Användarprofil veronicas_bok_bak_liv / Betyg & recensioner

Betyg & recensioner av veronicas_bok_bak_liv

Antal betyg: 250
Antal recensioner: 241

Mitt liv utan dig

Personlig och gripande

31 maj 2020

Boken är en personlig berättelse. Betlehem berättar om sina tankar och känslor från hennes liv från Eritrea till Göteborg. Det börjar med att hon med mamma, pappa och syskon bor i Eritrea där hennes pappa Dawit arbetar som journalist, ett krig pågår och familjen beslutar sig för att lämna landet och de bosätter sig i Göteborg. Pappa Dawit villa åka tillbaka hem till Eritrea och familjen gör det men det slutar med att han hamnar i fängelse och den övriga familjen åker tillbaka till Göteborg.

Boken är personlig, intressant och gripande. En välskriven och lättläst bok som består av runt 140 sidor så den är snabbläst. Som läsare får man följa Betlehems liv, den följer tidsordning, vilket är positivt då det inte blir rörigt, men jag hade nog velat läsa lite mer om hennes liv. För mig blev det enstaka fragment från livet och det kanske var tanken med boken då den är av tunnare variant. Gripande att få läsa om Betlehems alla känslor det är ilska, saknad, sorg om hur livet påverkar ett barn till vuxen och vad krig, saknaden av pappa och flytt gör. En bok som berör.

Führerns barnmorska

Fängslande och gripande

7 september 2020

Boken utspelar sig under andra världskriget och hundratusentals spädbarn mördas. Barnmorskan Anke sätts i koncentrationsläger för att hon har hjälpt att förlösa en kvinna i Berlins getto. Hon är en skicklig barnmorska och hon hjälper till att förlösa kvinnorna i lägret. Ryktet om hennes skicklighet sprider sig och hon skickas till Eva Braun som hålls gömd uppe i bergen för att hjälpa henne den sista tiden och med hennes förlossning.

WOW vilken bok, redan från första sidan grep boken tag i mig och jag kunde inte sluta läsa den - en riktig bladvändare. Den är välskriven och den är skriven på ett levande sätt så att jag som läsare både ser bilder framför mig och känner att jag är på plats. Den innehåller både vänskapsrelationer, hemlig kärlek, sorg och misär. För mig blev det en stark, fängslande, hemsk, gripande och även spännande läsning. Rekommenderar verkligen denna bok.

Yogateknik : få ut mer av träningen genom att förstå...

Pedagogisk och fantastisk

18 augusti 2020

Jag har under det senaste året intresserat mig mer och mer för yoga och denna bok tycker jag är fantastisk på många olika sätt. Boken är uppdelad i flera delar, i första delen får man läsa om människans anatomi - hur kroppen är uppbyggd och hur den fungerar, allt från kroppens cellsystem, skelett, muskler, lymfsystem etc. I kapitlet om nervsystemet så får man veta hur yogan påverkar hjärnan, väldigt intressant.

I den andra delen visas olika yoga positioner från både sittande, liggande och stående positioner. Från varje position som visas är det en genomskärning av kroppen där kroppens muskler och leder är målade i olika färger som berättar om positionen arbetar, stretchas eller både ock. Det står kort om varför och vad den positionen är bra för och vad man tränar/övar på.

Jag tycker den här boken är fantastisk, tydlig och väldigt pedagogik och lätt att förstå. Jag har haft väldigt mycket hjälp av denna bok. Efter att jag hamnade i ett utmattningssyndrom så började jag med någon enstaka yogaövning och ökat till att yoga några gånger i veckan, allt från fem minuter upp till 30 minuter och jag känner hur mitt stressystem i kroppen har lugnat ner sig och jag har blivit mer harmonisk.

Pojken som följde med sin far till Auschwitz : en sa...

Gripande historia

25 april 2020

Pojken som följde sin far till Auschwitz är en sann berättelse och handlar om Gustav och hans son Fritz som hamnar i flera olika koncentrationsläger. Boken bygger på Gustavs hemliga dagbok som han hade gömd i de olika lägren som han var i. Jag har läst flera böcker som är baserade på sanna berättelser från personer som har bott och överlevt koncentrationsläger, denna var inte den bästa men klart godkänd. Jag tycker att det ibland var lite för långa utlägg, text som kändes mer som utfyllnad. I övrigt var det en gripande berättelse men som gör väldigt ont att läsa om de hemska människoöden om hur man behandlade människor, man blir verkligen ledsen i hjärtat. En viktig bok och dessa historier får vi inte glömma bort, en bok som borde läsas av många.

En avlägsen kust

En lättläst kort roman

16 april 2020

Jag har tidigare läst alla Jenny Colgans böcker i serien "Den lilla ön i havet" och har gillat dom. I den här boken är det Said och Lorna som är huvudpersonerna som man tidigare har träffat på i de andra böckerna. Det här är en väldigt kort bok med mycket luft mellan raderna och korta kapitel, den är väldigt lättläst och charmig. Man återkommer till samma mysiga och charmiga miljö som i de tidigare böcker. Dock tycker jag att boken saknar en del som en roman, det är för tunt innehåll och saknar ett djup. Denna bok känns mer som en novell.

Vinterbröllop

Mysig och vintrig feelgoodpärla

22 december 2020

Nick och Maggies yngsta dotter Rosie ska gifta sig i det det vintriga Aspen men det som ingen vet är att de själva är mitt uppe i en skilsmässa. Rosies storasyster Katie har alltid varit överbeskyddande och orolig för sin lillasyster. En vecka innan bröllopet flyger de ner till Aspen - föräldrarna gör allt för att dölja sitt trasiga äktenskap och Katie vill lära känna Rosies fästman Dan och ställa sin syster mot väggen för att få henne att inse att bröllopet kan vänta.

Det här var en riktigt feelgoodpärla. Det var hög mysfaktor med massa kärlek i ett vintrigt och juligt Aspen. Boken var lättläst med ett bra driv framåt. Underbara miljöbeskrivningar och karaktärer med personligheter som var lätt att lära känna och tycka om. Jag har läst några böcker tidigare av Sarah Morgan och gillat dom - det är verkligen hög feelgoodkänsla på hennes böcker precis som denna bok. Vill man läsa om kärlek, drama, humor, svek, relationer, hemligheter och konflikter - ja då är denna bok perfekt att krypa upp i soffan med och bara drömma sig bort och fly verkligheten. När jag slår igen boken efter att läst sista sidan så mår jag bara så där gott inombords - en varm och mysig känsla i hela kroppen.

Berätta aldrig det här

En bok som berör

22 oktober 2020

Detta är en självbiografisk bok som belyser en mamma-dotter relation som slutar med tragedi. Det är mors dag 2017 och Frida glömmer att ringa och skicka blommor till sin mamma Rosita. Frida missar mammans telefonsamtal och när hon ringer tillbaka till mamma så svarar hon inte. Dagen efter kommer beskedet att hennes mamma har hittats död - ett självmord.

Det här är en välskriven och om man får säga lättläst bok trots det allvarliga och tunga ämne som det skrivs om. Jag sträckläste boken och kunde inte släppa den förräns den var slut. Boken grep verkligen tag i mig - den är så stark och berörande. Frida skriver väldigt öppet, ärligt och utelämnade om sina känslor och tankar och jag tror att det är mycket därför boken blir så berörande och väcker så många känslor hos mig. Det är en bok där jag får läsa om sorg, avundsjuka, rädsla, svartsjuka, känsla av att få känna uppskattning och bekräftelse, psykisk ohälsa och om hur det är att växa upp i en dysfunktionell familj, men det finns även mycket glädje och fin kärlek - En stark bok som berör.

Sovsågott

Gripande och skrämmande historia

15 augusti 2020

Jag har tidigare läst böcker av Roslund men långt ifrån alla men jag har alltid gillat böckerna och boken Sovsågott är inget undantag.

Dom var båda fyra år när de försvann på samma dag. Nu sörjs de i varsin grav på samma kyrkogård men ingen av dessa flickor ligger i de små vita kistorna under jorden. När kriminalkommissarie Evert Gren sitter på på "sin" bänk på kyrkogården och sörjer sin bortgångna hustru så är han inte ensam, en annan kvinna sitter på samma bänk. Hon har nyligen begrav sin 4-åriga dotter som försvann från ett parkeringshus men kistan är tom. Evert blir gripen av kvinnans historia och han påbörjar sitt arbete för att hitta lösningen på var dessa flickor tagit vägen.

Boken griper tag i mig redan från första sidan och jag vill bara fortsätta läsa vidare. Boken är välskriven, lättläst med ett bra språk och bra driv framåt. När jag under tiden läser boken så får jag känslan av att boken rullas upp som en film i mitt huvud och jag både ser karaktärerna och miljöerna tydligt, skickligt skrivet av författaren när jag som läsare upplever detta. Boken har ett slut som lämnar dörren öppen för en ny berättelse, vilket jag hoppas på så att jag får följa fortsättningen på den historien.
Det här en historia som känns väldigt dagsaktuell med pedofilhärvor och barnprostitution, både kusligt skrämmande, hemskt och otäckt - jag mår illa av att läsa vad dessa barn utsätts för och av hur världen ser ut, för tyvärr så finns denna värld i verkligheten.

Alla kan gå ner i split : 4-veckors stretch-schema f...

Enkel och tydlig bok för alla

18 maj 2020

Eiko har stora framgångar med sitt enkla träningsprogram som visar hur man kan gå ner i split. Enligt Eiko så kan alla går ner i split oavsett om du är ung, gammal, smidig eller stel. Hon har gjort ett 4-veckorsschema som man ska följa. Bilderna i boken är tydliga och enkla att förstå och det står tydlig hur man ska gå tillväga - väldigt pedagogisk gjord.

Jag har givetvis följt schemat under 4 veckor och Nja, någon split blev det inte för mig som är lika stel som ett kylskåp. Jag tyckte övningarna var lätta att förstå och sköna att utföra, visst kunde jag känna en skillnad att jag blev något mjukare, men jag hade långt kvar till en split men om man är envis och fortsätter så kanske resultatet kommer med tiden, jag mådde i alla fall inte sämre av att utföra dessa övningar utan tvärtom. Enligt Eiko så har denna träning flera fördelar inte bara att man blir smidigare utan också får bättre rörlighet, bättre blodcirkulation, minskad risk för ryggont, mjukare höftleder, du slipper svullna fötter etc och det enda som behövs är en mjuk matta att ligga på, stol och handduk.