken var en otrolig resa att få läsa, den var gripande, öppenhjärtlig, ärlig, berörande, sorglig men också fylld med humor. Det har kommit tårar både av glädje och sorg, jag har skrattat högt, fått många reflektioner om både vänskap, kärlek, rädsla och hat om homofobi. Ett stort plus är att det är Tobias själv som är uppläsare på ljudboken. Tack Tobias för att du skrev denna fantastiska bok och att du bjuder in oss läsare i ditt liv med sån kärlek och öppenhet.

När ljungen blommar

En välskriven roman som får 3+ av mig

17 oktober 2019

Detta är författarens debutroman. En välskriven roman med ett bra språk som är lite lågmäld och har ett långsamt tempo. Boken utspelar sig i den Bohusländska skärgården under 1800-talet. Författaren har en fin förmåga att beskriva miljöerna i boken då jag känner att jag är där både i tid och rum. För mig var detta inte en bok i min smak, själv hade jag i början lite svårt att hålla koll på karaktärerna innan jag kom in i handlingen ordentlig. En annan anledning är att jag önskar ett högre tempo och mer driv i de böcker jag läser. Tycker ändå att det är en välskriven och gripande bok om människors öden med mycket känslor.

Skamvrån

En riktig bladvändare

17 oktober 2019

Jag har läst alla Sofies böcker och detta är den sjunde delen om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag förundras över hur författaren Sofie lyckas gång på gång att skriva böcker som får mig som läsare att fängslas och dras med i hennes berättelser, så skickligt gjort. Denna bok var inget undantag jag fastande direkt, det går bara inte att sluta läsa, jag sträckläste den. Och personligen så längtar jag efter att få läsa om alla karaktärerna som man fått lära känna och följa genom hennes böcker. Boken är lättläst, spännande, en riktig bladvändare. I bokens berättelse skriver Sofie om otroligt viktiga ämnen som psykisk ohälsa, mobbning och om sociala mediers mörka sidor.
Om ni inte läst hennes böcker så rekommenderar jag dom starkt. Och det borde vara "förbjudet" att avsluta böcker med en cliffhanger som denna...hihi.
Väntar tålmodigt på nästa bok.

Och eken står där än

Fantastiskt fin och välskriven bok.

14 oktober 2019

Jag har läst Sofias tidigare böcker "Den röda adressboken" och " Ett frågetecken är ett halvt hjärta" två fantastiska böcker. Och denna bok är inget undantag, jag älskar det fina omslaget. Boken är välskriven med fantastiska miljöbeskrivningar. Texten är fantastisk, jag kan inte sätta fingret på vad det är men Sofia skriver med så mycket känslor och på ett sätt som att jag själv sitter där på bänken under eken och lyssnar på Rut och Esther. Jag blir så berörd av denna bok, både av Rut och Esthers historia. En stark bok som innehåller stark vänskap, sorg och kärlek och som jag inte kunde lägga ifrån mig. Läs denna fina gripande och finstämda berättelse, en bok som kommer finnas kvar länge hos mig.

Tacksamhet

En varm bok med eftertanke

13 oktober 2019

När jag höll i den här boken första gången tänkte; Men vilken liten bok och så mycket bilder, min känsla var att boken skulle bestå av små "käcka" ordspråk om tacksamhet. Ack så fel jag hade, som man brukar säga "Liten men naggande god". Vilken underbar bok med så mycket reflektioner över livet. Boken har helt fantastiska bilder, Kristin delar med sig av sina privata och underbara naturbilder. Texten är så personlig och djup och sätter djupa spår och väcker många tankar hos mig. Kristin skriver på ett öppet, ärligt och känslosamt sätt, många tänkvärda tankar. Boken är uppdelade i kapitel som Familj, Kropp och själ, Platser, Själv etc...En varm bok som ger mig livsglädje och eftertanke, och framförallt att sätta värde på det jag har och hur tacksam jag över de människor som finns i mitt liv - alla dom som ger mig så mycket, att vara rädd om dom som finns och oxå vara rädd om sig själv.

Mitt år med MS : är jag botad nu?

En stark och gripande berättelse

11 oktober 2019

Detta är en otroligt stark och gripande berättelse. Jag sträckläste boken, jag blir så tagen av Idas historia och att hon så öppet och ärligt skriver om sina känslor från lågt till högt, det är sorg, kärlek, besvikelse, skratt, smärta, förhoppningar.... Jag lever mig in så otroligt i boken och känner i varje del av min kropp alla de känslor Ida går iegonom, tårar har trillat nerför min kind av både sorg och glädje. En lättläst bok med korta kapitel som starkt griper tag i mig som läsare och som jag för alltid kommer minnas.